نر یا ماده قناری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تشخیص جنسیت قناری نر و قناری ماده برای خیلی ازکسانی که تازه کار در این امر هستند یکی از دشوارترین و سخترین کارها می‌باشد به طوری که باعث سردرگمی و تشخیص افراد می‌گردد. اما لازم است بگوییم که گاهی مواقع حتی تشخیص جنسیت قناری برای افراد نگهدارنده قناری که سالیان سال نیز در این امر دارای تبحر بالایی هستند نیز دشواراست.

خیلی عوامل و پارامترها می‌تواند در تشخیص درست جنست قناری نر و ماده ایجاد سردرگمی نماید. که باید همه اینها نیز لحاظ گردند. هر تشخیصی نیاز به داشتن اطلاعات کاملی دارد که بر مبنای آن می‌توانید در امر تشخیص مهارت کافی را کسب نمایید.

1. برای تعیین جنسیت قناری در درجه اول باید قناری به بلوغ کامل جنسی رسیده باشد و دوران جوجگی را پشت سر گذاشته باشد. در صورتیکه قناری هنوز جوجه باشد تشخیص به مراتب سخت‌تر و دشوارتر است حتی برای افراد حرفه‌ای که سالیان سال در امر نگهداری قناری هستند.

2. سن بلوغ و زمانی‌که یک قناری قادر به جفت کردن و تولیدمثل است 9 ماهگی می‌باشد (بلوغ قناری از زمانی‌که جوجه قناری از تخم بیرون می‌آید و بعد از گذشت 20 روز که جوجه قناری‌ها کمی پروارتر می‌شوند باید محاسبه شود که با حلقه‌های شناسه مخصوص پا می‌توان این امر را تسهیل نمود) با گذشت 9ماه از تولد جوجه قناری‌ها مخصوصاً در جوجه‌های اول و دوم که تشخیص به مراتب راحتر است تا دیگر جوجه‌ها می‌توان به راحتی تعیین جنسیت نمود. اما اگر شما قناری را از جای دیگر تهیه نموده‌اید و برای بار اولی است که از قناری نگهداری می‌کنید باید این نکته را از فروشنده یا مالک قناری سوال نمایید. در صورتی که قناری بالغ باشد خرید راحتر می‌باشد اما اگر هنوز در دوران جوجگی و تولکی باشد باید حتما شروط خرید را ذکر کنید که در صورت تفاوت با گفتار قابل تعویض باشد.

3. دانستن تولک بودن یا نبودن قناری نکته مهمی است، چراکه در دوران تولکی قناری چه ماده باشد چه نر بازهم تشخیص کمی دشوار است چون شباهت‌های ظاهری یکسان است مگر آنکه مالک قناری گویای جنسیت قناری باشد و قطعیت کامل بر نر یا ماده بودن پرنده بدهد در صورتی که فروشنده دارای جا و مکانی ثابت نباشد صحت گفتار غیرقابل قبول محاسبه می‌شود پس سعی نمایید در هنگام خرید قناری از کسانی قناری را خرید نمایید که دارای جا و مکان ثابت و معتبری هستند تا در صورت عدم صحت گفتار بتوان بر حسب شرط جنسیت آن را تعویض نمود.

4. ملاک تشخیص نر یا ماده بودن قناری جسته و اندام‌اش نمی‌باشد و جسته قناری نمی‌تواند دلیلی خوب و مستعدلی بر نر بودن یا ماده بودن قناری باشد. چراکه بخاطر علم ژنتیک و تکثیر نژادها و گونه‌های مختلف قناری نر و ماده با جسته درشت و ریز زیادی موجود است پس به یاد داشته باشد گول هیکل قناری را در تعیین جنسیت نخورید.

5. قناری بخاطر آواز خوش و جذابش دارای هوادار و طرفدار بی‌شماری است و این خصلت را فقط قناری نر دارد. در صورتی که قناری نر لال نباشد آواز قرص و ممتد و زیبایش دلیل محکم و مستعدلی بر نر بودن جنسیت قناری است. در صورتی که قناری ماده فقط توانایی جیک زدن‌های ریز را دارد و به ندرت و در زمان جفتگیری و مستی بیش از حداش اقدام به ریزه‌خوانی در حد خیلی کم و ضعیف می‌کند، پس این نشانه‌ها نماینگر جنسیت ماده خواهد بود.

