خرگوش نژاد هلندی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوش هلندی (Dutch Rabbit) به اسم‌های هلندر (Hollander) یا براباندر (Brabander) نیز شناخته می‌شود. به علت وجود خطوط و الگوهای رنگی خاص روی پوست خود به خوبی شناخته می‌شود و زمانی یکی از معروفترین نژادهای خرگوش بوده است، پس از شناخته شدن خرگوش‌های کوتوله از محبوبیت این نژاد کاسته شد.

خرگوش نژاد موردنظر خود را بیابید.

جثه آن‌ها از نژادهای کوتوله کمی بزرگتر است اما به‌طور کلی جزء خرگوش‌های کوچک طبقه‌بندی می‌شوند. وزنی معادل ۱.۵ تا ۲.۵ کیلوگرم داشته و بسیار آرام و نجیب هستند. این خصیصه آنان را به حیوان خانگی استثنایی مبدل کرده است، به خصوص برای افرادی که بچه دارند و تمایل دارند که کودکشان به راحتی با حیوان ارتباط داشته باشد.

داشتن بدنی گرد و متعادل یکی از خصوصیات ظاهری ایده‌آل برای این نژاد است. خرگوش هلندی تنها نژادی است که با دیدن درخشندگی روی بینی، شال سفید رنگ اطراف گردن و پشت، می‌توان آنرا شناخت.

گوش‌های خرگوش هلندی حالت ایستاده دارند. موها نسبتاً کوتاه و پوشش دولایه است. موی حالت‌دار این نژاد آراستن آنها را بسیار ساده کرده است.

خصوصیات ظاهری خرگوش هلندی

خلق و خوی خرگوش هلندی

این نژاد بسیار آرام، خونسرد و باهوش است. حیوان خانگی ایده‌آل و بسیار صمیمی است و به راحتی آموزش‌ها را فرا می‌گیرد. گرچه همیشه استثناهایی وجود دارند. اگر قصد نگهداری خرگوش هلندی را دارید از پرورش‌دهنده‌ی آن درمورد رفتار و خصوصیات اخلاقی‌اش سوال کنید. همچنین چند دقیقه کنار او مانده و رفتارش را زیر نظر قرار دهید.

همیشه قبل از لمس یا بغل کردن خرگوشی که شما را نمی‌شناسد، اعتماد او را جلب کنید. همچنین قبل از اینکه او را به همه اهل خانواده و دوستان معرفی کنید کمی به او مهلت دهید تا با محیط خانه آشنا شود، دوست پشمالوی خود را زیرنظر بگیرید تا متوجه شوید چه چیزهایی را دوست دارد یا ندارد و به او اجازه دهید تا خودش به شما نزدیک شده و تعامل ایجاد کند. همیشه در کنار خرگوش آرام راه بروید و قبل از اینکه او را بغل کنید بیاموزید که چطور باید این کار را انجام دهید.

طول عمر

حدود 8 تا 10 سال

خلق و خوی خرگوش هلندی

نگهداری خرگوش هلندی

نگهداری این حیوان با دادن غذایی سالم و خانه‌ای امن شروع می‌شود. اصول اولیه نگهداری آنها را در زیر می‌خوانید.

غذای اصلی خرگوش‌ها یونجه است. یونجه و آب تازه دو چیز مهم است که همیشه باید در دسترس خرگوش باشد. نوع یونجه مهم است، برای خرگوش‌های بالغ و سالم یونجه و سبزیجات تازه پیشنهاد می‌شود. برای خرگوش‌های جوان، مادر (آبستن یا شیرده) و مریض باید مقداری کالری، پروتئین و کلسیم به رژیم غذایی آنها افزوده شود. مصرف یونجه برای خرگوش‌ها بسیار مهم است چراکه با جویدن آنها از رشد بی‌رویه دندان‌ها جلوگیری می‌شود. حدود 70% از رژیم غذایی خرگوش باید از یونجه تشکیل شده باشد.

