افتتاح پارک علمی "پروفسور بازیما" منحصر به فردترین پارک موضوعی علمی ایران در مشهد

به گزارش «سرویس اختصاصی ماکی دام» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان» منحصر به فردترین پارک موضوعی علمی در سه موضوع زیست شناسی، زمین شناسی و نجوم (علوم تجربی)  ایران در مشهد افتتاح شد.

«پارک علمی پروفسور بازیما» منحصر به فردترین پارک موضوعی علمی ایران که با تلفیق حوزه‌های سرگرمی و آموزش سعی دارد فضایی مفرح و آموزنده را برای خانواده ایرانی فراهم آورد. در این مجموعه، از آخرین تکنیک‌های طراحی مراکز علمی تفریحی خانوادگی و دانش‌آموزی(نظیر داستان گویی، مدیریت تجربه مشتری، سناریو محوری و ...) استفاده شده است. 

بازدید کنندگان «پارک علمی پروفسور بازیما» علاوه بر آنکه از سرگرمی‌های دانش بنیان لذت می‌برند، به کشف پاسخ سوالات خود پیرامون چگونگی آفرینش کهکشان‌ها و سیاره زمین، حیات اولیه، زندگی حیوانات ماقبل تاریخ مانند دایناسورها و فرمانروایی انسان بر روی زمین می‌پردازند. مخاطبان پارک علمی پروفسور بازیما سفری پرهیجان از اعماق فضا تا شگفتی‌های درون بدن انسان را تجربه خواهند کرد.

پارک بازیما

بخش‌های مختلف پارک علمی پروفسور بازیما 

پارک علمی پروفسور بازیما از بخش‌های مختلف نمایشگاهی و رویدادی تشکیل شده است. در بخش‌های نمایشگاهی بازدیدکنندگان همراه با توضیحات راهنما با مفاهیم متعددی از قبیل داستان خلقت و آفرینش از ابتدا تا امروز، خصوصیات بدن انسان، ویژگی‌ها و چالش‌های دوران بلوغ (مخصوص بانوان) و غیره آشنا می‌شوند. از سوی دیگر در بخش‌های رویدادی این پارک علمی، کارگاه‌‌ها و تجهیزات مختلفی وجود دارد که بازدیدکنندگان با استفاده از آنها به تجربیات تازه‌ای در مورد دانسته‌های خود می‌رسند. از جمله این تجهیزات می‌توان به گنبد افلاک نما (پلانتاریوم)، ژیروسکوپ، مریخ نورد، شبیه‌سازی پرواز، سفینه واقعیت مجازی VR و غیره اشاره کرد. علاوه بر اینها کارگاه‌های دائمی و موسمی در خصوص آموزش‌های علوم نجوم، علوم زمینی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی و غیره در این پارک علمی دائر می‌باشند.

پروفسور بازیما

ماشین زمان

آفرینش راست ترین قصه ای است که می‌توان بارها شنید و حیرت زده شد. خالق این جهان هم در کلامش چندین بار سخن از داستان پیدایش جهان و دعوت به مشاهده و تفکر پیرامون آفریده‌های پیش از او می‌کند.

برای یافتن پاسخ پرسش‌های بالا و سوالات مشابه، مفاهیم نجومی در قالب اتاق زمان تعریف شده اند؛ در این بخش بازدیدکننده‌ها با نظریه پیدایش جهان (انفجار بزرگ)، کهکشان‌ها، ستارگان، سیارات، صور فلکی و منظومه شمسی در فضایی شبیه سازی شده آشنا می‌شوند. استفاده همزمان از ماشین زمان و سینما آسمان نما (پلانتاریوم) در مجموعه بازیما به درک بهتر مفاهیم و آشنایی با ستارگان بسیار کمک خواهد نمود.
ماشین زمان

دنیای زنده

در بخش «دنیای زنده» از تونل خلقت پارک علمی پروفسور بازیما، عجایب طبیعت و جهان خلقت از فرای فضای لایتناهی تا اعماق اقیانوس‌ها، با مشاهده نمونه‌های واقعی و سنگواره‌ای، ازکوچکترین باکتری‌ها تا بزرگترین جانوران (نهنگ)، به صورت نمایشگاهی و در قالب داستانی جذاب روایت می‌شوند. در انتهایی‌ترین بخش تونل خلقت به اعجاب انگیزترین و کامل ترین مخلوق پروردگار می‌رسیم: «انسان»
دنیای زنده

سفر به درون بدن انسان

در بخش «بدن انسان» پارک علمی پروفسور بازیما، نمایش پیچیدگی‌های بدن انسان در قالب یک مولاژ بسیار بزرگ به صورت یک سفر علمی واقعی به داخل بدن فراهم گردیده است. این سفر از دهان آغاز شده و بازدید کنندگان ضمن گذر از درون اندام‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن مانند دستگاه تنفس، دستگاه گوارش، سیستم عصبی و سایر اجزای بدن، به کمک توضیحات راهنمای پارک، با ساختار، شکل و عملکرد آنها از نزدیک آشنا می‌شوند. این سفر شگفت انگیز در نهایت با سفر به درون مغز خاتمه می‌یابد.
سفر به درون بدن انسان

زمین ما

برای آشنایی با پدیده‌های مختلف زمین‌شناسی که شامل نظریه جابجایی قاره‌ها (نظریه وگنر)، لایه‌های زمین، ساختارهای زمین‌شناسی از جمله دودکش جن، آتشفشان‌ها، حرکت ماگما، آب‌های زیر زمینی، لایه‌های رسوبی، بیابان زدایی و مواد تشکیل دهنده اطرافمان (سنگ‌ها و کانی‌ها) بخش "زمینِ ما" در قالب قسمتی از تونل خلقت در پارک علمی پروفسور بازیما طراحی گردیده است. از قسمت‌های بسیار جذاب این بخش وجود غاری است که در آن ضمن مطالعه پدیده‌های زمین شناسی مربوط به غارها، امکان مشاهده انواع سنگ‌ها و کانی‌های مهم موجود در کشورمان فراهم گردیده است. همچنین شناخت عناصر موجود در طبیعت به صورتی عینی و واقعی در قالب جدول مندلیف به همراه معرفی دانشمندان شاخص مربوطه در مجموعه ای منظم ارائه گردیده است.
زمین ما

روبان صورتی

با توجه به اهمیت ویژه سلامت و آموزش دختران و بانوان و لزوم آشنایی آنها با ساختار بدنی خود و یافتن پاسخ سوالات مربوط به دوره‌های مختلف رشدی (بلوغ، بارداری و یائسگی) فضایی اختصاصی به نام روبان صورتی ویژه بانوان در مجموعه پارک در نظر گرفته شده است. در این بخش بانوان می‌توانند اطلاعاتی در مورد تغییرات دوران بلوغ (جسمانی و رفتاری)، مراحل رشد جنینی در دوره بارداری، عوامل و رفتارهای پرخطر دوره بارداری و دوره یائسگی به شکل مصور به دست آورند.

افزایش سطح آگاهی قشر جوان و نوجوان کشورمان و همچنین بالابردن اطلاعات خانواده‌ها در باب بلوغ و تغییرات همزمان هورمونی ، جسمی و جنسی از وظایف افراد آگاه کشور است.
روبان صورتی

بازیما
مولاژ انسان
پارک علمی بازیما
مولاژ  بدن
مولاژ  گوش
اسکلت انسان
نجوم در بازیما

برچسب ها: