رفتار گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ از ۹۵۰۰ سال پیش گربه‌ها به زندگی انسان‌ها وارد شدند و انسان‌ها عاشق آنها شدند.

آمارها نشان می‌دهد به‌ازای هر سگ، ۳گربه روی سیاره زمین زندگی می‌کنند! با این‌حال هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که ما در مورد گربه‌ها نمی‌دانیم، حتی نمی‌دانیم آنها در مورد ما چه فکری می‌کنند!

جان برادشاو، متخصص رفتارشناسی گربه‌ها از دانشگاه بریستون، سالها در مورد گربه‌های خانگی تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که گربه‌ها، مثل سگ‌ها ما را درک نمی‌کنند!

مطلبی که در ادامه می‌خوانید مصاحبه‌ای است که برادشاو با یکی از شبکه‌های مستند داشته است.

- چرا سراغ رفتارشناسی گربه‌ها رفتید؟

در ۲۰ سال اولیه شغلم، در مورد حس بویایی حیوانات تحقیق می‌کردم، من واقعاً تحت تاثیر دنیایی قرار داشتم که حیوانات از طریق بویایی در آن زندگی می‌کردند، بویابی اساساً خصیصه سگهاست بنابراین من شروع به تحقیق روی سگها کردم ولی خیلی زود عاشق گربه‌ها شدم و تحقیقاتم را در مورد اینکه دید آنها به دنیا چگونه است شروع  کردم.

- شما در تحقیقاتتان دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید؟

ما گربه‌های زیادی را زیر نظر داریم، گروه‌های گربه را بررسی می‌کنیم و اینکه رفتارهای اجتماعی آنها باهم چگونه است. در مورد گربه‌هایی در یک مکان زندگی می‌کردند، وقتی یک عضو جدید به آنها اضافه می‌شد رفتارهای جالبی داشتند.

من چیزهای دیگری را هم بررسی کردم، مثل طریقه بازی کردن گربه‌ها با اسباب‌بازی‌هایشان و یا رفتار آنها در ساعات مختلف شبانه روز. ما همچنین رفتار گربه‌ها با صاحبانشان را بررسی کردیم و همچنین با صاحبان گربه‌ها درمورد اینکه چگونه نیازهای حیوان را برآورده می‌کنند مصاحبه کرده‌ایم.

تربیت گربه

- چرا می‌گویید درک گربه‌ها از ما با درک سگ‌ها متفاوت است؟

ما تحقیقات زیادی در مورد سگ‌ها و اینکه چگونه با انسانها ارتباط برقرار می‌کنند انجام داده‌ایم. مشخصاً درک سگ‌ها از ما این است که ما با آنها تفاوت داریم. سگ‌ها به محض اینکه یک انسان می‌بینند، رفتارشان را تغییر می‌دهند. روشی که یک سگ با انسان بازی میکند کاملاً با روشی که با یک سگ دیگر بازی می‌کند متفاوت است.  

درمورد گربه‌ها این نظریه وجود دارد که وقتی با ما مواجه می‌شوند ما را در یک جعبه جداگانه قرار می‌دهند، قطعاً می‌دانند که ما از آنها بزرگتر هستیم ولی رفتار خاصی در مقابل ما انجام نمی‌دهند! رفتار آنها در مقابل ما، مثلاً  بالا گرفتن دمشان، مالیدن خودشان به پاهای ما و یا نشستن در کنار ما و لیس زدن ما، دقیقا واکنشی است که در مقابل گربه‌های دیگر انجام می‌دهند!

- من در یکی از مقالات شما خواندم که گربه‌ها به ما به چشم گربه‌هایی احمق و بزرگ نگاه می‌کنند! آیا این حقیقت دارد؟

نه، در آن کتاب من بیان کردم که گربه‌ها در مقابل انسان طوری رفتار می‌کنند که در مقابل گربه‌های دیگر رفتار می‌کنند. اکثر آدمها به سمت گربه‌ها می‌روند ولی گربه‌ها زیاد به سمت انسانها نمی‌آیند. ولی من فکر نمی‌کنم که گربه‌ها به ما به چشم موجوداتی احمق نگاه می‌کنند.

- آیا ما می‌توانیم بفهمیم گربه‌ها واقعاً چه فکری در مورد ما می‌کنند؟

هنوز باید تحقیقات بیشتری در این مورد صورت گیرد. این بحثی است که تحقیقات زیادی در موردش انجام نگرفته است. گربه‌ها حیوانات وحشی نیستند به همین دلیل بعضی‌ها آنها را جزو گروه حیوانات قرار نمی‌دهند!