6. تعیین جنسیست جوجه قناری چند ماهه به صورت ظاهری امری محال است و به ندرت و یا شانسی می‌تواند درست از آب دربیاید. همچنین جوجه اول یا دوم بودن نیز دلیل محکمی بر نر یا ماده بودن قناری نمی‌باشد و تا زمانی‌که جوجه قناری‌ها بالغ نشده‌اند نمی‌توان تعیین جنسیت را دقیق اعلام نمود. طبق گزارشات و مشاهدات تیم تحقیقاتی به دفعات دیده شده که تعیین جنسیت بعضی از گونه‌های قناری بعد از گذشت 1 سال یا بیشتر میسر گردیده که به ندرت و در موارد خاص اتفاق می‌افتد.

قناری نر

7. در تصویر اول آلت تناسلی قناری نر را مشاهد می‌کنید که با در دست گرفتن و فوت در راستای دم و انتهای شکم قناری آلت جنسی قناری نماینگر شده است، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید آلت قناری کاملاً برجسته می‌باشد و خم شدگی کمی به سمت دم دارد با پرهای ریز بر روی آلت تناسلی که هم برای آمیزش و تولیدمثل قناری است و هم دفع مدفوع. لازم است بگویم که زمانی‌که قناری نر آماده جفتگیری و تولیدمثل است آلت تناسلی‌اش دارای برجستگی بزرگتر و پف‌گونه (همچون عکس زیر) می‌باشد و در زمان تولکی از مقدار حجم آن تا حدود کمی کاسته می‌شود.

8.در تصویر دوم آلت تناسلی قناری ماده را می‌بینید که مثل قناری نر با فوت کردت در امتداد شکمش می‌توان شاهد آلت تناسلی قناری ماده بود. همانطور که می‌بینید هیچگونه برجستگی همچون تصویر بالا بر روی شکم قناری ماده مشاهده نمی‌شود و مخرج و پس قناری ماده تا ابتدای رویش گاه دم نزدیک شده است و آلت دوکی شکل خوابید شده است, لازم است بگوییم در این عکس قناری ماده آماده تولیدمثل است و فرم شکم و پس (آلت تناسلی) قناری ماده به مراتب بزرگتر از حالت آلت اولیه خود شده است و به طور کامل تغییر شکل داده است. آلت جنسی قناری ماده نیز همچون قناری نر، برای تولیدمثل و هم برای دفع مدفوع است. قناری ماده در صورتی که در دوران تولکی باشد آلتش به طور کامل تغییر شکل می‌دهد و شبیه آلت تناسلی قناری نر می‌گردد و در صورتی که قبلا تخم‌گذاری کرده باشد شباهت آلتش به قناری نر بیشتر هم خواهد شد. (یک روش راحت برای تشخیص جنسیت قناری ماده بالغی که هنوز آماده تولیدمثل نشده است و قادر به تشخیص آن نیستید این است که قفس‌اش را به قفس یک قناری نر قرص خوان و مست بچسبانید که در این مواقع قناری ماده اقدام به نزاع و دور کردن قناری نر از محدوده خود می‌کند و حالت جنگجویانه به خود می‌گیرد که نمایانگر ماده بودن قناری است)

قناری ماده

9. روشهای علمی نیز برای تشخیص جنسیت قناری وجود دارد که نیاز به آزمایش و نمونه‌گیری دارد. که در این روشها می‌توان با قاطعیت کامل جنسیت قناری را تعیین نمود. نمونه‌گیری و آزمایش تست تسترون از خون قناری که یکی از بهترین روشهای تعیین جنسیت قناری است. و روش چیدن بال و آزمایش دقیق پرها هم روش دیگری است که می‌توان در تعیین از آنها بهره برد.

بیشتر بدانیم:
تعیین جنسیت قناری با استفاده از نشانگر‌های ژنتیکی
نوع و کیفیت آواز قناری
تحریک قناری نر با گلاب

تفاوت قناری نر و ماده

قناری نر: خواندن محکم و پرحرارت – جست‌و خیز زیاد – بر روی تیرک تند بال زدن – براقی چشم – چسبیدن به قفس و خواندن محکم و بیرون زدن مقعد.

قناری ماده: جیکهای ممتد ـ بر روی تیرک تند بال زدن ـ اگر کف قفس روزنامه هست پاره کردن و لول کردن روزنامه و بلاخره برآمده شدن مقعد.

منبع: سایت 6019