چرا سگ‌ها سرشان را کج می‌کنند

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همه ما می‌دانیم که وقتی سگها چیزی جالب می‌بینند، سرشان را به یک سمت کج می‌کنند، ولی آیا تابه حال از خود پرسیده‌اید که چرا دوستان ۴ پای ما اینکار را انجام می‌دهند؟!

این کار در اکثر موارد طبیعی و بی‌ضرر است ولی گاهی اوقات نشان‌دهنده مشکلات سلامتی است. ولی چطور تفاوت این ۲ را بفهمیم؟

سگ‌ها به اینکه وقتی صدایی عجیب می‌شنوند و یا چیزی جالب می‌بینند، سرشان را کج می‌کنند مشهورند. اگرچه این حرکت در توله سگ‌ها و سگ‌های جوان بیشتر دیده می‌شود ولی سگ‌ها در تمام سنین تمایل به انجام اینکار دارند، اما چرا اینکار را انجام می‌دهند؟

هنوز دلیل قطعی برای اینکار پیدا نشده ولی نظریه‌هایی وجود دارد. بعضی متخصصان می‌گویند وقتی سگ‌ها سرشان را کج می‌کنند، سعی دارند در یک زاویه بهتر قرار بگیرند تا چیزی را بهتر ببینند یا چیزی را بهتر بشنوند.

وقتی سگ شما سرش را کج می‌کند، ممکن است در تلاش باشد که بفهمد آن صدای جالب از کجا می‌آید و یا چیزی را از یک زاویه متفاوت ببیند. محققان  می‌گویند که سگ‌ها سرشان را کج می‌کنند تا بتوانند از پشت پوزه‌شان دید بهتری داشته باشند.

اینها همه تئوری‌های احتمالی برای این حرکت دوست‌داشتنی سگ‌هاست ولی بگذارید شرایطی را که این حرکت نشان‌دهنده مشکلات سلامتی است بررسی کنیم :

در حالی‌که این حرکت سگها در ۹۰٪ موارد بی‌ضرر و طبیعی است، گاهی اوقات می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات سلامتی جدی باشد. این حرکت زمانی نشان‌دهنده مشکل است که سگ بی‌اختیار و بصورت مداوم سرش را کج کند.

اگر سگ شما اینکار را بی‌اختیار و مداوم انجام دهد به این معنی است که مشکلاتی در سیستم بدنش بوجود آمده که تعادل همکاری اعضای بدنش را بهم زده است. التهاب گوش، عفونت یا مشکلات مغزی می‌تواند روی اعصاب سگ تاثیر گذاشته و منجر به این اختلال شود.

اگر سگ شما سرش را کج می‌کند و بصورت غیرارادی و مداوم پلک می‌زند، بیحال شده و حالت تهوع و سرگیجه دارد، باید سریع او را به دکتر ببرید، در غیر اینصورت از تماشای لحظات بانمکی که سرش را کج می‌کند و به شما نگاه می‌کند لذت ببرید...

مترجم : محبوبه خاکشور