لاک‌پشت گوش قرمز

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ لاک‌پشت‌ گوش‌قرمز با نام علمی Trachemys scripta نوعی لاک‌پشت آب شیرین بومی جنوب ایالات متحده آمریکا و شمال مکزیک است که سبز رنگ بوده با لکه‌ها و نوارهای سیاه، همچنین لکه‌های قرمز پررنگ روی گوش‌ها وجود دارند. زیر لاک زرد است و لکه‌های سیاه دارد. طول ماده‌ها در این گونه تا 300 میلی‌متر و نرها 200 میلی‌متراست. این لاک‌پشت در بیش از ۳۰ کشور دنیا به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود.

لاک‌پشت گوش قرمز در برکه‌ها و رودهای با جریان آرام و پوشش گیاهی غنی در آمریکا ساکن است. از متداول‌ترین لاک‌پشت‌ها برای نگهداری به عنوان حیوانات خانگی است. در ایران گوش قرمز‌ها از کشور سنگاپور وارد می‌شوند. این خزندگان در بسیاری از فروشگاه‌های آکواریوم و حیوانات خانگی به فروش می‌رسند.

لاک‌پشت گوش قرمز نیمه‌آبزی هستند که در طبیعت در مکان‌های آرام خنک و منابع آب گرم زندگی می‌کنند. آنها معمولاً در دریاچه‌ها، برکه‌ها، مرداب‌ها، نهرها، رودها و مکان‌های ساکت و آفتاب‌گیر یافت می‌شوند. شناگران ماهری هستند و گیاهان به عنوان اصلی‌ترین منابع غذایی آنها محسوب می‌شوند.

بیشتر بدانیم:
لاک‌پشت‌های خشکی
لاک‌پشت‌های برکه‌ای

لاک‌پشت گوش قرمز بیشترین طرفدار را در بین حیوانات آکواریومی را دارد. تا زمانی که در سال 1998 تجارت آن متوقف شد، ماده‌ها در آمریکا از طبیعت گرفته می‌شدند تا تخم بگذارند و لاک‌پشت‌های تازه از تخم درآمده خیلی زود بعد از بیرون آمدن از تخم با معده خالی صادر می‌شدند و اغلب تا سه ماه هیچ‌چیز برای خوردن نداشتند. به این دلیل که حیواناتی که معده‌شان پر باشد، مدفوعشان باید تمیز شود.

این مخلوقات کوچک به ارزانی در ظرفی کوچک با یک درخت کوچک نخل به مردمی بدون آگاهی فروخته می‌شدند. ظروف کوچک به هیچ سیستم تصفیه و گرمایی مجهز نبودند.

آن ظروف خانه‌ای بسیار کوچک برای این حیوانات کوچک فعال بود. بیشتر آن‌ها طی چند ماه می‌مردند و آنهایی که بیشتر زنده می‌ماندند به یک سازمان حفاظت حیوانات تحویل یا به یک برکه محلی یا گودال آب ‌انداخته می‌شدند.

در آنجا آنها به یک تهدید طبیعی تبدیل می‌شدند یا در سرما می‌مردند. در کشورهایی که لاک‌پشت آب شیرین اروپایی هنوز بومی است، لاک‌پشت گوش قرمز یک رقیب سرسخت برای آن خواهد بود.

تشخیص سن لاک‌پشت گوش قرمز

لاک‌پشت گوش قرمز همانند لاک‌پشت‌های برکه‌ای خزری و اروپایی هم گوشت‌خوار و هم گیاه‌خوار است و 50درصد به غذاهای با منشأ پروتئینی مثل غذاهای گوشتی و 50درصد به غذاهای با منشأ گیاهی نیاز دارد ولی نیاز آن در بچگی باید نسبت غذاهای گوشتی بیشتر از غذاهای گیاهی باشد.

