غذای گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه‌ها نیاز به برخی از غذاهای خاص و اختصاصی دارند که باید حتما دررژیم غذایی آن‌ها گنجانده شود. باید درنظر داشت که گربه‌ها گوشت‌خوار هستند و باید بخشی از غذای آنها گوشت ماهی باشد تا نیازهای چربی و پروتئین اولیه بدن آن‌ها را تامین کند و به عنوان اجزاء اصلی تامین‌کننده عناصر مهم و اساسی بدن دچار کمبود نشوند.

هرچند گربه‌ها به گیاهان و سبزیجات نیز نیاز دارند ولی نمی‌توان آنها را گیاهخوار کرد. لازم است به صورت منظم به خوراک گربه‌ها توجه نموده و براساس گروه سنی اقدام به تغذیه آنها نمایند. علاوه برآن لازم است این غذاها استاندارد بوده و از کیفیت مطلوب برخوردار باشند.

توصیه دامپزشکان برای تغذیه گربه و دیگر حیوانات دست‌آموز داخل منزل استفاده از غذاهای تازه و مطلوبی است که در منزل طبخ و تهیه می‌شود چون هم ازکیفیت بهتری برخوردار هستند و از طرف دیگر تهیه آنها مقرون به صرفه می‌باشد لذا عادت دادن گربه به خوردن غذاهای طبخ شده در منزل به نفع گربه و صاحب آن خواهد بود.

بیشتر بدانیم: غذاهای خطرناک برای گربه

انواع‌ غذای‌ مناسب‌ برای‌ گربه‌ عبارت‌ است‌ از:

۱- غذای‌ تازه‌: شامل‌ گوشت‌، مرغ‌، ماهی‌، تخم‌‌مرغ‌ پخته‌، شیر و دل مرغ به جای جگر مرغ استفاده شود و غیره‌.

۲- غذای‌ آماده‌: شامل‌ غذای‌ کنسرو شده‌ (Canned food)، غذای‌ خشک‌ (Dry food) و غذای‌ نیمه‌ مرطوب‌ (Semimoist food) می‌باشند ولی‌ در صورتی‌ که‌ غذای‌ تازه‌ مصرف‌ شود باید بصورت‌ پخته‌ بوده‌ و نیاز به‌ بالانس‌ دارد.

3- شیر بدون لاکتوز: همیشه‌ باید شیر تازه‌ داده‌ شود. شیر را نباید بعنوان‌ جایگزین‌ آب‌ داد. گربه‌ها توانایی‌ هضم‌ لاکتوز را ندارند. در گربه‌های بزرگتر با ناراحتی‌ معده‌ شیر پاستوریزه گاو هم داده‌ نشود.

4- آب‌: آب‌ تازه‌ باید همیشه‌ در دسترس‌ گربه‌ باشد. نیاز گربه‌ به‌ آب‌ بستگی‌ به‌ نوع‌ غذا دارد.

نوع‌ و شرایط تغذیه در گربه‌ها

هر گربه‌ باید دارای‌ ظرف‌ آب‌ و غذای‌ جداگانه‌ و تمیز باشد. زیر ظرف‌ آب‌ و غذا بهتر است‌ روزنامه‌ انداخته‌ شود. محل‌ غذاخوری‌ گربه‌ باید در جایی‌ ساکت‌ و تمیز (مثلا گوشه‌ آشپزخانه‌) باشد و کمتر تغییر کند.

در صورتی‌ که‌ بیش‌ از یک‌ گربه‌ دارید ظروف‌ غذا جدا باشد. یک‌ گربه‌ بزرگ‌ ممکن‌ است‌ به‌ یک‌ بچه‌ گربه‌ اجازه‌ غذا خوردن‌ در یک‌ ظرف‌ مشترک‌ را ندهد. از سنین‌ پائین‌ باید سعی‌ کرد گربه‌ را به‌ غذاهای‌ مختلف‌ متنوع‌ عادت‌ داد.

بچه‌ گربه‌ تا 2 ماهگی‌ باید در کنار مادر باشد و شیر مادر را به‌ حد کافی‌ بخورد. از سن‌ ۱ ماهگی‌ می‌توان‌ علاوه‌ بر شیر مادر غذای‌ نرم‌ جامد و شیر گاو بدون لاکتوز را نیز اضافه‌ کرد. در صورتی که‌ بچه‌ گربه‌ای‌ به‌ اندازه‌ کافی‌ شیر مادر را نخورده‌ باشد باید تا ۴ ماهگی‌ شیر گاو بدون لاکتوز در غذای‌ بچه‌ گربه‌ موجود باشد (حداقل‌ ۱ وعده‌)

رژیم غذایی گربه

تعداد وعده‌های‌ غذایی‌ با توجه‌ به‌ سن‌ گربه‌ متفاوت‌ است‌.

1-2 ماهگی‌: 6 وعده‌. حداقل‌ 3 وعده‌ شیر ولرم‌ و 3 وعده‌ غذای‌ جامد نرم‌.

2-4 ماهگی‌: 4-5 وعده‌. 2 وعده‌ شیر ولرم‌ و 2-3 وعده‌ غذا.

4-6 ماهگی‌: 3 وعده‌.

6 ماهگی‌ به‌ بعد: 2 وعده‌.

در آبستنی‌ سنگین‌: 2-4 وعده‌ (بیشتر از غذای‌ معمول‌).

در دوران‌ شیردهی‌: 4-5 وعده‌

گربه‌ پیر: 2-3 وعده‌ ولی‌ میزان‌ غذای‌ هر وعده‌ کمتر باشد.

منبع: ویکی کتاب