تومور میکس پستانی در سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یک قلاده سگ اشپیتز 9ساله ماده با علائم عدم تمایل به آب و غذا خوردن و بیحالی مزمن و سابقه آبستنی کاذب به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تهران مراجعه کرد. در معاینه بالینی دما 38.8درجه سانتی‌گراد، ضربان قلب 142B/min با ریتم و آهنگ نرمال، تعداد تنفس 30/min با تنفس سطحی همراه با کاهش صدای تنفس ثبت گردید. همچنین وجود یک توده بزرگ زیر اولین سرپستانک چپ و بزرگ‌شدگی گره‌های لنفاوی پیش‌کتفی مشاهده شد.

بیشتر بدانیم: آشنایی با سگ نژاد اشپیتز آلمانی (German Spitz)

در سونوگرافی توده‌ی زیر شکم حاوی مایع اکوژن با دیواره‌ی نسبتاً ضخیم و خون‌رسانی کم و سه ساختار اکوژن –هموژن فاقد خون‌رسانی در لوب‌های جانبی و میانی سمت چپ کبد مشاهده گردید. تحت هدایت سونوگرافی از توده زیر شکم و توده‌های موجود در کبد به ترتیب به روش‌های Fine Needle Aspiration و Tissue Core Biopsy نمونه‌برداری انجام شد. مایع آسپیره شده از توده به رنگ سبز روشن و دارای ویسکوزیته بالا بود.

در رادیوگراف‌های قفسه سینه وجود توده‌های متاستاتیک (CannonBall) فراوان به صورت منتشر در ریه‌ها مشخص بود.

نهایتاً بیمار به علت پیش‌آگهی بد تحت مرگ آرام قرارگرفت. در کالبدگشایی از گره‌های لنفاوی پیش‌کتفی، توده‌های ریویو کلیه‌ها نمونه‌گیری به عمل آمد.

در نمای میکروسکوپی غده پستانی درگیر، تومور کارسینوسارکوم پستان تشخیص داده شد. این تومور با الگوهای بدخیمی در سلول‌های مزانشیمال و اپیتلیال، متاپلازی سنگفرشی، نکروز، خونریزی، شکاف‌های کلسترولی و تشکیل بافت غضروف و استخوان همراه بود.

ضایعات چندکانونه Fatty change در کبد و آنتراکوز در گره‌های لنفاوی ضایعاتی اتفاقی بود که با تومورهمراه شده بود. در گسترش سیتولوژی تومور اولیه، نسبت بالای هسته به سیتوپلاسم، تفاوت در اندازه هسته‌ها و تجمعات کروماتینی با اندازه و شکل‌های نامنظم تشخیص داده شد.

تومور پستانی سگ

بحث

تومور میکس پستانی بعد از تومورهای پوستی، به عنوان دومین تومور شایع در سگ‌های ماده گزارش شده است. شیوع تومورهای پستانی در سگ‌های با رنج سنی متوسط 12 سال بیشتر گزارش شده.

تومورهای پستانی در 51‌% موارد خوش‌خیم می‌باشند. سگ مورد مطالعه‌ی ما مبتلا به تومور کارسینوسارکوم بود که این تومور بعد از تومورهای خوش‌خیم مزانشیمال (شیوع 0.5%)، نادرترین تومور پستانی سگ است.

ظاهر پرخون و هتروژن تومورهای پستانی در سونوگرافی می‌تواند تا حدودی بیانگر بدخیمی تومور باشد، درحالی‌که در مورد گزارش شده ظاهر تومور شباهت زیادی به آبسه که یک توده خوش‌خیم است داشت و این می‌تواند یافته‌های سونوگرافی گذشته را به چالش بکشد.

آن دسته از تومورها که تهاجم موضعی در محل اولیه‌ی تومور دارند معمولاً به سرعت به گره‌های لنفی، ریه‌ها، سایر ارگان‌های شکمی و استخوان‌ها متاستاز می‌دهند. در بیمار مورد مطالعه ما متاستاز به ریه‌ها و گره‌های لنفای پایش کتفی به شکل ماکروسکوپی و میکروسکوپی تایید شد.

بیشتر بدانیم: تومورهای پستانی در سگ

منبع: هفدهمین کنگره دانپزشکی ایران (1391)

نویسندگان: امیر توکلی (دستیار تخصصی بخش رادیولوژی و سونوگرافی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)، یارا تمبرچی (دستیار تخصصی بخش بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)، مهدی حسن خانی (دستیار تخصصی بخش بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)، عاطفه صباغ (دستیار تخصصی بخش آسیب شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)، نقا تمیمی‌ (دستیار تخصصی بخش بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)، محمد ملازم (استادیار بخش رادیولوژی و سونوگرافی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)،امیر رستمی‌ (استادیاربخش بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)، عباس توسلی (دانشیار بخش آسیب شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)