در طبیعت از انواع ماهی‌ها، حشرات و غذاهای گیاهی تغذیه می‌کند. برای جلب توجه آنها به غذا خوردن می‌توانید از کرم قرمز یخ‌زده، میگوی خشک شده و میگوی یخ‌زده البته نه به عنوان غذای همیشگی استفاده کنید.

بهترین و کامل‌ترین غذا برای آنها TetraRepto Min نوعی پلت است و در فروشگاه‌های ماهیان زینتی می‌توان آن را تهیه کرد.سعی کنید تنوع غذایی در رژیم غذایی لاک‌پشت‌ها رعایت شود و به جای این که یک بار از یک غذا به مقدار زیاد به آنها بدهید، چند بار از غذاهای مختلف و به مقدار کم به آنها بدهید تا سلامتی آنها حفظ شود.

سبزی‌هایی که بیشتر حجم رژیم غذایی لاک‌پشت‌های بالغ را تشکیل می‌دهند ولی بچه‌ها تمایل کمتری به آن نشان می‌دهند مانند شلغم، کاهو، هویج، کاسنی، باقلا، کلم پیچ، کدو تنبل، سیب‌زمینی، فلفل سبز، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، کلم، کرفس، قارچ، جعفری و اسفناج است. میوه‌های مورد علاقه نیز شامل گرمک، طالبی، خربزه، هندوانه، انبه، سیب، موز، شاه توت، زغال اخته، مرکبات، انگور، هلو، گلابی و توت فرنگی است.

برای رژیم گوشتخواری لاک‌پشت می‌توانید از غذاهایی چون حلزون، ماهی، میگوی، لارو پشه، خرچنگ و حشرات و کرم‌ها مانند جیرجیرک، کرم خاکی، کرم توبیفکس، غذاهای مخصوص لاک‌پشت‌ها به صورت کنسرو شده، عمل آوری شده، فریز شده یا فریز خشک شده، کرم قرمز و غذاهای دیگر مانند سفیده تخم‌مرغ آب‌پز، گوشت مرغ و بولقمون آب پز، ماهی قزل‌آلا و ماهی تن (کنسرو شده)، گوشت گاو (پخته یا خام)، نان، غذای گربه یا سگ و نیز پوست تخم‌مرغ استفاده کنید.

برای تشویق لاک‌پشت‌ها به خوردن غذاهایی که تمایلی به خوردن آن‌ها ندارند ولی باید در جیره آنها وجود داشته باشد می‌توان آن غذاها را کنار غذاهایی که آنها را خوب می‌خورند مانند کرم قرمز قرار دهید و صبر کنید تا کرم قرمز منجمد ذوب شود تا غذای مورد نظر بوی آن را بگیرد سپس غذای مورد نظر را در اختیار لاک‌پشت قرار داد و البته کمی زمان برای پذیرفتن غذا به لاک‌پشت داده شود.

کرم قرمز منجمد شده در بیشتر فروشگاه‌های ماهیان زینتی یافت می‌شود .

تا مدتی لاک‌پشت کمی ترسو است و از نزدیک شدن و گرفتن غذا خودداری می‌کند پس در اوایل کم غذا دهید و از تراریوم دوری کنید تا موجب ترس آن‌ها نشوید ولی پس از مدتی لاک‌پشت‌ها حتی از دست شما نیز غذا می‌گیرند ولی بهتر است از پنس استفاده کنید زیرا لاک‌پشت‌های بزرگ‌تر حتی خود دست را هم با دهان گاز می‌گیرند. این که چه مدت زمانی طول خواهد کشید تا لاک‌پشت از دست شما غذا بگیرد به سنی که لاک‌پشت را به تراریوم وارد کرده‌اید و این که آیا در گذشته در طبیعت بوده است یا در تراریوم‌های مشابه بستگی دارد.

