گاو نژاد گوشتی کیانینا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ منشأ گاو نژاد گوشتی چیانینا (chianina cattle)، دره چیانینا در ایتالیا می‌باشد و یکی از قدیمی‌ترین ن‍ژادهای گاو در ایتالیا و احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین نژادها در جهان بوده و قبل از زمان امپراتوری رم وجود داشته است.

بلندی قد گاو نر چیانینا به 8/1 متر می‌رسد و وزنی بالغ بر 1814 کیلوگرم دارد. بلندی قد گاو ماده نیز به 5/1 متر و وزن آن به 1088 کیلوگرم می‌رسد. این نژاد دارای موهای کوتاه و نرم و به رنگ سفید است.

گاو نژاد گوشتی چیانینا

گوساله‌های خالص در زمان تولد به رنگ قهوه‌ای سوخته هستند اما در 4-3 ماهگی سفید رنگ می‌شوند. انتهای دم، مژه‌ها و سم‌ها سیاه‌رنگ، سر مستقیم و صورت دراز است. در دام‌های جوان شاخ‌ها سیاه هستند ولی در 2 سالگی زرد رنگ می‌شوند. مهمترین ویژگی این نژادها همانطور که ذکر شد اندازه بسیار بزرگ آن است.

گاو نژاد چیانینا

چیانینا به دلیل شیوه کاربرد آن در دراز مدت به نژاد کاری تبدیل شده است. حیوانی است با دست و پا و سم بسیار نیرومند که می‌تواند مسافت زیادی را به راحتی طی کرده و با سرعت کار کند. مقاومت این نژاد در برابر گرما و بیماری بسیار زیاد بوده و می‌تواند در نواحی گرم و هم معتدل زندگی کند. در ایتالیا این نژاد از حالت دو منظوره بودن (گوشت و کار) خارج شده و به نژاد گوشتی تبدیل می‌شود. کیفیت لاشه آن بسیار خوب است و حتی در وزن‌های بسیار بالا نیز چربی گوشت آن اندک است.

منبع: دامپزشکان - مرکز علمی آموزشی خبری دامپزشکی