شیر شتر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ‌سازمان ملل متحد شیر شتر را جزو سالم‌ترین شیر حیوانی جهان شمرده است. شیر شتر بخشی اصلی از رژیم غذایی مردم مناطق بیابان‌نشین است و گفته می‌شود خواصی نزدیک به شیر مادر دارد و رفته‌رفته خواص غذایی آن در کل دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. طعم این شیر کمی شور است و محصولات لبنی مختلفی از آن تهیه می‌شود. شیر شتر در مقایسه با شیر گاو عمر مفید طولانی‌تری دارد و می‌توان تا 4 روز آنرا نگهداری کرد، برای معده سبک‎تر و قابل‌هضم‌تر است، بنابراین کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند می‌توانند شیر شتر مصرف کنند. این شیر بسته‌ای کامل از مواد مغذی و آنتی‌بیوتیک است، و نسبت به شیر گاو محتوی باکتری کمتری است.

فواید مصرف شیر شتر

تأثیر شیر شتر بر کاهش وزن

شیر شتر حاوی چربی کمی است. گفته شده مصرف منظم 10-15 روز از این شیر می‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ای در کاهش وزن تأثیر گذارد. حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، کالری کم و مقدار کم چربی، این شیر را به ایده‌آلی در رژیم غذایی چربی‌سوز تبدیل کرده است.

کنترل دیابت با مصرف شیر شتر

دوز بالای انسولین در این شیر برای بیماران دیابت بسیار مفید است. مصرف شیر شتر به حفظ شاخص قند خون و تعادل سطح قند خون در بدن کمک می‌کند. طی مشاهدات پزشکی دوز انسولین تجویز شده به بیمارانی که شیر شتر مصرف می‌کنند کاهش یافته است، گرچه هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

اوتیسم و شیر شتر

طبق مطالعه‌ای که بر روی کودکان انجام شد، روند بهبود در کودکان مبتلا به اوتیسمی که شیر شتر مصرف می‌کنند سریع‌تر است. در چند مورد، علائم و نشانه‎های اوتیسم کاهش یافته و رفتار عادی‌تر و آرام‌تر شده است.

افراد آلرژیک شیر شتر مصرف کنند

کسانی که دچار حساسیت غذایی و حساسیت به شیر هستند می‌توانند از مصرف شیر شتر بهره‌مند شوند. این شیر دارای خواص آنتی‌بیوتیکی و ایمونوگلوبولین‌هاست که با باکتری‌ها و عفونت‌ها مبارزه می‌کنند.

درمان سندرم روده تحریک‌پذیر با شیر شتر

مشکلاتی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر می‌تواند به راحتی با مصرف شیر شتر درمان شود، علاوه بر آن هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز ندارد.

هضم شیر شتر

این شیر به راحتی توسط دیواره معده جذب شده و به آسانی هضم می‌شود. عفونت روده بزرگ را می‌توان با مصرف شیر شتر درمان کرد.

شیر شتر

 تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف شیر شتر

اختلالاتی مانند بیماری cohn، هپاتیت و اسکلروز متعدد یا ام‌اس (MS) همه می‌توانند با شیر شتر درمان شوند. با نوشیدن منظم آن می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و اختلالات اینچنینی که مربوط به دستگاه ایمنی بدن هستند، را کاهش داد.

کاهش ابتلا به سرطان با شیر شتر

شیر شتر دارای خواص ضدسرطان است که مانع رشد تومور می‌گردد. با توجه به خواص ضدالتهابی آن، سرطانهایی مانند سرطان روده بزرگ را می‌توان با نوشیدن شیر شتر درمان کرد.

شیر شتر ضد پیری است

درصد بالای ویتامین C موجود در شیر شتر برای پوست مفید است و باعث می‌شود که پوست قابلیت ارتجاعی خود را حفظ کند. آلفا هیدروکسیل اسید نیز که مانع ایجاد چین چروک پوست می‌شود در این شیر یافت می‌گردد. حتی مشکلات پوستی مانند آکنه را می‌توان با مصرف شیر شتر درمان کرد.

التیام بیماری سل با مصرف شیر شتر

کیفیت مبارزه باکتریایی در شیر شتر می‌تواند به مبارزه با بیماری سل و بیماری‌های ریه کمک کند.

آرتروز و شیر شتر

مشکلات استخوان، درد مفاصل و آرتریت را می‌توان  با مصرف روزانه شیر درمان کرد. شیر شتر بسیار غنی از پتاسیم، روی، فسفر، آهن، ویتامین‌ها، منگنز و ... است.

درمان کم‌خونی با شیر شتر

شیر شتر 10برابر بیشتر از شیر گاو حاوی آهن است. ازین‌رو کم‌خونی با مصرف آن درمان می‌شود.

مدت مصرف طولانی شیر شتر

شیر گاو دارای عمر مفید یک روز است و باید در یخچال نگهداری شود. اما شیر شتر تا 4 روز قابلیت نگهداری دارد و باکتری‌ها نمی‌توانند به سرعت در آن منتشر شوند، ازاین رومی‌توان برای استفاده در سفر یا در مکانهایی که تجهیزات خنک‌کننده ندارند، از آن بهره برد.

لاکتوز پایین در شیر شتر

این شیر دارای سطح پایینی از لاکتوز است و افرادی که با مصرف شیر دچار حساسیت می‌شوند می‌توانند شیر شتر بنوشند، گرچه تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

کاهش فشار خون با نوشیدن شیر شتر

آنزیمی به نام آس (ACE) دلیل بروز مشکلات فشار خون بالاست. محصولات لبنی تهیه شده از شیر شتر برای کاهش این آنزیم و درمان فشار خون مفید است.

ترجمه: مهسا احمدزاده