انگل لرنه آ در ماهی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در لرنه آی بالغ ماده، تخم‌های رسیده در کیسه تخمدان شکل گرفته و طی دو دوره رهاسازی تخم‌ها (به فاصله 24 ساعت) حدود 700 نوزاد (نائوپلی) آزاد می‌شود. بلافاصله پس از تخم‌گشایی (36 ساعت پس از رهاسازی تخم‌ها) نوزادان (0.1 تا 0.12 میلی‌متر) بصورت شناگر آزاد در آب دیده می‌شوند. سیر تکامل نوزادان با پوست‌اندازی مکرر صورت می‌پذیرد ودرمرحله نهایی پوست‌اندازی رسیدن به مرحله کوپه پودید (copepodid) است 2تا4روز بعد از تفریخ در دمای 25-35 درجه سانتی‌گراد.

برعکس نوزادان، کوپه پودیدها نمی‌توانند به مدت طولانی در آب زنده بمانند و بدون میزبان قادر نیستند به مرحله بعدی برسند. در این هنگام است که آنها معمولا بر روی سطح بدن و یا آبشش‌های ماهی در حال خزیدن هستند و حالت وخیمی همراه با خارش و جهش در ماهی بوجود می‌آورند در این مرحله آنها طی چند مرحله پوست‌اندازی نهایتا تمایز جنسی یافته و ماده‌ها و نرها جفت‌گیری کرده و بعد از جفت‌گیری نرها می‌میرند ولی ماده‌ها از دو طرف افزایش طول یافته و شروع به سوراخ کردن بافت‌های سطحی بدن میزبان می‌کنند.

پس از اتصال به بدن میزبان به سرعت افزایش طولی یافته و 4-6 روز بعد به شکل انگل بالغ در می‌آیند و در این هنگام تخم‌ریزی را شروع کرده و چرخه زندگی انگل از سر گرفته می‌شود. بافت عضلات و پوست در محل سوراخ شدن بدن میزبان به وسیله سر انگل، ملتهب و برجسته شده و خیز مختصری شکل می‌گیرد. باکتری‌ها در محل سوراخ پوست و التهاب اولیه تجمع یافته و زخم چرکی بوجود می آورند.

انگل لرنه آ در ماهی

علایم انگل لرنه آ (Lernaea or Anchor Worm)

1- اصلی‌ترین شیوه شناخت این انگل مشاهده انگل روی پوست بدن ماهی است. رنگ این انگل معمولا سبز روشن یا قرمز است.

2- خراشیدن و کوبیدن پوست بدن به اشیای داخل آکواریوم

3- مشاهده نقاط ملتهب و قرمز روی سطح پوست

4- به وجود آمدن زخم‌های قرمز و و باز روی سطح پوست

5- بی‌حرکت ماندن یا گوشه‌گیر شدن ماهی

6- سست شدن ماهی و رفتن به حالتی شبیه به خواب یا کما!!! و نهایتاً مرگ ماهی

درمان انگل لرنه آ

قبل از هر چیز انگل باید از بدن ماهی جدا شود. (با استفاده از یک پنس ضد عفونی شده در محلول غلیظ پرمنگنات) این عمل باید با احتیاط فران انجام شود.

پرمنگنات پتاسیم: حمام کوتاه مدت: 10 میلی‌گرم به ازای هر لیتر آب و حمام دادن ماهی به مدت 10 دقیقه حمام دراز مدت:  1 یا 22 میلی‌گرم به ازای هر لیتر آب و حمام دادن ماهی به مدت حد اقل 4 ساعت بهتره از آبی استفاده بشه که سختیش پایینه مثل آب r.o یا آبی که دو سومش آب مقطر باشه و یک سومش آب شیر

درمان انگل لرنه آ

نویسنده: آرش خسروی کوهی