نژاد قره گل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ‌کیفیت پوست گوسفند قره‌گل سرخسی بر اساس میزان جعد مو‌ها، رنگ، درخشندگی و براقی آن می‌باشد. از ماه چهارم آبستنی، موهای ‌روی پوست در جنین ظاهر می‌شود و این روند تا آخرین روزهای آبستنی ادامه پیدا می‌کند تا اینکه در موقع تولد مو‌ها تکامل پیدا می‌کنند. هرچقدر بره‌ها زود‌تر ذبح شوند، درخشندگی و براقیت بیشتری روی پوست ظاهر می‌شود و مرغوبیت بیشتری دارد و هر چقدر از عمر بره‌ها بگذرد، ارزش پوست آن کمتر می‌شود. بطوریکه ۴ هفته بعد از تولد پوست فاقد ارزش است‌.

پوست بره‌ها تا ۴ ماهگی اول دوران جنینی فاقد طرح و پیچش خاصی است، اما در ماه ‌پنجم آبستنی گلهایی روی پوست ظاهر می‌شود و تا موقع تولد طرح این گل‌ها به حد تکامل می‌رسد. پس از تولد، این‌ گل‌ها بزرگ‌تر و به تدریج باز می‌شوند، بطوریکه از چهار هفتگی به بعد این نوع بره‌ها به دلیل باز شدن گل‌ها و محو شدن تدریجی آنها، ارزش پوستی ندارند. شکل گل‌های ‌روی پوست ممکن است، به صورت گل غلطانک یا به صورت حلقه‌ای و یا لوبیایی شکل باشد.

بره گوسفند قره گل سرخسی

نژاد قره‌گل:

پوستی – گوشتی

رنگ:

در بدو تولد سیاه و در بلوغ به رنگ خاکستری.

پراکنش گوسفند قره‌گل:

نژاد قره‌گل از مهم‌ترین گوسفندان پوستی دنیا است که به خاطر مرغوبیت پوست آن از سایر نژادهای دیگر شهرت بیشتری دارد. پرورش این ‌نژاد در ایران بیشتر در سرخس، خراسان، فارس، قم و ورامین معمول است‌.

جمعیت:

حدود 300‌هزار  راس است.

رنگ:

در سرخس و مشهد گوسفند قره‌گل سیاه رنگ بوده، بره‌های این‌نژاد تا یک سالگی کاملا سیاهند. بعد از یک سالگی به استثنای سر و گردن که سیاه باقی می‌ماند، قسمت‌های دیگر بدن به رنگ خاکستری مبدل می‌شود.

در بره‌های این ‌نژاد تا یکسالگی تمامی بدن به همین رنگ است، ولی بعد از یک سالگی سر و گردن به رنگ خاکستری باقی می‌ماند و قسمتهای دیگر بدن تبدیل به رنگ سفید می‌شود که از رنگهای مرغوب می‌باشد. گوسفند قره گل از نظر رنگ تنوع زیادی دارد، بطوریکه رنگهای سفید، خاکستری و قهوه‌ای روشن تا تیره در این ‌نژاد دیده شده است‌.

نژاد قره گل

از نظر مشخصات نژادی گوسفندان قره‌گل به دو گروه تقسیم می‌شود:

1- گوسفندان قره‌گل دنبه‌دار:

این گوسفند مانند سایر گوسفندان ایرانی و آسیایی جزو گوسفندان دنبه‌دار می‌باشد و ذخیره چربی زیادی در ناحیه خلفی آن جمع شده است و وزن دنبه گاهی به یک کیلوگرم می‌رسد. پوست قره‌گل دنبه‌دار از نظر مرغوبیت چندان حائز اهمیت نیست‌.

2- گوسفندان قره‌گل دم‌دار:

این گوسفندان دارای دم هستند که به علت ذخیره شدن چربی در اطراف آن کاملا حجیم به نظر می‌رسد. شکافی در دم وجود ندارد و در انتها، شکل آن شبیه S دیده می‌شود. مرغوبیت پوست قره‌گل دم‌دار بیشتر از نوع دنبه‌دار می‌باشد. این ‌نژاد دارای سری متوسط و کشیده، ناحیه پیشانی و روی بینی کم و بیش برآمده، بینی فشرده و تنگ بوده و غضروف داخلی بینی پیچش و خمیدگی بیشتری نسبت به سایر گوسفندان پیدا کرده و این ساختمان باعث شده که‌ حیوان بتواند در محیط گرم و یا در مناطقی که گرد و غبار زیادی وجود دارد، کاملا مقاومت داشته باشد که این تغییر شکل تنها به خاطر سازش حیوان با محیط صورت گرفته است‌.

گوش‌ها نسبتأ بلند و حدود ۱۵ سانتی‌متر طول دارند و وجود شاخ در قوچ‌ها حتمی است‌. برجستگی خاصی در قسمت ناحیه کپل این‌ نژاد دیده می‌شود که از خصوصیات ‌ویژه آن است.

پوست گوسفند قره گل

خصوصیات تولیدی نژاد قره‌گل:

میانگین وزن تولد بره‌ها:             ۳ کیلوگرم

تحقیق و تدوین: مهندس آرش ساعدی - کارشناس کشاورزی و مشاور علوفه هیدروپونیک