گربه

- چه چیزی در تحقیقاتتان موجب تعجب شما شده است؟

اینکه آنها در وجود گربه‌های دیگر چقدر تنش دارند و این تنش ذهن و سلامت آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و صاحبان حیوانات متوجه این مسئله نمی‌شوند. اکثر گربه‌ها با هم‌نوع‌های خودشان کنار نمی‌آیند و بجز ویزیت‌های ماهیانه، دلیل اکثر مراجعه‌ها به دامپزشکی زخم‌هایی است که گربه‌ها در دعوا با گربه‌های دیگر برمی‌دارند. 

اکثر گربه‌ها بطور عجیبی دچار بیماری‌های درماتیسم و یا عفونت‌هایی می‌شوند که بر اثر استرس‌های روحی ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، التهاب دیواره مثانه بخاطر هورمونی است که در موقع استرس در خون گربه ترشح می‌شود. 

یک روش درمانی بررسی شرایط اجتماعی گربه بجای خوراندن دارو به اوست. مثلاً می‌توانید دو گربه را که باهم نمی‌سازند در دو قسمت جداگانه منزل قرار دهید که باهم روبرو نشوند، معمولاً این کار باعث حل مشکلات می‌شود.

- ما یک سری سوالات داریم که از طرف صاحبان گربه‌ها دریافت کرده‌ایم. اول اینکه، چرا یک گربه وقتی در یک اتاق تنهاست غرش می‌کند؟

گربه‌ها می‌فهمند وقتی یک صدای خاص تولید می‌کنند، صاحبانشان چه عکس‌العملی نشان می‌دهند، پس گربه با خودش فکر می‌کند حالا که می‌خوام صاحبم را از اتاق دیگر به اینجا بکشانم باید این صدا را بشنود! آنها خیلی زود این چیزها را یاد می‌گیرند.

- چرا گربه‌ها همیشه نسبت به یکی از افراد خانواده رفتار متفاوتی نشان می‌دهند؟

گربه‌ها موجودات کوچکی هستند و ما آنها را دست کم می‌گیریم ولی آنها به راحتی یاد می‌گیرند با هرکسی چه رفتاری داشته باشند، آنها می‌دانند که کدام‌یک از افراد خانواده صبح زودتر از همه بیدار می‌شود و به او غذا می‌دهد و براساس این معیارها رفتار متفاوتی دارد.

- چرا گربه‌ها خودشان را برای ما لوس می‌کنند؟

آنها همان واکنشی که در مقابل مادرشان انجام می‌دهند، در برابر ماهم انجام می‌دهند. این رابطه مثل یک رابطه مادر و فرزندی است. بچه گربه‌ها دمشان را بالا می‌گیرند، خودشان را به مادرشان می‌مالند و خرخر می‌کنند و مادرشان در مقابل آنها را لیس می‌زند، پس گربه‌ها اینکارها را انجام می‌دهند که با ما ارتباط برقرار کنند.

نگهداری گربه

- آیا می‌توان گربه‌ها را تربیت کرد؟

بله، گربه‌ها می‌توانند در مورد کارهایی که نباید انجام دهند تربیت شوند. اگر گربه شما عادت دارد که روی اپن آشپزخانه بپرد و یا هر عادت بد دیگری دارد، شما می‌توانید با روش‌هایی او را محدود کرده و از این کارش جلوگیری کنید. شما می‌توانید یک اسپری آب تهیه کنید و وقتی گربه روی آپن آمد رویش آب اسپری کنید، در مقابل اینکار گربه سریعاً به پایین خواهد پرید. بعد از چندبار، دیگر اینکار را انجام نخواهد داد.

- صاحبان گربه‌ها باید چه چیزهایی درباره گربه شان بدانند؟

باید بدانند که گربه‌ها به اندازه سگ‌ها اجتماعی نیستند. بعضی صاحبان گربه‌ها با خودشان فکر می‌کنند اگر گربه دیگری به خانه بیاورند گربه آنها می‌تواند تفریح کند ولی اصلاً اینطور نیست. اگر می‌خواهید گربه دیگری را به خانه بیاورید، با احتیاط اینکار را انجام دهید و اگر نتیجه نگرفتید آنها را از هم دور کنید. 

مترجم : محبوبه خاکشور