بیماری سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آشنایی با بیماری سندرم کوشینگ و کم‌کاری تیروئید در سگ‌ها می‌تواند صاحبان آنها را در شناسایی به‌موقع این بیماریها و درمان سریع آنها کمک کند.

سندرم کوشینگ در سگ  (Cushings Syndrome)

در این عارضه ترشح هورمون کورتیزول از غده فوق کلیوی افزایش یافته موی پهلو‌ها و گردن به‌تدریج می‌ریزد. درنهایت موی پشت و سایر نواحی بدن نیز خواهد ریخت. پوست نازک و خشک می‌شود. از سایر علائم بزرگ شدن شکم است. سگ‌های مبتلا بیش از حد و بطور غیرطبیعی می‌خورند و می‌آشامند. دفع ادرار زیاد می‌شود. در این وضعیت بیماری به صورت پیچیده درمی‌آید و معمولاً این عارضه درمان‌پذیر است .

سندرم کوشینگ در سگ

کم‌کاری تیروئید در سگ‌ها  (Hypothyroidism)

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که میزان نامتعادلی از هورمون تیروئید آزاد گردد. سگ‌های مبتلا به سادگی و در زمان کوتاهی چاق می‌شوند. تنبل و بی‌حال هستند. اگر در فصل تابستان چنین عارضه‌ای رخ دهد باید در جستجوی نقاط گرم و متورمی در سطح پوست باشید. تغییرات مو قابل توجه است. این موارد شامل ریزش مو در پهلو‌ها و پشت می‌باشد. پوست دچار افزایش در رنگدانه، پیگمانتاسیون (رنگیشدن پوست) شده و پوسته‌پوسته می‌شود. گوش‌ها نیز علائم بیماری را به شکل سبوره نشان می‌دهند. در این حالت ممکن است در مجاری گوش ترشحات بد بو و زرد رنگی دیده شود. گوش به شدت چرب می‌شود. این بیماری به سادگی توسط آزمایش خون (آزمایش‌های هماتولوژی) تایید می‌گردد. بیماری با تجویز هورمون‌های تیروئیدی قابل درمان و کنترل می‌باشد.

کم‌کاری تیروئید در سگ‌ها

نویسنده:
دکتر مهرداد حلوایی متخصص فیزیولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هواِ چین