معرفی مرغ مرندی برترین نژاد مرغ تخمگذار محلی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در معرفی مرغ مرندی می‌توان به جرات گفت مرغ مرندی یکی از برترین نژاد‌های تخم‌گذار ایران می‌باشد و اصالت آن به شهر مرند از استان آذربایجان شرقی برمی‌گردد. نژاد مرغ مرندی به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد نژادی چند منظوره به حساب می‌آید:

ویژگی‌های منحصر به فرد نژاد مرغ مرندی

گوشت

سیاه مرندی نژاد گوشتی برای افرادی که به عنوان تولید گوشت اورگانیک فعالیت دارند به شمار می‌آید و یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین گوشت مرغ را داراست.

زیبایی ظاهری

به خاطر داشتن ظاهری زیبا برای علاقمندان به پرندگان زیبا به عنوان مرغ و خروس زینتی به شمار می‌رود.

تخم‌گذاری بالا، اصلی‌ترین ویژگی مرغ سیاه مرندی

ولی اصلی‌ترین و بهترین ویژگی مرغ سیاه مرندی که آن را از سایر نژاد‌ها متمایز کرده است تخم‌گذاری عالی این نژاد در کنار مقاومت بالای سیستم ایمنی آن در برابر بیماری‌ها می‌باشد.

توجیه اقتصادی پرورش مرغ مرندی برای تولیدکنندگان تخم خوراکی محلی

به‌خاطر مزیت‌های فراوان مرغ سیاه مرندی، این نژاد از لحاظ نگهداری به صورت گله‌ای برای تولید تخم خوراکی و نطفه‌دار توجیه اقتصادی خوبی را دارا بوده و برای تولیدکنندگان در شمال غرب کشور محبوبیت خاصی را دارد. مرغ مرندی با تعداد تخم‌گذاری سالانه بیش از دویست عدد تخم از برترین نژاد‌های بومی ایران شناخته شده است.

و با توجه به تعداد تخم‌گذاری مرغ‌های جهادی و محلی که سالانه نهایتاً ۱۲۰ الی ۱۵۰ تخم می‌گذارند، و به علت مقاومت بدنی بالای این نژاد، در مقابل انواع بیماری‌ها و سازگاری آن با آب و هوای مناطق مختلف سراسر کشور، به پرورش‌دهندگان مرغ محلی که خواهان سود آوری بیشتری در امر پرورش خود هستند پیشنهاد می‌شود با خرید جوجه‌های نژاد مرندی هم به احیای این نژاد کمک قابل توجهی کرده و هم درآمد نسبتاً بالاتری بدست بیاورید. شایان ذکر است بنا به گزارش‌هایی که از مراکز علمی پژوهشی به دست ما رسیده است به علت رنگ سیاه این نژاد، تخم و گوشت تولیدی مرغ سیاه مرندی دارای خاصیت دارویی می‌باشد که ارزش تخم مرغ تولیدی آن را چندین برابر می‌کند.

بیشتر بدانیم:

مرغ و خروس نژاد مرندی (Marandi fowl)

معرفی محبوبترین نژادهای مرغ و خروس زینتی در دنیا

نژادهای شاخص مرغ و خروس بومی ایرانی

انواع نژاد مرغ‌های گوشتی +تصاویر

قدمت طولانی نژاد سیاه مرندی

قدمت طولانی مرغ و خروس مرندی در منطقه‌ی مرند ثابت شده است ولی بنا به اعتقاد چندی از محققین، این نژاد با نژاد ارولوف روسی قرابت دارد. با توجه به ظاهر مرغ مرندی متوجه می‌شویم که با قرارگیری در منطقه‌ی سرد و کوهستانی شهر مرند خود را با این شرایط سازگار کرده. رنگ پرهای نژاد مرندی به رنگ سیاه بوده و به همین علت با نام مرغ سیاه مرندی یا همان مرند قره‌سی (به زبان ترکی) شناخته می‌شود.

ویژگی‌های ظاهری سیاه مرند بهترین نژاد تخمگذار ایران

مرغ و خروس مرندی با جثه‌ای جمع و جور از لحاظ ظاهری دارای پر در نواحی پاها ساق پاها و ریش پرپشت بوده و برای این نژاد به هیچ عنوان وجود کاکل در سر در هیچ منبعی ثبت نشده است و به عنوان مرغ و خروس زینتی بین علاقمندان مرغ و خروس محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

احیای نژاد مرندی توسط مهندس غلامرضا کاظمی

متاسفانه به خاطر بی توجهی مسئولین و ارگان‌های ذی ربط نژاد سیاه مرندی در حال انقراض می‌باشد تا جایی که مردم از وجود چنین مرغ و خروس ارزشمندی به اسم ایران و مرند بی خبرند.در این بین مهندس غلامرضا کاظمی‌از علاقمندان عرصه ی صنعت طیور در شهر مرند اقدام به جمع آوری بهترین نژاد‌های باقی مانده از این نژاد و تولید و تکثیر آن جهت احیای دوباره ی نژاد مرندی کرده است.با توجه به مشکلات پرورش و هزینه‌های هنگفتی که امر پرورش بر دوش پرورش دهنده می‌گذارد این قابل ستایش هست که هستند کسانی که برای این نژاد به طور مادی نگاه نکرده و خواهان کمک به احیای آن هستند.

خواهش عاجزانه از دوستان علاقمند به نژاد مرغ مرندی در جهت حمایت از ما:

البته باید توجه کرد این نژاد به خاطر تلاقی‌هایی که توسط افراد سودجو جهت تولید بیشتر با قیمت پایین‌تر انجام می‌گیرد باعث شده جوجه‌های دو رگه‌ی شبیه مرندی در بازار زیاد شده و مردم گول قیمت پایین نژادی شبیه مرندی رو بخورند و هزینه و وقتی که بابت جوجه‌های بی‌کیفیت می‌گذارند به هدر می‌رود.

منبع: سایت مرغ مرندی