• مهمترین نکاتی که گاودار باید بداند

    مهمترین نکاتی که گاودار باید بداند

    گاو از جمله نشخوارکنندگان چهارمعده‌ای بوده و نشخوار جزو خصوصیات طبیعی این حیوان است لذا درصورتی که حیوان با اشتها غذای خود را نخورد، باید نسبت به بیماری او مشکوک گردید.

  • تشخیص آبستنی گاو با لمس از طریق رکتوم

    تشخیص آبستنی گاو از طریق رکتوم

    با توجه به اینکه سود و ضرر یک دامداری به آبستنی دام‌های آن دامداری مربوط می‌شود، ما را بر آن داشت تا راه‌های تشخیص آبستنی را از طریق رکتوم که متداول‌ترین راه تشخیص در جهان است را به طور مختصر اما مفید طی یک جدول توضیح دهیم.

  • 5 نکته در مورد فیبرها که باید بدانید

    5 نکته در مورد فیبرها که باید بدانید

    علاقه‌مندی زیادی در خصوص تغذیه فیبرها در سال‌های اخیر ایجاد شده است. فیبرها معمولاً به ترکیبات گیاهی‌ای اطلاق می‌شوند که توسط آنزیم‌های دستگاه گوارش حیوانات شکسته نمی‌شوند.

  • تشخیص آبستنی در گاو

    تشخیص آبستنی در گاو

    جهت تشخیص آبستنی گاو می‌توان از سه روش استفاده نمود، که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

  • ارزیابی مدفوع گاو و نقش آن در مدیریت تغذیه

    ارزیابی مدفوع گاو

    اولین توصیه‌ها برای فرموله کردن جیره گاو تعیین مواد مغذی تک تک خوراک‌های تشکیل‌دهنده کل جیره می‌باشد. مدیر باید بداند گاوها چه خوراکی را مصرف کرده‌اند. یعنی علاوه بر اطلاعات خوراک مصرفی و مدفوع را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.

  • مزایا و معایب تلقیح مصنوعی گاو

    مزایای تلقیح مصنوعی گاو

    تلقیح مصنوعی روشی است که اسپرم از گاو نر گرفته می‌شود تا در زمان لازم به طور مصنوعی توسط مامور تلقیح به دستگاه تناسلی گاو ماده منتقل شود تا حیوان ماده بارور گردد.

  • آشنایی با فرآیند بسته بندی انواع گوشت

    بسته بندی گوشت

    آشنایی با فرآیند بسته‌بندی انواع گوشت (گوشت گوسفند، گوشت گاوی، گوشت مرغ). رشد صنعت بسته‌بندی گوشت برای اینکه بتوانیم محصولات پروتئینی را با کیفیت خوب و استاندارد در اختیار جامعه قرار دهیم، لازم به نظر می‌رسد.

  • تعیین ارزش تغذیه ای تفاله و هسته خرما فرآوری شده به روش شیمیایی

    ارزش تغذیه‌ای تفاله و هسته خرما فرآوری شده

    تغذیه بیش از هر عامل دیگر در میزان تولیدات دامی موثر است و نزدیک به 32‌درصد هزینه‌ها را در واحد‌های صنعتی پرورش دام به خود اختصاص می‌دهد.

  • روده بزرگ و کوچک در گاو

    معرفی دستگاه گوارش گاو (بخش چهارم)

    نشخوار گاو

    گاوها 7 تا 10 ساعت از روز را جهت نشخوار سپری می‌کنند. در نشخوار افزایش هضم فیبر از طریق کاهش اندازه ذرات مواد خوراکی و افزایش سطح هضم ‌آن‌ها صورت می‌گیرد.

  • هزارلا و شیردان در گاو

    معرفی دستگاه گوارش گاو (بخش سوم)

    هزارلا و شیردان گاو

    برگ‌های هزارلا دارای زایده‌های کوچکی است که می‌توانند پروتئین‌های بزرگ اسید‌های چرب فرار که بوسیله دیواره شکمبه جذب نشده‌اند را جذب کنند. بخش انتهایی معده نشخوارکنندگان شیردان یا معده حقیقی است، بافت آن می‌تواند شیر معده را تولید کند.

  • شکمبه و نگاری گاو

    معرفی دستگاه گوارش گاو (بخش دوم)

    گوارش گاو

    شکمبه که در طرف چپ گاو قرار دارد، بزرگترین بخش 4 قسمتی معده است. شکمبه و نگاری، اغلب به عنوان یک عضو واحد (reticulorumen) در نظر گرفته می‌شوند و بطور ناقص توسط یک لایه بافت جدا می‌شوند.

  • دهان، بزاق و مری در گاو

    معرفی دستگاه گوارش گاو (بخش اول)

    دستگاه گوارش نشخوارکنندگان

    شناخت دستگاه گوارش گاو می‌تواند به تامین نیازهای تغذیه‌ای گاو کمک زیادی کند. آشنایی با آن می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان پیدا کنید که گاوها مواد مغذی مورد نیاز خود را برای حفظ و بهبود عملکرد تولید دریافت می‌کنند.

  • نکات مهم در پرورش گوساله

    پرورش گوساله

    پرورش گوساله یک تجارت سودآور است. این تجارت می‌تواند سودآورتر و پربازده‌تر باشد، اگر 10 نکته پیش رو رعایت شود.

  • افزودنی های خوراک دام و طیور

    افزودنی‌های خوراک دام و طیور

    در پرورش حیوانات اهلی قسمت اعظم هزینه تولید مربوط به هزینه تغذیه می‌باشد که در برخی از شاخه‌های دامپروری تا 80% از کل هزینه پرورش دام را هزینه تغذیه شامل می‌شود.

  • نقش پروبیوتیک ها در تغذیه دام و طیور

    پروبیوتیک‌ها در تغذیه دام و طیور

    پروبیوتیک‌ها مکمل میکروبی زنده خوراکی هستند که سبب بهبود توازن میکروبی روده می‌گردند. مکمل پروبیوتیکی، شامل یک یا چند سویه سلول میکروبی است که قادر به تداوم زیستن یا تکثیر شدن درون روده فرد میزبان را دارد.

عناوین اصلی