راه های مراقبت از سگ های بیمار

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برای مراقبت از یک سگ بیمار بهتر است که او را پیوسته در اتاقی قراردهیم که درجه حرارت آن درحدود 25-20 باشد. بهتراست از راه رفتن حیوان پیشگیری شود. بهترآن است که با استفاده از روزنامه بستر مناسبی برای حیوان پدید آوریم. به‌این‌ترتیب علاوه بر مراقبت مناسب از یک حیوان بیمار به‌راحتی می‌توان این روزنامه‌ها را سوزاند و یا تعویض کرد. چنانچه از چند سگ در یک مکان نگهداری می‌شود بهتر است که از تماس سگهای سالم با سگ بیمار اجتناب شود .


مراقبت از جراحات سگ
گاهی اوقات به‌علت جراحاتی که در بدن وجود دارد ومنجر به خارش، سوزش و دردهای خفیف می‌شود، حیوان سعی می‌کند که با خاراندن، لیسیدن، مالیدن، پنجه زدن و حتی گاز گرفتن این احساس را برطرف نماید و در این بین صدمات جدی‌تری را به‌مرور زمان به‌خود وارد می‌سازد. مثلا آنچنان یک زخم را می‌لیسد که التیام آن مختل می‌شود یا چنان خود را می‌خاراند و یا پنجه می‌زند که بدن خود را زخمی می‌سازد .

برای اجتناب از لیسیدن یا گزیدن بدن می‌توان سر را با استفاده از یک نوع گردن‌بند که به‌وسیله یک سطل قابل تهیه است مقید ساخت. برای این کار اولاً باید سطل مناسب با سر و گردن حیوان تهیه نمود به‌طوری که پس از کارگذاردن آن پوزه و دهان حیوان از لبه‌های سطل تجاوز نکند. سپس کف سطل را خارج ساخته و با استفاده از یک نوار دور‌تا‌دور لبه‌های جدید را پوشش دهید تا خود موجب جراحت و زخم در گردن سگ نگردد .سپس دو سوراخ در اطراف آن ایجاد نموده و از آن طنابی عبوردهید. آنگاه گردن و سر سگ را در داخل سطل قراردهید و به‌وسیله طناب موجود سطل را برروی گردن حیوان ثابت گردانید تا از آن خارج نگردد. حتی ممکن است تا زمانی که زخم اولیه بهبود نیافته وجود این گردن‌بند ضروری باشد. برای مقید کردن پنجه‌ها به‌منظور پیشگیری از وارد آوردن صدمه به بدن می‌توان اقدام به باندپیچی کردن پنجه‌ها نمود .

گردن بند سگ بیمار
 

اقدامات و مراقبت‌های پیشگیری‌کننده برای سگهای بیمار

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری ازبیماری‌های خطرناک را می‌توان با واکسیناسیون پیشگیری نمود. سگها می‌بایست به‌وسیله واکسنها ایمن شوند و سالیانه واکسن‌های یادآور را دریافت نمایند. کنترل انگل‌ها نیز به مراقبت‌های خاصی نیازمند است تا اولاً سگ از وجود انگل‌ها خلاصی یابد و در ثانی بهداشت انسانی نیز به مخاطره نیفتد.

نحوه و زمان واکسیناسیون سگ

بیماریهای خطرناک نظیرهاری، دیستمپر، پاروو ویروس، هپاتیت و لپتوسپیروز را می‌توان با واکسیناسیون منظم درسگها پیشگیری نمود. این پنج بیماری بی‌نهایت خطرناک بوده و می‌توانند باعث مرگ سگها گردند و برخی از آنها نظیر‌هاری و لپتوسپیروز به انسان سرایت می‌کند. اولین سن واکسیناسیون 2/5 الی 3 ماهگی است و درخلال چند هفته و براساس تقویم واکسیناسیون ایمن‌سازی توله‌ها کامل می‌شود .

سپس می‌بایست که به‌طورسالیانه واکسن‌های یادآور را نیز تزریق نمود. چنانچه واکسیناسیون سگهای بالغ به هر دلیلی صورت نگرفته است می‌بایست که در اولین فرصت نسبت به انجام آن اقدام نمود.


منبع: persianpetclinic.com