تأثیر لاکتوباسیلوس بر کاهش چربی در کبد، ماهیچه و لاشه مرغ گوشتی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بررسی تأثیر یک افزودنی لاکتوباسیلوس روی ترکیب کلسترول و مقدار چربی، اسید چرب کبد، ماهیچه‌ها و کالبد جوجه‌های گوشتی انجام گرفت.

نیازهای پرورش طیور را بیابید.

136جوجه خروس گوشتی یک روزه با گزینش تصادفی در دو گروه تغذیه‌ای زیر قرار گرفتند:

1- تغذیه با یک جیره پایه (گروه شاهد)

2- جیره پایه به اضافه 0/6درصد لاکتوباسیلوس

مقدار کلسترول کبد و کالبد، به گونه‌ای معنادار (0/05>P) در مرغ‌های گروه لاکتوباسیلوس کمتر از مرغ‌های گروه شاهد بود. مقدار چربی کبد، ماهیچه‌ها و کالبد نیز در گروه لاکتوباسیلوس به گونه‌ای معنی‌دار (0/05>P) سطح اسیداولئیک را تنها در کبد، ماهیچه‌ها و کالبد کاهش داد.

افزودن لاکتوباسیلوس، همچنین مجموع اسیدهای چرب غیراشباع در کبد را پایین آورد. نتایج این پژوهش نشان داد که افزودن لاکتوباسیلوس به جیره جوجه‌های گوشتی، سبب کاسته شدن از مقدار چربی کبد، ماهیچه‌ها و کالبد می‌شود، اما توانایی آن در اصلاح ترکیب اسیدهای چرب اندک است.

1- پیش گفتار:

پروبایوتیک‌های باکتریایی، افزودنی‌هایی هستند که با بهبود توازن فلور میکروبی جانور، روی سلامتی دستگاه گوارش جانور تأثیر مثبت می‌گذارند. در دوران کنونی که توجه به مصرف پروبایوتیک‌ها دوباره ازسر گرفته شده است و نشان داده شده است که فرآورده‌های کارآمدتر پروبایوتیکی که ویژگی‌های گوناگون پروبایوتیک‌ها را داشته‌باشند عملکرد مرغ‌ها را بهبود می‌بخشند. چندین بررسی که ما انجام داده‌ایم، همواره نشان داده‌اند که رشد مرغ‌های گوشتی با مصرف پروبایوتیک‌های لاکتوباسیلوس به گونه‌ای معنی‌دار افزایش یافته است.

آزمایشی که اکنون گزارش می‌شود تأییدکننده اثر پروبایوتیک لاکتوباسیلوس در ترکیب کلسترول، مقدار چربی و اسیدهای چرب در کبد، ماهیچه‌ها و کالبد جوجه‌های گوشتی است.

اثر پروبایوتیک لاکتوباسیلوس بر مرغ گوشتی

2- مواد و روش

1-2 جوجه‌ها و جیره‌ها

136جوجه خروس گوشتی یک روزه از یک هچری تهیه شد و هرکدام را انفرادی وزن کردیم این جوجه‌ها با گزینش تصادفی در دو گروه با دو گونه جیره قرار داده شدند. هریک از این دو گروه به گونه‌ای تصادفی به 4 گروه 61‌تایی تقسیم و هریک از این گروه‌ها در یک قفس قرار گرفتند.

هر قفس 90 سانتی‌متر طول، 60 سانتی‌متر پهنا و 50 سانتی‌متر بلندی، آبرسانی و خوراک‌دهی خودکار داشت. خوراک آزاد، به صورت مش، در طول دوره آزمایش به آنها رسانده می‌شد. روش ساخت 12 فرآورده پروبایوتیکی لاکتوباسیلوس به کار رفته در این آزمایش (که به4 سویه تعلق داشتند) همانند روشی بود که Jin و همکارانش شرح داده بودند. زنده بودن باکتری‌های این فرآورده‌ها هر دو هفته یک بار، بررسی می‌شد تا اطمینان یابیم که شمار باکتری‌های زنده این فرآورده‌ها همواره 109×در هر گرم باشد. این پروبایوتیک‌های لاکتوباسیلوس به جیره گروه‌های درمانی اضافه می‌شدند. دوره این آزمایش 42 روز بود.

