اسهال گوساله

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسهال گوساله می‌تواند به علت عفونت در روده به وسیله ویروس‌ها، باکترى و پروتوزوآ ایجاد شود. همچنین می‌تواند به وسیله ناکفایتى در برنامه خوراک دادن شامل اصول بهداشتى ضعیف، ضعف در انتقال غیرفعال ایمنى، تحویل ناپایدار شیر یا شیر جایگزین و شرایط جایگاهى ضعیف ایجاد گردد.

چند راهکار دکتر چستر جونز را براى جلوگیرى و درمان اسهال گوساله ملاحظه نمایید:

1) مدیریت و خورانیدن آغوز کلید است. در عرض 24 ساعت اول پس از تولد مقادیر کافى آغوز (10‌درصد وزن تولد) حرارت دیده (60 درجه سانتى‌گراد براى 30 دقیقه) به گوساله بخورانید. پیش از دوشاندن آغوز به طور دقیق اصول بهداشتى را رعایت و پستان را تمیز کنید. بهتر است آغوز را با کلسترومتر آزمایش کنید، با حرارت فرآیند کنید، در ظروف درجه‌بندى شده قرار دهید، و به سرعت منجمد کنید.

2) پس از خورانیدن مقادیر کافى آغوز در روز نخست، خورانیدن دوز دوم آغوز را پس از 24 ساعت اول درنظر بگیرید (به ویژه براى گوساله‌هاى تحت تنش اهمیت بسیارى دارد). این تفکر وجود دارد که ایمنوگلوبین‌هاى موجود در آغوز سطح روده کوچک را می‌پوشاند و از اتصال و تشکیل کلونى پاتوژن‌ها جلوگیرى می‌کند. منبع بسیار عالى از انرژى فراهم می‌کند و حاوى ترکیباتى نظیر لاکتوفرین و اسیدهاى چرب است که براى گوساله مفیدند.

3) فراهم کردن مواد مغذى مورد نیاز گوساله بسیار پر اهمیت است؛ اما عادت دادن آرام گوساله‌ها به جایگزین شیر ممکن است به کاهش خطر ناهنجاری‌هاى هضمى در گوساله‌هاى تحت تنش کمک کند.

4) در 14 روز اول زندگى، گوساله‌ها باید حداقل روزى سه بار مورد معاینه و بازدید قرار بگیرند. مزاج گوساله (به ویژه هوشیارى گوش‌ها)، وجود ترشحات دور ناف، امتیاز مدفوع (1 =طبیعى و 4=اسهال آبکى)، و مصرف شیر جایگزین (سرعت و تمامیت خوردن شیر) را بررسى کنید. اگر گوساله یکى از علایم خطر را نشان داد، به سرعت وارد عمل شوید و یک مسیر درمانى را مطابق با مشاهده انتخاب کنید (به طور قطع تمامى درمان‌ها کاملا تحت نظر دامپزشک انجام می‌شود!)

5) در صورت بروز اولین علایم اسهال به سرعت عمل کنید. پروتوکل‌هایی شامل خورانیدن الکترولیت‌ها و تزریق آنتى‌بیوتیک‌ها، تزریق داخل وریدى محلول نمکى یا جوش شیرین استریل، در موارد شدید دهیدراسیون و ثبت همه درمان‌ها و ارتباط با پرسنل با استفاده از گچ‌هاى رنگى، تخته‌هاى وایت بورد و ثبت رکورد الکترونیکى مورد استفاده می‌باشد.

 6) استفاده از افزودنی‌هاى خوراکى در شیر جایگزین را براى تقویت سلامت دستگاه گوارش مد نظر قرار دهید. مثلا نئومایسین سولفات یا اکسى تتراسایکلین می‌تواند به نسبت 1:1 در شیر جایگزین به کار رود. این مقدار آنتى‌بیوتیک باید حداقل 7 روز و حداکثر 2 هفته خورانیده شود. عصاره‌هاى دیواره سلولى مخمرها و نیز آغوز اضافى هم می‌تواند در این امر موثر باشد.

7) جایگاه باکیفیتى را براى گوساله فراهم کنید. همه گوساله‌ها نیازمند بستر تمیز و خشک، عارى از تنش حرارتى و انگل‌ها و هواى با کیفیت می‌باشند.

8) براى توسعه پروتوکل‌هاى درمانى اسهال گوساله‌ها با دامپزشک و متخصص تغذیه گله همکارى کنید، مطمئن باشید همه کارگران آن پروتوکل‌ها را درک کرده‌اند و آن پروتوکل‌ها به طور منظم اطلاع‌رسانى و به روز می‌شوند و همه آنها به طور صحیح آموزش دیده‌اند. پروتکل‌ها باید مکتوب در اختیار مسئول پرورشگاه قرار گیرد.

9) از بهداشتى بودن ظروف و تمیز شدن مناسب آنها اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که رعایت اصول بهداشتى به طور منظم انجام گیرد.

10) دستورالعمل مخلوط کردن شیر جایگزین را 2 بار بررسى و مطالعه کنید، یک دماسنج فراهم کنید و مطمئن شوید که شیر در دماى مناسب به گوساله عرضه شود.

جدول زمانی بروز بیماری و عفونت در گوساله

منبع: کانال آموزش آنلاین دامپزشکی