تغذیه اسب مسابقه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در علم نوین تغذیه اسبهای مسابقه، سعی اکثر کارشناسان این علم بر این است که بر اساس گروه‌های مختلف سنی، جیره‌های مختلفی در نظر گرفته شود. اصول و مبنای این جیره‌ها نیز دقیقا بر مبنای نیازمندی‌های اسب در آن سن تعریف می‌شود.

Weanlings: کره‌های تازه از شیر گرفته شده

Yearlings: کره یکساله

(Long yearling (in trainings: آخر یک‌سالگی (20-23 ماهه .در حال تمرین)

(Two years old (in training: دو ساله در حال تمرین

تقسیم‌بندی‌هایی که در بالا بیان شد مبنای تعریف جیره غذایی می‌باشد به عبارت دیگر تاثیری که تغذیه در رشد فیزیکی، قدرت، استقامت و روح و روان یک اسب مسابقه می‌گذارد دراین 4 مرحله می‌باشد. در مراحل بعدی جیره‌های غذایی بر اساس اصول دیگری  تنظیم می‌شوند. اصولی به مانند طول مسافت مسابقه، آسیب‌دیدگی‌ها و وضعیت روحی و روانی اسب.

نکات اولیه در تغذیه اسب مسابقه

1: پروتئین‌ها در جیره اسب مسابقه: از واحدهایی تشکیل می‌شوند بنام اسید آمینه یا آمینو اسید. 21 نوع اسید آمینه وجود دارد که با همدیگر پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند.11 نوع از این آمینو اسیدها در بدن اسب ساخته می‌شود.10 نوع دیگر باید توسط غذا وارد بدن اسب شود که به این 10 نوع اسیدهای آمینه ضروری گفته می‌شود. مهمترین اسیدهای آمینه ضروری عبارتند از: لیزین، متیونین، سیستئین، ترئونین و هیستیدین.

2: بین علوفه خشک و تر تفاوت قائل شوید.

این امر در کره‌های تازه از شیر گرفته شده بسیار پر اهمیت است. علوفه تر برای کره‌هایی در این سن اصلا مناسب نیست. زیرا

الف: از جذب لیزین در سیستم گوارش جلوگیری می‌کند.

ب: مینرال‌ها یا همان مواد معدنی را بلوکه کرده و از جذب آنها نیز جلوگیری می‌کند.

ج: طی فرایند ناشناخته‌ای از پتانسیل رشد اسکلت به میزان زیادی می‌کاهد.

3: مقدار غذا

مقدار حجم غذایی که روزانه به اسب می‌دهید (علوفه + کنسانتره) باید بین 2 تا 3‌درصد کل وزن اسب باشد. به عنوان مثال اگر اسبی 500 کیلوگرم وزن داشته باشد وزن غذای روزانه آن باید بر اساس شرایط (استراحت – تمرین) بین 10-15 کیلوگرم باشد.

این حجم غذایی را می‌توان در 2 یا 3 وعده به اسب داد. در صورتی که 2 وعده باشد هر 12 ساعت و اگر 3 وعده باشد هر 8 ساعت .

4: مکمل‌های غذایی اسب

بهترین مارک مکمل غذایی اسب TWYDIL RACING می‌باشد. این مکمل از 14 نوع ویتامین، 7 نوع مواد مغذی کمیاب، 3 نوع اسید آمینه (لیزین، متیونین، ترئونین) و مواد معدنی تشکیل شده است. بخاطر قدرت جذب بالای این مکمل 75 گرم از آن در هر روز برای اسب‌های در حال تمرین کافیست.

5: الکترولیت‌ها

در حین تمرینات و بواسطه عرق کردن و دفع از سیستم ادراری، بسیاری از الکترولیت‌ها به مانند سدیم، پتاسیم کلرید، منیزیم و کلسیم از بدن دفع می‌شوند. بنابراین تامین این الکترولیت‌ها بسیار مهم است. بحث‌های مختلفی نیز که بین محافل مختلف در نادرست بودن عرق‌گیری از اسب‌ها قبل از مسابقه مطرح می‌شود در مورد همین از دست دادن الکترولیت‌ها می‌باشد.

بیشتر بدانیم: مکمل‌های الکترولیت برای اسب

6: ویتامین‌ها در تغذیه اسب

ویتامین‌ها به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. 1: ویتامین‌های محلول در آب 2: ویتامین‌های محلول در روغن.

ویتامین‌های A/D/E/K ویتامین‌های محلول در روغن هستند که باید توسط غذا وارد بدن شوند. ویتامین K مخصوصاً در اسب‌های مسابقه که تخریب مویرگ‌های خونی در آنها شایع بوده و ایجاد لخته خونی (عبارت ترکمنی سونک) می‌شود، وجود این ویتامین جهت جلوگیری یا ترمیم سریع‌تر این عارضه بسیار ضروری است.

ویتامین D طی یک فرایندی به جذب کلسیم در بدن اسب کمک می‌کند. بنابراین اسب‌ها باید هر روز حتی برای چند دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گیرند. چون پیش‌ساز این ویتامین از طریق غذا وارد بدن می‌شود و توسط نور خورشید تبدیل به این ویتامین می‌گردد.

ویتامین E هم یک نوع آنتی‌اکسیدان است. از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند. یکی از دلایل افزایش قدرت نریان‌ها پس از اخته کردن بدلیل حذف مصرف ویتامین E در فرایند تولید هورمون‌های جنسی و در نتیجه مصرف این ویتامین در نواحی دیگر بدن است.

7: روغن

روغن‌ها از واحدهایی تشکیل شده‌اند بنام اسید چرب. اسیدهای چرب اولئیک، لینولنیک و لینولئیک از مهمترین اسیدهای چرب لازم برای بدن حیوانات می‌باشند. تامین این اسیدهای چرب بسیار مهم می‌باشد. در حالت سنتی سعی می‌کنند روغن ماهی یا روغن‌های مایع بازار را مصرف کنند که روغن ماهی معمولاً بوی خوبی ندارد و روغن بازار هم فقط انرژی‌زایی دارد و خواست ما را تامین نمی‌کند. روغن خام سویا، روغن بسیار خوبی برای مصرف در جیره غذایی اسب‌ها می‌باشد که دلایل بسیار تخصصی برای این امر وجود داشته و از حوصله بحث خارج است.

تغذیه اسب‌های مسابقه (بخش دوم)