روش های کنترل جمعیت در حیوانات خانگی، عمر آنها را افزایش می دهد!

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از آژانس خبری دامپزشکان ایران زمین؛ بسیاری از افراد، به منظور کنترل جمعیت، حیوانات خانگی خود را عقیم میکنند . اما نتایج تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان در دانشگاه جورجیا صورت پذیرفته، حاکی از آن است که این روش نه تنها میتواند سبب افزایش عمر حیوان شود، بلکه خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

 محققین دامپزشکی در دانشگاه جورجیا با بررسی بیش از 40.000 رکورد تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که سگ‌های عقیم شده، حداقل یک و نیم سال بیش از انواع عقیم نشده عمر می‌کنند .

دکتر کیت کراوی، سرپرست این تیم تحقیقاتی به خبرنگاران گفت: این یک شیوه بسیار قدیمی است که توسط صاحبان حیوانات خانگی به کار گرفته می‌شود اما سوال بسیار اساسی که برای ما مطرح بود، دلیل تفاوت میزان عمر این حیوانات در مقایسه با یکدیگر بود. این درحالیست که سگ‌های عقیم نشده بسیاری، هنوز هم به دلیل ابتلا به سرطان، جان خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر، برخی از انواع هورمون‌های تولیدمثلی، به خصوص پروژسترون و تستسترون می‌توانند سبب سرکوبی سیستم ایمنی بدن حیوان شوند. چنین مواردی است که می‌توانند تا حدودی رخداد نتایج فوق را توضیح دهد .

نتایج کامل این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است .