نگهداری لاک‌پشت گوش قرمز

نکته‌ای که باید هنگام نگهداری خزندگان به آن توجه داشت، خواب زمستانی آنها است. بیشتر افرادی که از لاک‌پشت‌ها نگهداری می‌کنند، از این که لاک‌پشت یک خزنده است و باید برای فراهم شدن نیازهای زیستی خود به خواب زمستانی برود هیچ توجهی ندارند. نبود شرایط زمستان خوابی برای لاک‌پشت باعث ضعف جسمانی حیوان می‌شود و عمرش نیز کاهش می‌یابد. همچنین در تولیدمثل حیوان نیز اختلال ایجاد می‌شود.

برای زمستان‌خوابی لاک‌پشت گوش‌قرمز باید یک بستر ماسه‌ای نرم فراهم شود و دمای محیط نیز کاهش یابد. به هیچ‌وجه تا زمانی که خود لاک‌پشت از خواب بیدار نشود نباید آن را مجبور به بیدار شدن کنیم.‏

تشخیص سن لاک‌پشت گوش قرمز

تا حدودی از روی اندازه می‌توان سن لاک‌پشت را تشخیص داد ولی گاهی به دلیل تغذیه نامناسب ممکن است لاک‌پشت‌ها رشد کم داشته یا به دلیل تغذیه زیاد، رشد بیش‌از حد داشته باشند. قطر لاک نوزادان تازه از تخم خارج شده به طور میانگین 5/2 سانتی‌متر است. لاک‌پشت‌های گوش‌قرمز یک ساله‌ها معمولاً به طور تقریبی 5 تا 5/8 سانتی‌متر طول دارند. وقتی طول نرهای یک ساله به حدود 10 سانتی‌متر رسید، به طور طبیعی از نظر جنسی بالغ می‌شوند و ماده‌های یک ساله با طول حدود 5/12 سانتی‌متر از لحاظ جنسی بالغ خواهند بود. طول نهایی لاک در لاک‌پشت‌های بالغ نر حدود 8/17 تا 8/22 سانتی‌متر و در ماده‌های بالغ 25 تا 5/30 سانتی‌متر است. ‏تعیین جنسیت لاک‌پشت‌های مختلف متفاوت است به‌طوری که در لاک‌پشت گوش قرمز پس از سن دو یا سه سالگی می‌توان از پنجه‌های پای جلویی متوجه شد. به این ترتیب که در نرها بلندتر از ماده‌ها است. همچنین زیر لاک نرها تقعر کمتری دارد.

جفت‌گیری و تولیدمثل لاک‌پشت گوش قرمز

لاک‌پشت‌های گوش قرمز پس از زمستان به سرعت جفت‌گیری می‌کنند اما اغلب این کار را بعد از تعویض آب انجام می‌دهند.

نر، گردن ماده را گاز می‌گیرد طوری که ممکن است زخمی شود. لاک‌پشت‌های گوش قرمز در یک ساحل ماسه‌ای شنی که با شیشه پوشیده شده است تخم‌ریزی می‌کنند. تخم‌ها از اسفند تا اردیبهشت در یک یا سه دوره در ظرف یک ماه گذاشته می‌شوند. در حدود 10 تخم (4 تا 20 تخم) گذاشته می‌شود و گاهی اوقات تخم‌گذاری پس از این که بستر جعبه تخم‌گذاری به طورکلی شن مرطوب تعویض شد صورت می‌گیرد. تخم‌ها بعد از 65 تا 105 روز در دمای 28 تا 30 درجه سانتی‌گراد باز می‌شوند. بچه لاک‌پشت‌ها، لاکی با طول دو سانتی‌متر دارند اما به سرعت بزرگ می‌شوند. همان غذایی را که لاک‌پشت‌های بالغ می‌خورند را باید به بچه لاک‌پشت‌ها بدهید اما کک آبی، توبیفکس و دیگر موجودات آبزی را بهتر می‌خورند. لاک‌پشت‌های جوان احتیاج زیادی به کلسیم و ویتامین D دارند. اگر می‌توانید لاک‌پشت‌های جوان را در خارج زیر آفتاب قرار دهید اما مواظب باشید که سایبان داشته باشند.

منبع: وبلاگ دامپزشک