علاوه بر یونجه خرگوش‌ها از مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز لذت می‌برند فقط توجه داشته باشید میوه‌های حاوی قند را به مقدار کم و برای تشویق به آنها بدهید. همچنین از دامپزشک بپرسید که خوردن چه گیاه یا میوه‌هایی برای خرگوش ممنوع است، چراکه همه‌ی میوه‌های مورد مصرف ما برای خرگوش‌ها مناسب نیستند. مصرف پلت‌های مخصوص خرگوش می‌تواند به تأمین ویتامین‌ها و موادمعدنی موردنیاز حیوان کمک کند.
نگهداری خرگوش هلندی

اندازه لانه خرگوش باید بزرگ و مناسب باشد و در آن جای خواب، ظرف آب و اسباب‌بازی قرار دهید. تمیز نگه داشتن لانه و قراردادن آن در جای مناسب بسیار مهم است. روزانه آشغال‌ها و فضولات درون لانه را جمع‌آوری کنید، هر هفته یک تمیزکاری کلی داشته باشید و هر ماه کاملاً لانه را ضدعفونی و تمیز کنید تا خرگوشی سالم و شاد داشته باشید.

خرگوش‌ها حیواناتی اجتماعی هستند و ترجیح می‌دهند که باهمنوعان خود زندگی کنند، توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته آنها را از یک جنس انتخاب کرده یا عقیم کنید. عقیم کردن حیوان از بروز سرطان در سنین بالا نیز جلوگیری می‌کند.

با این‌حال بودن با خرگوش‌های دیگر تمام نیاز حیوان شما را برآورده نخواهد کرد، لازم است که روزانه با آنها بازی کرده و با برقراری ارتباط خوب هم برای خرگوش و هم خودتان لذت را فراهم آورید.

خرگوش هلندی

آراستن خرگوش

خرگوش‌ها نیز مانند گربه‌ها موهای خود را تمیز می‌کنند و اگر در گروه نگهداری شوند به یکدیگر نیز برای تمیز کردن کمک خواهند کرد. اما برای کوتاهی ناخن‌ها و برس کشیدن موها به کمک شما نیاز خواهند داشت. گوش‌ها، دهان و نواحی اطراف دم خرگوش را مرتب بازدید کنید تا اگر مشکلی پیش آمد به‌موقع از آن آگاه شوید.

نکته: خرگوش‌ها به ندرت نیاز به حمام کردن دارند. هرگز آنها را در آب غوطه‌ور نکنید و اگر نیازی به حمام کردن شد ارتفاع آب حمام حداکثر 3-4 سانتی‌متر باشد. پس از حمام او را گرم نگه داشته اما حواستان باشد که نسوزانید تا موها خشک شوند.

خوراک خرگوش

مشکلات سلامتی

به‌طور کلی خرگوش هلندی مشکلات سلامتی خاصی ندارد. آرتریت، بیماری‌های تنفسی، کنه و سرطان در ماده‌های عقیم نشده امکان بروز دارند. رژیم غذایی سالم، لانه تمیز و فعالیت روزانه شانس ابتلا به بیماری‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. خرگوش‌هایی با چشمان آبی به نور حساسیت دارند.

درنظر داشته باشید که اگر هوای اطراف برای شما گرم است برای خرگوش‌ها نیز آزاردهنده است، بنابراین با خنک نگه داشتن، آنها را از گرمازدگی نجات دهید. همچنین وجود رطوبت در هوا باعث می‌شود که احساس گرما بیشتر شود. خرگوش‌ها هوای سرد را بیشتر از هوای گرم تحمل می‌کنند. 

خرگوشی که ناگهان از خوردن و نوشیدن پرهیز می‌کند نیاز فوری به دامپزشک دارد.

تاریخچه خرگوش هلندی

اگرچه با شنیدن نام این نژاد این فکر به‌وجود می‌آید که نژادی هلندی است اما در واقع در انگلستان پرورش یافته است. منشا نژاد هلندی از خرگوش برابانکون بلژیکی است.

تاریخچه خرگوش نژاد هلندی

منبع: lafeber

ترجمه: مهسا احمدزاده