تغذیه مناسب در مرغ عشق ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ارزن یعنی مهمترین خوراک مرغ عشق، تنها در فصول معینی از سال در استرالیا وطن پرنده در دسترس می‌باشد. در هفته‌ها و ماه‌های دیگر پرنده از تخم خشک سایر گیاهان موجود تغذیه می‌نماید. این دانه‌ها مقدار کافی هیدرات کربن، پروتئین، چربی، ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز را در اختیار پرنده قرار می‌دهند. مقدار ویتامین و املاح معدنی این دانه‌ها به زمان جمع‌آوری محصول و شرایط انبار و مدت انبار شدن وابسته است. به‌طور‌کلی می‌توان گفت دانه‌هائی که به طور صحیح انبار شده باشند، کیفیت خود را از نظر محتوا تا یکسال حفظ می‌نمایند (البته کیفیت دانه‌ها به مرور زمان میرا می‌شود یعنی مرغوبیت خود را از دست می‌دهند  ولی تا دوسال قابل استفاده خواهند بود).

دانه‌های سبز‌شونده در تغذیه مرغ عشق

به محض آنکه به دانه‌های سبز‌شونده آب برسد، فعل و انفعالی شیمیائی در آنها شروع می‌گردد. در اینحال ویتامین‌ها، املاح معدنی و المان‌های مفید دیگر تازه شده و دانه ارزش غذائی بیشتری به دست می‌آورد. مقدار کمی دانه را در کمی آب که تا میزان 2 سانتیمتر بالای دانه قرار گیرد، قرار داده و آنها را 24 ساعت به حال خود گذارید. سپس دانه‌ها را داخل آبکشی بریزید تا آبشان به خوبی گرفته شود و بعد آنها را داخل سینی کوچک مسطحی پخش کنید. توسط نایلون آشپزخانه یا شیشه ای به مدت 24 تا 48 ساعت سینی را بپوشانید. پس از 24 ساعت می‌توان دانه‌ها را به عنوان خوراک رسیده و پس از 48 ساعت آنها را به عنوان خوراک سبز شونده در اختیار پرنده قرار دهید.

توجه : دانه‌های رسیده و سبز شده سریعا فاسد می‌شوند. این خوراک ارزشمند را صبح‌ها در ظرف مخصوصی ریخته ولی نزدیک ظهر آنچه باقیمانده از قفس خارج کنید. با رعایت این امر پرنده ی شما خوراک فاسد نخورده و مریض نخواهد شد. رفته رفته مقدار غذای مورد نیاز مرغ عشق را تشخیص خواهید داد. بدین ترتیب خوراک، اضافه نخواهد آمد.

جایگاه میوه و سبزی در خوراک پرنده

مرغ عشق شما بایستی روزانه مقدار کمی هم سبزی دریافت نماید. اما بایستی قبلا آنها را با آب ولرم شسته و آبشان را بگیرید. ضمنا از دادن سبزیجات مانده یا خشک شده به پرنده خودداری کنید. سبزیجات زیر را می‌توان در اختیار مرغ عشق قرار داد : تره، کاهو، اسفناج، هویچ و برگ آن و مشابه آنها

هر نوع میوه‌ای که مرغ عشق به آن تمایل نشان دهد برایش مناسب است مشروط بر آنکه قبلا به خوبی شسته و خشک شود. ارائه مستقیم میوه از یخچال نامناسب می‌باشد زیرا بایستی درجه حرارت محیط را داشته باشد. مرغ عشق به میوه‌های زیر علاقه ی خاص دارد : سیب، گلابی، توت فرنگی و انگور

توجه : سبزیجات و میوه‌هایی را که در بالا نام بردیم برای مرغ عشق‌ها ضروری هستند، زیرا دانه به تنهایی تمام مواد مورد نیاز را نداشته و یا قسمتی از آنرا دارد. ضمنا خوراک مرغ عشق نیز بایستی مانند سایر جانوران متنوع باشد.

ویتامین‌های اضافه مورد نیاز مرغ عشق

دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات یاد شده تنها مقدار اندکی از ویتامین‌ها و املاح معدنی بدن پرنده را تامین می‌نمایند لذا توصیه می‌شود که علاوه بر خوراک‌های ویتامین‌دار از قطره‌های مولتی‌ویتامین و یا پودر حاوی ویتامین و املاح‌معدنی (موجود در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی) استفاده کرد.