بررسی دلایل مرگ بره وبزغاله‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کاهش دمای بدن (سرمازدگی) و گرسنگی دو دلیل اصلی مرگ و میر در بره‌ها هستند و ممکن است باعث تلفات 20-5درصدی در بره‌های زنده متولد شده شوند. مطالعات نشان داده که 30 درصد تلفات بره‌ها تا زمان شیرگیری بخاطر کاهش دمای بدن و گرسنگی است و اغلب در 3 هفته آغازین زندگی اتفاق می‌افتد.

یک بره تازه متولد شده برای نگهداری دمای بدن در شرایط محیطی سرد، بدن او باید همان مقدار دما تولید کند که در محیط از دست می‌دهد. اگر نتواند این کار را انجام دهد دمای بدن شروع به پائین آمدن می‌کند. یک بره کوچک‌تر زودتر از بره بزرگ‌تر سرما زده می‌شود. بنابراین آنها بیشتر در معرض سرمازدگی و گرسنگی قرار دارند. این نشان می‌دهد که مصرف انرژی کافی در بره تازه متولد شده را باید افزایش دهیم.

بره‌هایی باپوشش ضخیم‌تر حرارت کمتری از دست می‌دهند. میشی که بلافاصله پس از زایمان بره‌اش را می‌لیسد آسیب‌پذیری سرمازدگی بره را کاهش می‌دهد. بره‌هایی که در دمای سرد محیط متولد شدند و همچنین بره‌هایی که در بیرون از آغل و بدون هیچ سرپناهی از باد متولد می‌شوند گرمای بدن را سریع‌تر از دست می‌دهند.

بیشتر بدانیم:
پرورش بره‌ها به صورت مصنوعی با استفاده از جایگزین شیر
تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری از سپتی‌سمی در بره‌ها
اثر سطوح مختلف مکمل‌های آلی و معدنی سلنیوم بر وزن بره‌های نر مهربان

تغذیه اشتباه یکی از عوامل اسهال ومرگ بره وبزغاله‌ها است:

عوامل عفونی تنها سبب اسهال در نوزادان نیستند مشکلات تغذیه‌ای می‌توانند منجر به اسهال شوند. اسهال تغذیه‌ای در حیوانات یتیم به دلیل کیفیت پایین جایگزین‌های شیر، اشتباهات در مخلوط کردن و غذا دادن بیش از حد بیشتر معمول است. مصرف چراگاه‌های شاداب با جیره‌هایی با انرژی بالا می‌توانند همچنین منجر به اسهال در بره‌ها وبزغاله‌های جوان شود. بره‌ها و بزغاله‌های دچار اسهال مقدار زیادی از مایعات و الکترولیت‌های بدن نظیر سدیم و کلر را از دست می‌دهند. معمولاً دلیل مرگ در بره‌ها و بزغاله‌های دهیدرژن و اسیدوز یا افزایش اسیدیته خون است.