2-2 در پایان دوره آزمایش، 8 مرغ (2 مرغ از هر قفس درمانی) با گزینش تصادفی وزن و کشتار شدند. بدن این مرغ‌ها گشوده شد و کبد و ماهیچه‌های سینه را (بدون پوست) بیرون آوردیم و آنها را در دمای 20- درجه سانتی‌گراد فریز کردیم. بقیه کالبد وزن و سپس در 20- درجه فریز گردید تا بعداً آنالیز شود. کالبدهای فریز شده را، پیش از این که اتوکلاو کنیم، در دمای 4 درجه سانتی‌گراد به مدت 24 ساعت رها کردیم تا از یخ‌زدگی بیرون آیند. آنگاه هر یک از کالبدها را یک ساعت در اتوکلاو قرار دادیم و سپس در یک Blender صنعتی آن را هموژنایز و آنگاه آن را Freez Dry کردیم، سپس وزن کردیم و پیش از آنالیز شیمیایی، با یک Blender خانگی پودر نمودیم.

2-3 آنالیز شیمیایی: مقدار چربی، کلسترول و اسیدهای چرب در نمونه‌های کالبد، کبد و ماهیچه‌ها، با نفت و «اتر» اندازه‌گیری و آنالیز شد.

3- نتایج:

میانگین وزن نمونه‌های گروه‌های کنترل و لاکتوباسیلوس‌ها که برای آنالیز ترکیب بدن برداشته شده بودند به ترتیب 2195 گرم و 2296 گرم بود. از مقدار کلسترول در کالبد و در کبد گروه لاکتوباسیلوس‌ها به گونه‌ای معنی‌دار (0/05>p) نسبت به گروه کنترل، به ترتیب 13% و 19 % کاسته شده بود (جدول2). اما مقدار کلسترول در ماهیچه‌ها کاهش نیافته بود.

تأثیر لاکتوباسیلوس روی مقدار کلسترول مرغ

جدول2- تأثیر فرآورده لاکتوباسیلوس روی مقدار کلسترول و چربی کالبد، کبد و ماهیچه‌های جوجه‌های گوشتی در 42 روزگی

مقدار چربی‌ها در کالبد، کبد و ماهیچه‌ها در گروه لاکتوباسیلوس‌ها به گونه‌ای معنی‌دار (0/05>p) کمتر از گروه کنترل بود (جدول2). مقدار چربی‌ها در کبد و ماهیچه‌ها، از مقدار چربی در کالبد هم کمتر بود.

ترکیب اسیدهای چرب اصلی در مجموع چربی‌های کالبد، ماهیچه و کبد در جدول 3 نشان داده شده است.

سطح اسیداولئیک در کالبد، ماهیچه و کبد به گونه‌ای معنی‌دار (0/05>p) پایین‌تر از گروه کنترل بود، اما سطح اسیدآراشیدونیک در  کبد گروه لاکتوباسیلوس‌ها، در مقایسه با گروه کنترل، به گونه‌ای معنی‌دار (0/05>p) بالاتر بود.

در گروه‌های لاکتوباسیلوس، مجموع سطح اسیدهای چرب (monosaturated (MUFA در کالبد و کبد، به گونه‌ای معنی‌دار پایین‌تر از گروه کنترل بود، اما تفاوت معنی‌داری در مجموع اسیدهای چرب اشباع شده در کالبد، کبد و ماهیچه نسبت به گروه کنترل دیده نشد.

سطح کل اسیدهای چرب اشباع نشده در کبد جوجه‌های گروه لاکتوباسیلوس‌ها به گونه‌ای معنی‌دار (0/05>p) بالاتر بود، اما اختلاف معنی‌داری در سطح کالبد و ماهیچه، با گروه کنترل دیده نشد. پایین‌ترین مقدار اسیدهای چرب اشباع نشده در کالبد مشاهده شد.

افزودن لاکتوباسیلوس‌ها به جیره پایه در این آزمایش روی سطح اسیدلینولئیک و یا اسیدهای چرب فرار، در کبد، ماهیچه و کالبد، تأثیری برجای نگذاشت.

ترکیب اسیدهای چرب اصلی

نتیجه گیری

نتیجه‌ای که ما از این آزمایش گرفتیم نشان داد که افزودن پروبایوتیک‌های لاکتوباسیلوسی به خوراک جوجه‌های گوشتی مقدار چربی در کالبد، کبد و ماهیچه این مرغ‌ها را کاهش داد و نیز سطح کلسترول در کبد و کالبد را پایین آورد.

افزودن بر این پروبایوتیک‌ها همچنین سطح مجموع چربی‌های اشباع شده در کبد را کاهش داد، اما روی ترکیب اسیدهای چرب در ماهیچه تأثیری اندک گذاشت.

منبع: نیکوتک

نویسندگان:Ramasamy Kalavaty, Norhany Abdullah, Seyed Jalaludin, Michael C.V.L. Wong & Yin Wan Ho استادان دانشگاه‌های Putra و Sabah مالزی