گونه‌های انگل داکتیلوژیروس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گونه‌های مختلف انگل داکتیلوژیروس در ماهی به شرح زیر معرفی می‌شود

Dactylogyrus lamellatus: این انگل آبشش‌ها، پوست و باله‌های کپور علف خوار را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

Dactylogyrus hypophthalmichthys: این گونه از داکتیلوژیروس فیلامنت‌های برانش کپور نقره‌ای یا فیتوفاگ را مورد تهاجم خود قرار می‌دهد.

Dactylogyrus aristichthys: این انگل به آبشش‌های بیگ هد حمله‌ور می‌شود.

Dactylogyrus vastator: این گونه از انگل داکتیلوژیروس نیز فیلامنت‌های کپور معمولی، کروشن کارپ و پت فیش را مورد حمله خود قرار می‌دهد.

انگل Dactylogyrus lamellatus

بیشتر بدانیم: انگل داکتیلوژیروس (Dactylogyrus)

داکتیلوژیروس ساهوانزیس( D.sahulensis (Ling,1965 

این انگل بومی کپورهای وحشی رودخانه آمور بوده و می‌تواند در ماهی Koi carp نیز زیست کند. طول انگل 0/45 وعرض 15/0 میلی‌متر می‌رسد. دژنرسانس سلول‌های اپی‌تلیال آبشش، خونریزی، نکروز، آتروفی و تزاید سلولی از جمله آسیب‌های حاصله از این انگل در آبشش ماهی کپور هستند. فرم حاد دژنرسانس حالتی غالب بوده و اپی‌تلیوم لاملای ثانویه دچار تجزیه سیتوپلاسمی و کاریولیز می‌شود.

داکتیلوژیروس واستاتور (D.vastator (Nybelin1924 

طول انگل 9/0-3/0 میلی‌متر و عرض آن از 81/0-27/0 میلی‌متر، متفاوت است. برخلاف سایر داکتیلوژیریدها، همیشه واجد تخم در رحم نیستند. در بررسی انجام شده، تعداد 6 گونه از انگل‌های جنس داکتیلوژیروس در ماهیان سفید دریا (دو گونه) و بچه ماهیانی که هنوز در استخرها و رودخانه‌ها زیست نمودند (5 گونه) یافت شد. بجز داکتیلوژیروس فریزی که در هر دو ماهیان دریا و بچه ماهیان آب شیرین مشترک است سایر انگل‌ها شامل داکتیلوژیروس نایبلینی در ماهیان بالغ دریا و داکتیلوژیروس هاپلوکونوس، داکتیلوژیروس راریسیوس، داکتیلوژیروس سوراسیکوس و داکتیلوژیروس تورالینزس در بچه ماهیان آب شیرین یافت شدند.

داکتیلوژیروس واستاتور

ژیروداکتیلوس Gyrodactylus

انگلی که سبب شنای غیرطبیعی و کمرنگی پوست و ریزش فلس و بلند شدن پوست می‌گردد و لکه چشمی ندارد و زنده‌زا می‌باشد و درجه حرارت در ارتباط با سیکل مهم است. برای درمان از غوطه وری در محلول ۵ درصدی از نمک معمولی و یا محلول ۱ در ۵۰۰۰ از فرمالین بمدت ۵ دقیقه استفاده می‌شود.

بیشتر بدانیم: معرفی گونه‌های مختلف ماهی کپور

پرورش انواع کپور ماهی

پرورش ماهیان گرمابی (بخش ششم)

درمان انگل برای استخر

حمام ماهیان انگشت قد در 20 ppm پتاسیم پرمنگنات به مدت 15 الی 30 دقیقه قبل از ذخیره‌سازی در استخر وقتی که دمای آب حدود 20 تا 30 درجه سانتیگراد است، کریستال دیپترکس 90% را در استخر به غلظت 0.2_0.3 ppm پخش کنید. درمان استخر با پودر دیپترکس 2.5 درصد به غلظت 1_2 ppm مخلوطی از دیپترکس (dipterex) و سدیم کربنات را به نسبت 1 به 0.6 در آب استخر به غلظت 0.1_0.24 ppm بپاشانید.

نویسنده: آرش خسروی کوهی