بیماری های گوش سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوش سگ بطور باور نکردنی حساس است و صداهایی که برای انسان قابل شنیدن نیست را تشخیص می‌دهد. سگ‌ها صداهایی با فرکانس 40 تا 60‌هزار هرتز را می‌شنوند. این به آن معنی است این حیوان قدرت شنوایی صداهایی با طول موج بیشتر و کمتر از حدود شنوایی انسان را دارا می‌باشد. از جهت دیگر سگ‌ها به دلیل قدرت چرخش 90 درجۀ گوش‌ها به راحتی می‌توانند جهت صداها و موقعیت منبع صدا را تشخیص دهند. در مجموع موقعیت‌یابی منبع صدا در سگ بسیار قوی‌تر از انسان است و در عین حال فاصلۀ شنوایی آنها 4 برابر انسان می‌باشد.

اگرچه ظاهر گوش در نژادهای مختلف متفاوت است اما ساختمان و عمل گوش در همۀ نژادها یکسان می‌باشد.

 

عفونت‌های گوش سگ (Ear Infections)

این بیماری در سگ‌های دارای گوش‌های آویزان که از پوشش مویی بلندی برخوردارند متداول است. در این حالت محیط مرطوب و تاریک مجرای گوش حیوان زمینه لازم جهت رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها و انگل‌ها را فراهم می‌آورد. همچنین ترشح بیش ازحد موم، تحریکات ناشی از آلرژی و اجسام خارجی در گوش نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. بعضی نژادها مستعد ابتلا به چنین مشکلاتی هستند. در این عارضه گوش عفونی و دردناک و متورم شده و بوی نامطبوعی از آن به مشام می‌رسد. ممکن است سگ به گوش مبتلا چنگ زده و سرش را تکان دهد. علاوه بر آن در این حالت حیوان سر خود را به طرف گوش مبتلا خم می‌نماید. اگر به داخل گوش نگاهی بیاندازید می‌توانید موادی چرک مانند را که به طرف مجرای گوش ترشح می‌شوند ببینید. جهت درمان در این‌گونه موارد باید گوش درگیر را شستشو داد. در این صورت به منظور خارج کردن ترشحات و اجسام خارجی باید سگ را بیهوش کرد. عفونت‌های مزمن گوش چندان هم غیرمعمول نیستند. در بعضی موارد با عمل جراحی به راحتی مایعات به بیرون کشیده شده و مجرای گوش باز می‌گردد ولی مشکل برای همیشه مرتفع نمی‌شود.

عفونت گوش سگ

 

جرب‌های گوش سگ (Ear Mites)

جرب‌های گوش انگل‌های میکروسکوپی مجرای گوش هستند. نتیجه فعالیت آنها ترشحات قهوه‌ای رنگ می‌باشد که به شدت موجب خارش می‌گردند. آلودگی به جرب‌های گوش به کمک پماد‌های ضد انگلی مخصوص گوش قابل درمان می‌باشد. درمان باید به طور منظم و روزانه به مدت چند هفته ادامه یابد. بدین منظور می‌توان از پودر‌های ضدکک نیز استفاده نمود.

جرب گوش سگ

 

هماتوم لاله گوش سگ (Aural Hematoma) 

هماتوم گوش تورم نرمی است که به طور ناگهانی ظاهر شده و به دنبال آن خونریزی در غضروف گوش به وجود می‌آید. این عارضه بندرت دردناک شده و معمولاً به دنبال مشکلات دیگر گوش مثل عفونت و یا جراحاتی که در اثر خراش‌های سر توسط خود سگ ایجاد می‌شود بروز می‌کند. گاهی نیز تکان‌های فوق‌العاده شدید ناحیه سر موجبات بروز این عارضه را فراهم می‌نماید. بیماری‌های خود ایمن هم می‌تواند در ایجاد این بیماری موثر باشد. با تخلیه ساده نمی‌توان عارضه را تحت درمان قرار داد. چراکه خیلی از هماتوم‌ها بایستی توسط روش جراحی باز شده لخته خون از آنها خارج گردد. سپس محل برش بخیه زده می‌شود. اگر با هماتوم کاری نداشته باشیم خون آن جذب خواهد شد ولی این حالت ظاهر بدی همچون گل کلم در گوش ایجاد می‌کند.

هماتوم لاله گوش سگ

 

ناشنوایی سگ‌ها (Deafness)

سگ‌ها در اثر جراحات، عفونت‌ها و ناسازگاری‌های دارویی، صداهای بسیار بلند و یا با افزایش سن قدرت شنوایی خود را از دست می‌دهند. علاوه بر آن ممکن است توله‌ها در هنگام تولد ناشنوا بوده و یا قدرت شنوایی‌شان کم باشد. این موارد در گروه ناشنوایی‌های مادرزادی قرار می‌گیرند. یک یا هر دو گوش ممکن است دچار کری گردد. تشخیص کری در سگ‌ها فوق‌العاده مشکل می‌باشد. علائم برجسته آن شامل عدم واکنش سگ به تحریکات صاحب آن و یا عدم پاسخ سگ به صداهای بلند خارج از دید حیوان می‌باشد.

مثلاً در عفونت‌های باکتریایی گوش میانی یا داخلی می‌توان با استفاده از آنتی‌بیوتیک حیوان را تحت درمان قرارداد. همچنین دامپزشک قادر است با جراحی برخی انسداد‌های مجرای گوش را رفع نماید. کری‌های موقتی که در اثر ضربه یا صدای بلند ایجاد شده باشد با گذشت زمان بهبود می‌یابند.

 

 

دکتر مهرداد حلوایی متخصص فیزیولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هواِ چین