آشنا کردن پرنده خانگی به اسمش

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر به تازگی پرنده خانگی جدیدی را به سرپرستی گرفته‌اید، این روزها هم شما و هم پرنده زیبای دوست‌داشتنی‌یتان در حال عادت کردن به یکدیگر هستید و او تلاش می‌کند تا با محیط جدید زندگی‌اش خو بگیرد. اگرچه می‌توان با استفاده از ترفند تشویقی دادن در همین ابتدای کار، آموزش را آغاز کرد اما بهتر است فعلاً دست نگه دارید و آموزش دادن به پرنده‌یتان را یک یا دو هفته به تعویق بیندازید و به او اجازه دهید تا ابتدا با محیط جدید زندگی‌اش آشنا شود و سپس آموزش دادن را شروع کنید.

اولین اقدامی که باید پس از آوردن پرنده به خانه انجام دهید این است که با پرنده ارتباطی قوی برقرار کنید. این امکان وجود دارد که پرنده‌یتان بترسد و به محیط جدید خود شک داشته باشد؛ برای حل این مشکل باید چند روزی زمان بگذارید و تکنیک‌های اجتماعی کردن پرنده را قبل از آموزش فرمان‌ها تمرین کنید. بخشی از روند اجتماعی کردن پرنده می‌تواند آموزش اسم او باشد؛ اسمی که از قبل برای او انتخاب کرده‌اید و بهتر است که این اسم، اسمی مناسب باشد؛ چراکه تا همیشه برای پرنده باقی می‌ماند و او با همین نام بزرگ می‌شود.

بیشتر بدانیم:
نکاتی درمورد آموزش کوکاتیل‌ها (عروس هلندی)
شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)
مرغ مینا

برای آن‌که اسم پرنده را به او یاد بدهید، ابتدا باید محیطی آرام را برای او فراهم کنید؛ محیطی که هر دوی شما با آرامش در آن بنشینید و آموزش را شروع کنید. مطمئن شوید که رفت و آمدی به اتاق وجود ندارد و باعث ترس پرنده نمی‌شود و اتاقی را انتخاب کنید که از سر و صداهایی مثل صدای رادیو و تلویزیون دور باشد. توجه داشته باشید که هنگام آموزش، پنجره‌ها و درهای اتاق بسته باشد تا زمانی که پرنده در قفس خود نیست بیرون نرود و شما بتوانید با خیال آسوده به او آموزش دهید. استفاده از تشویقی حین آموزش پرنده، یک راهکار آموزشی مناسب است. شما می‌توانید برای این کار از میوه یا تخمه استفاده کنید و پرنده را به یادگیری ترغیب نمایید. برای شروع، پرنده را صدا کنید و بلافاصله به او تشویقی بدهید. اگر این روند را تا 15 دقیقه تکرار کنید، خواهید دید که پرنده خیلی سریع یاد می‌گیرد و هر بار که اسم او را صدا می‌کنید برای گرفتن تشویقی برمی‌گردد و به سوی شما می‌آید. به محض این‌که مشاهده کردید که پرنده با هر بار صدازدن، به سویتان برمی‌گردد، می‌توانید مطمئن شوید که او اسمش را یاد گرفته است.

بهترین راه برای این‌که پرنده اسمش را سریع‌تر یاد بگیرد این است که 3 تا 4 بار در روز به مدت 15 دقیقه این آموزش را با پرنده تمرین کنید.

حتماً بین جلسات آموزش، برای پرنده زنگ تفریح بگذارید تا او خسته نشود و یادگیری‌اش به تأخیر نیفتد؛ همچنین بهتر است جلسات آموزش را کوتاه برگزار کنید تا نتایج بهتری را از آموزش دریافت کنید.

منبع: ITPet