نشانه‌های بیماری لمپی اسکین در گاو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پس از گذراندن دوره کمون 4 تا 14 روزه بیماری با یک تب 40تا41.5که 2تا 10 روز طول می‌کشد و ترشح اشک، افزایش ترشحات بینی، از دست دادن اشتها، کاهش تولید شیر، افسردگی و عدم تمایل به حرکت آغاز می‌شود.

4 تا 10 روز پس از بروز تب ندول‌های مشخصی با اندازه 5 تا 50 میلی‌متر در تمام عمق پوست (اپیدرم و درم و لایه زیرپوست) ظهور پیدا می‌کند. تعداد این ندول‌ها از چند مورد تا چند صد مورد متفاوت است. تمام پوست می‌تواند با این ندول‌ها پوشیده شود اما در سر گردن اندام‌های حرکتی و تناسلی و زیر دم شایع‌تر است. این ندول‌ها بتدریج متورم شده و تشکیل زخم می‌دهند که مستعد عفونت ثانویه‌اند.

عوارض بیماری لامپی اسکین

1- برآمدگی‌ها و زخم‌های پوستی:

• تعداد زخم‌ها از چند عدد تا 100 عدد متغیر است.

• اندازه بین نیم تا 5 سانتی‌متر.

• در هر جای پوست ممکن است دیده شود مثل بینی، پستان، واژن  در گاوهای ماده، غلاف غضیب در گاوهای نر و همچنین در دهان

2- پاها متورم شده و شروع به درد کردن می‌کند.

3- غده‌های لنفاوی برزگ می‌شوند.

4- ذات‌الریه و یا سرفه که بدلیل وجود عفونت در راه‌های تنفسی و ریه‌ها می‌باشد.

5- ترشحات از بینی - مایعات غلیظ و آبکی  تا مایعات چرکی از بینی خارج می‌شود.

6- عقیم شدن گاوهای نر  بدلیل تورم بیضه‌ها

7- ناباروری گاوهای ماده

8- تورم پستان -باعث کاهش تولید شیر می‌شود.

9- ریزش اشک از چشم‌ها و عفونت چشم‌ها که حتی منجر به کوری می‌شود.

10- تب

11- لاغری مفرط

12- ریزش بزاق از دهان 

ضایعات و ندول‌های پوستی

در موارد درگیری شدید این ندول‌ها به داخل دهان، بینی و ارگان‌های داخلی توسعه می‌یابند که این ضایعات در اپیتلیوم مخاطی به شکل حلقوی و جدا از بافت طبیعی دیده می‌شود. این توسعه ندول‌ها به اندام‌ها و ارگان‌های داخلی باعث افزایش ترشحات بزاق و درگیری‌های تنفسی و سقط می‌گردد. ضایعات می‌توانند در سراسر دستگاه گوارش و در عضلات و دستگاه تنفس رخ دهد.

ضایعات بیماری در بافت ریه

گره‌های لنفاوی سطحی منطقه‌ای بزرگ شده و ادماتوز هستند. گاو آلوده ممکن است دچار ادم و التهاب پستان شود که ورم پستان نیز می‌تواند به دلیل آسیب شدید به بافت پستان رخ دهد.

عفونت ثانویه باعث سفت و نکروز شدن ضایعات می‌گردد. این ضایعات ممکن است همچنان سخت باشند و در محل بمانند و یا اینکه از محل خود جدا شده و یه سوراخ در تمام عمق پوست به جای بگذارد. این ریزش گسترده از پوست نکروزه از بافت پستان یا اندام‌های حرکتی زمانی ضایعات بزرگ و ادماتوز شده باشند رخ می‌دهد که این ضایعات محل مناسبی برای تخم‌های مگس SCREWWORM می‌باشند.