دلایل خرخر کردن گربه‌ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛‭ ‬گربهها خرخر می‌کنند آیا نشانه این است که آن‌ها خوشحالند؟ این موضوع زمانی درست است که گربه با خرخر کردن خواهان نشان دادن خشنودی و رضایت خود است.

ممکن است فهمیدن دلیل خرخر کردن گربه‌ها بسیار دشوار باشد، اما شناختن گربه‌تان و دلایل عمده خرخر کردن شما می‌توانید با آن جور شوید و تا حدودی بفهمید که چرا گربه شما خرخر می‌کند.

خرخرکردن گربه به دلیل خوشحالی

خیلی کار سخت و رمزآلودی نیست فهمیدن این که دقیقا چطور خرخر کردنی نشانه خوشحالی گربه است، اتفاقاً به آسانی می‌توان فهمید. خرخر کردن بر اساس شادمانی و رضایت با حالت آرامش، دم بی‌حرکت و همچنین چشمانی نیمه‌باز همراه خواهد بود. اگر گربه شما در حال استراحت است و خرخر می‌کند به این معنی است که او در اوج سلامتی و آرامش است و به میزان زیادی از زندگی خود لذت می‌برد.

خرخر کردن گربه زمانی که عصبانی یا مجروح است

شما حتماً می‌دانید که آدم‌ها موقع عصبانیت چگونه لبخند می‌زنند، خرخر کردن گربه‌ها هم تقریبا به همان شکل لبخند انسان‌هاست. گربه‌ها موقع عصبانیت هم خرخر خواهند کرد. اگر به موهای گربه‌تان در قسمت‌های انتهایی (بیش‌تر دم) دست بزنید و یا اینکه آن را به یک مکان ناآشنا (مانند کلینیک دامپزشکی) مطمئناً خرخرهایی می‌بینید که در اثر خلق عصبی گربه‌تان است.

خرخرهای عصبی گربه به دلایل طبیعی و بیولوژیکی رخ می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد در هنگام خرخر کردن عصبی میزان تکانه‌های بدن گربه چیزی بین ۲۴ تا ۱۴۰ تکان در دقیقه است، که این عمل می‌تواند به آرام کردن حیوان کمک کند.

خرخر کردن گربه باعث راحتی تنفس، کاهش آماس و همچنین حتی می‌تواند در التیام مشکلات استخوانی موثر باشد.

خرخر گربه برای ارتباط برقرار کردن

خرخر کردن جز اصلی رابطه بین مادر و بچه گربه است. بچه گربه‌ها وقتی متولد می‌شوند نابینا و ناشنوا هستند اما مادرشان با خرخر کردن با آن‌ها ارتباطی برقرار می‌کند که به آن‌ها نشان دهد در دنیایی امن حضور دارند.

بچه‌ها هم برای مقابله به مثل کردن خرخری انجام می‌دهند که رضایتشان را نشان دهند یا به وسیله این سیگنال ارتباطی گرسنگی خود را اعلام کنند.

از زمانی که خرخرکردن به عنوان یک زبان غریزی وجود داشته است گربه‌ها و حتی بچه‌هایشان از آن استفاده کرده‌اند تا توجه انسان‌هایی که با آن‌ها دوست هستند را جلب کنند.

شاید متوجه این شده باشید هنگامی که با کسی با تلفن صحبت می‌کنید گربه‌ها دوست دارند که با شما صحبت کنند چون آن‌ها نمی‌توانند ببینند که شما با کسی به غیر از آن‌ها مشغول گفت و گو باشید.

گربه‌ها با استفاده از خرخر کردن اجتماعی خود می‌خواهند با انسان‌ها ارتباط بر قرار کنند. مطالعات نشان می‌دهند که گربه‌ها وقتی دنبال این هستند که بگویند چیزی مانند غذا یا توجه می‌خواهند پشت خرخر خود کمی بغض پنهان دارند. فرکانس این نوع از خرخر کردن بسیار شبیه گریه کردن بچه‌ها می‌باشد و باور علمی به این صورت است گربه‌ها خرخر می‌کنند تا ما را برای توجه به آن‌ها تحریک کنند.

چه حیوانات دیگری خرخر می‌کنند؟

گربه شما تنها حیوانی نیست که خرخر می‌کند. در خانواده گربه‌ها مانند منگوس‌ها، جنت‌ها و حتی بعضی از گربه‌های وحشی خرخر می‌کنند تا هیجانات و نیازهای خود را نشان دهند.

گربه‌های وحشی که غرش می‌کنند دیگر قادر به خرخر کردن نیستند. همانطور که گربه خانگی شما قادر به نعره کشیدن نیست. این به دلیل وظایف متفاوت ساختارهای صوتی این حیوانات می‌باشد. این هم دلیلی است که به شما می‌گوید چرا گربه شما وقتی عصبانی است به جای غرش، خرخر می‌کند.

منبع: کانال آموزش آنلاین دامپزشکی