زالودرمانی در دامپزشکی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از ایمنا؛ در دنیای امروزه تولید محصولات ارگانیک دامی، تضمین سلامت انسان را به همراه دارد که استفاده از زالو در دامپزشکی حکم درمان بدون دارو دارد و منفعت بی‌شماری به دامدار و جامعه بشریت می‌رساند.

استفاده از زالو در دامپزشکی از دوران باستان رایج بوده است، اما به نظر می‌رسد که عدم وجود مستندات نسبت به استفاده دقیق از زالو در دامپزشکی ممکن است زمینه استفاده از این عجوبه را در دام کمی مشکل سازد. اکثر استفاده‌های کاربردی از زالو که در طب سنتی بر روی انسان صورت می‌گیرد نیز در دامپزشکی معتبر هستند و راهی برای درمان ترومبوز، فلبیت، جوش، بواسیر، هماتوم، اِدِم، التهاب تاندون، و همچنین می‌توانند در جراحی در صورت پیوند بافت استفاده شود.

برخی از اسناد نشان می‌دهد که زالو درمانی عمدتاً در اسب‌ها، گربه‌ها و سگ استفاده می‌شده و در درمان ورم پستان و ورم معده در سگ، درد چشم، پیوند اعضا، lymphangitis و احتقان در اسب استفاده شده است.

«سعید صفوی پور» عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین علوم دامی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تعداد زالوی مورد استفاده در کاربرد دامپزشکی بستگی به اندازه و نوع بیماری حیوانات دارد، از این رو یک عدد زالو بر روی حیوان با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم، یک تا ۲عدد زالو بر روی حیوانات وزن ۱۰-۱۵ کیلوگرم، سه تا چهار عدد بر روی حیوانات وزن ۳۰-۴۰ کیلوگرم و بین پنج تا ۱۵ بر روی یک اسب توصیه می‌شود.

درمان لنگش اسب با زالو

وی با اشاره به اینکه سایت زالو یا مکانی که زالو برای نیش و مکیدن خون بر روی پوست استفاده می‌کند، باید در دام اصلاح و با آب تمیز شود، ادامه می‌دهد: تحریک پوست می‌تواند در طول زالو درمانی به حیوانات، بسیار مفید بوده و با وارد شدن نیش زالو در واقع، یک ماده ضد درد تزریق می‌شود اما ممکن است با حس سوزش خفیف همراه باشد. برای نمونه می‌توان به استفاده از زالو در درمان بیماری لنگش حاد اسب، در سایت رگ‌های خونی سُم اشاره کرد.

بیشتر بدانیم: اصول اولیه پرورش و تکثیر زالو

تحقیقات نشان داده است که در طی یک دوره ۸ ماهه، تیم دکتر Sagiv BEN-YAKIR  درسال ۲۰۱۶، چهار اسب مبتلا به این بیماری را تست و با استفاده از چهار زالو در هر پا پس از ۱۲ ساعت درمان، رفتار اسب به حالت طبیعی بازگشته است و در جای دیگری آمده است که برای درمان هماتوم شنوایی در سگ، بیضه متورم، التهاب حنجره، پرولاپس رکتوم، پرولاپس رحم در گاو و التهاب واژن می‌توانید با استفاده از زالو درمانی آنها را درمان کنید.

زالو درمانی در حیوانات

صفوی پور دیگر موارد کاربردی زالو درمانی در دامپزشکی را درمان التهاب و وریدی، بیماری عروق محیطی، مانند ترومبوآمبولی آئورت گربه، التهاب حاد و مزمن از ضایعات مخاط و لثه دهان گربه، زمینه‌های التهابی سیستم تناسلی، مانند اندومتریوز و اختلال در عملکرد اندام تناسلی در توانبخشی پس از جراحی دام‌ها، همچنین پس از عوارضی مانند سپتی سمی زایمان و کاهش ادم کیسه بیضه که به دنبال اخته کردن در سگ‌های بالغ ایجاد می شود، برشمرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در ایران با توجه به اینکه استفاده زالو در صنعت دامپزشکی هنوز رایج نشده است، امیدواریم با برنامه‌های تحقیق و پژوهشی و ترویجی بیشتر در این زمینه راهی برای جایگزین درمان‌های شیمیایی قرار گیرد.