سیکلید کله شیری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ زیستگاه ماهی سیکلید کله شیری (Lionhead Cichlid) رودخانه‌های پرتلاطم زئیر در قاره‌ی آفریقا است. علت نامگذاری این ماهی زائده غده مانند بر روی سر ماهی است. ماهی نر نسبت به ماهی ماده خشن‌تر است و ممکن است در زمان تولیدمثل، ماهی ماده را تا حد مرگ مورد حمله قرار دهد. درکل ماهی سیکلید کله محدبی (یا کله شیری) ماهی شگفت‌آور و صلح‌جویی است و در هر آکواریومی که غاری برای مخفی شدن داشته باشد به‌راحتی زیست میکند. ساعتها سر خود را بیرون می‌آورد و منتظر غذا می‌ماند تا آن را به سرعت بگیرد و دوباره در غار پنهان شود.

ماهی نر مانند سایر سیکلیدها قلمرو طلب است و در میان صخره‌ها برای خود قلمرو ایجاد می‌کند. معمولاً ماهی‌هایی که با یکدیگر جفت می‌شوند تا زمان مرگ یکدیگر را ترک نمی‌کنند. دمای ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۶ تا ۸ برای این ماهی مناسب است. سیکلید کله شیری حداکثر تا ۱۲ سانتی‌متر رشد می‌کند.

ویژگیهای جنسی این‌گونه از سیکلیدها به این‌صورت است که نرها بزرگتر و تیره‌تر هستند و در ماهی نر برجستگی پیشانی بسیار بزرگتر است.

Lionhead Cichlid

بهتر است که این ماهی به صورت جفت نگهداری شود، نیز تکثیر آن چندان دشوار نیست و در غارها و تونل‌های مخفی تخم‌ریزی می‌کند.

غذای زنده و گوشتی (این ماهی دارای رژیم غذایی با طیف گسترده‌ای است اما معمولاً قسمت نرم دوکفه‌ای‌ها را ترجیح می‌دهد مخصوصاً موقعی که گوشت آن‌ها خرد شده و در صدف خودش قرار گرفته باشد. از میگوی آب شور و شیرین هم می‌توان برای آنها استفاده کرد.)

حداقل طول آکواریوم مورد نیاز برای این ماهی 80 سانتی‌متر است. این ماهی با سایر سیکلیدهای آفریقایی هم اندازه ی خود سازگاری دارد.

ماهی سیکلید کله شیری سیکلید کله شیری

منبع: سایت ماهیان زینتی