رنگ دانخوری چه تاثیری بر کارایی جوجه‌های گوشتی دارد؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هدف این مطالعه پاسخ به این پرسش است که آیا جوجه‌های گوشتی رنگ خاصی را برای جای خوراک خود ترجیح می‌دهند یا خیر و آیا رنگ جای خوراک بر عملکرد آن‌ها تاثیری دارد؟

نتایج این مطالعه توسط جی.دینز (J. Deines) و همکاران وی در دانشگاه آرکازاس آمریکا و انجمن علمی‌و بین‌المللی طیور در آتلانتا آمریکا در ماه ژانویه سال 2016 میلادی ارائه شده است.

صنعت طیور در زمان انتخاب رنگ دانخوری، رنگ‌های زیادی را ارائه می‌کند. هدف این مطالعه پاسخ به این پرسش است که آیا جوجه‌های گوشتی رنگ خاصی را برای جای خوراک خود ترجیح می‌دهند یا خیر و آیا رنگ جای خوراک بر عملکرد آن‌ها تاثیری دارد؟

پژوهش تجربی این مطالعه در فارم پژوهشی دانشگاه آرکانزاس آمریکا انجام شده است. در اولین آزمایش 1,800 جوجه نر کاب 500 (Cobb 500)به صورت تصادفی در 24 آغل در یک خانه واحد پخش شدند. آب و خوراک مرتب برای آن‌ها فراهم بود و موارد زیر به عنوان امکانات محیطی آن‌ها فراهم شد: 1 فوت مربع (تقریبا929 سانتی‌مترمربع) فضا برای هر جوجه، 50 جوجه برای هر آبخوری، 25 جوجه برای هر دانخوری، لامپ‌های LED مدرن و تمامی‌مشخصات متناسب با استانداردهای صنعت.

دو نوع طراحی برای آغل‌ها ایجاد شد. آغل اول 12 رنگ  و با اندازه  10’x10’ بود و شامل چهار دانخوری، از هر رنگ یک عدد (قرمز، سبز، آبی و زرد)، دو آبخوری و 100 جوجه در هر آغل می‌شد.

آغل دوم تک رنگ و با اندازه 10’x5’  بود و شامل دو دانخوری هم‌رنگ (از هر رنگ 3 آغل وجود داشت: در کل 12 آغل)، یک آبخوری و 50 جوجه در هر آغل.

وزن جوجه‌ها در هر آغل در محل و به طور هفتگی در پایان زمان رشد (6 هفتگی) اندازه‌گیری شد. مصرف خوراک به ازای هر دانخوری و بر اساس برنامه زمانی زیر اندازه‌گیری شد: 72-0 ساعت هر چهار ساعت؛ روز سوم تا هفتم هر 12 ساعت؛ روز هفتم تا چهاردهم هر روز؛ هفته سوم تا ششم هر هفته.

دانخوری‌های موجود در آغل چند رنگ بعد از وزن کردن سه هفته اول در خود همان آغل، در جهت عقربه ساعت با هم جابجا شدند، از هفته سوم تا ششم به صورت روزانه تغییر جهت داده شدند. مرگ و میر و وزن جوجه‌های مرده نیز ثبت شد.

بیشتر بدانیم:

دانخوری و آبخوری در مرغداری

انواع دانخوری در سالن‌های پرورش طیور

محدودیت خوراک، روشی نوین در کنترل ناهنجاری‌های متابولیک در جوجه‌های گوشتی

ترجیح رنگ دانخوری

تفاوت‌های چشمگیری در رشد کلی و مصرف هفتگی خوراک (ترجیح رنگ) میان رنگ‌های دانخوری‌های موجود در آغل‌های چندرنگ یافت شد. ترجیح (بر اساس مصرف خوراک) پنج روز اول رنگی متفاوت از آن چیزی بود که در هفته سوم به صورت هفتگی ترجیح داده می شد. رنگی که در پنج روز اول ترجیح داده می‌شد متفاوت از آن چیزی بود که از هفته سوم به صورت هفتگی ترجیح داده شده بود.در مرگ و میر، تبدیل خوراک یا وزن مرغ‌ها تفاوت چشمگیری وجود نداشت. 

در آزمایش دوم 1,800 جوجه ماده کاب به کار گرفته شدند. تمامی مشخصات مانند آزمایش اول بود. نتایج این آزمایش نیز با آزمایش اول یکسان بود.

از این مطالعات می‌توان نتیجه گرفت که مرغ‌های گوشتی زمانی که حق انتخاب داشته باشند رنگ قرمز دانخوری را برای خوردن غذا ترجیح می‌دهند؛ البته این ترجیح با توجه به سن تغییر می‌کند (در پنج روزگی رنگ سبز را ترجیح می‌دادند). همچنین می‌توان گفت که وقتی جوجه‌ها حق انتخاب رنگ ندارند، رنگ دانخوری هیچ تاثیری بر عملکرد آن‌ها ندارد.

منبع:خبرگزاری ITP