چنانچه در گوسفندی زردی دیده شود

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ چنانچه در گوسفندی زردی دیده شود ممکن است که به بیماری‌های ذکر شده در این مطلب دچار شده باشد، که با بررسی سایر علائم می‌توان به عارضه موجود پی برد. دقت فرمایید که مطالب فقط جهت اگاهی است و دامداران هرگز بدون مشورت با دامپزشک اقدام به خودردمانی نکنند.

الف: ادرار قرمز یا تیره رنگ باشد در این‌صورت

الف1: اگر به اغما فرو می‌رود

1- وتلو تلو می‌خورده است مسمومیت با مس است. برای پیشگیری بایستی بزمین مولیبدون داده شود تا از جذب مس زیاد جلوگیری شود و نیز از چرای طولانی از گل آفتابگردان یا مزارع حاوی شبدر اجتناب شود.

برای درمان بایستی. مولیبدات آمونیوم و مقداری سولفات دوسود به دام برسانیم.

۲- درغیر حالت فوق مسمومیت با کلرات سدیم است که برای کشتن علف‌های هرز بکار می‌رود. اگر حیوان ذبح شود خون آن بسیار تیره است ولی منعقد می‌شود. برای پیشگیری باید تا قبل از ریزش شدید باران و مزارع سمپاشی شده چرا ممنوع شود. هر نوع درمانی بی‌اثر بوده است.

الف 2: اگر تب داشته باشد

3- ممکن است پیروپلاسموز باشد.

عامل بیماری تک‌یاخته بابزیا است. انتقال بیماری توسط کنه می‌باشد. پیشگیری برمبنای مبارزه با کنه بوسیله حمام دادن دام‌ها است.

درمان با اکاپرین - اوروتروپین و یا هموسپوریدین که مشتق اوره می‌باشد انجام شود.

۴- ممکن است لپتوسپیروز باشد که علائم دیگری ازقبیل تنگی نفس و بی‌حالی و سقط جنین در میش‌های آبستن و هموگلوبینوری (خون‌شاش) نیز ممکن است وجود داشته باشد.

عامل بیماری میکروب لپتوسپیرا است. منبع اصلی انتشار معمولا دام‌های آلوده‌اند که با ادرار جنین سقط شده و ترشحات مهبلی چراگاه مواد غذائی و آب آشامیدنی را آلوده می‌کنند.

راه دخول میکروب به بدن باحتمال زیاد خراش‌های پوستی و مخاطی است. پیشگیری بصورت جلوگیری از چرا در چراگاه‌های آلوده مرطوب و آب آلوده و نیز شناسائی دام‌های آلوده و درمان کامل آنها است.

درمان در مرحله حاد و تب‌دار با تزریق عضلانی استرپتومایسین به مقدار ۱۰ میلی‌گرم برای هر کیلو وزن بدن در روز و بمدت ۳ روز امکان‌پذیر است. انسان هم به بیماری مبتلا می‌شود.

الف 3: ادرار قرمز یا تیره رنگ باشد در این‌صورت

۵- امکان دارد مسمومیت با گل آفتاب‌پرست باشد که در سابقه تغذیه قابل جستجو می‌باشد. در این‌صورت تجویز کبالت باعث نجات دام می‌شود.

۶- اگر مخاطات کهربائی باشد و دام بسختی راه برود نتیجه تغذیه زیاد با چغندر است. عامل ایجاد عارضه زیادی اسید اگزالیک چغندر و فقر کلسیم و فسفر و پروتئین آن می‌باشد.

برای درمان از سرم گلوکزه هیپرتونیک و گلوکنات کلسیم و آنتی‌هیستامین استفاده می‌شود.

۷- اگر ریزش اشک دارد و گاهی مشنج می‌شود مسمومیت با ارسنیک است. خبر 3844 بند ۹

ب: به عدم تعادل هم مبتلا بوده و یا تلوتلو بخورد که در این‌صورت

8- اگر تب هم داشته باشد اپریترو زئونوز است و در کالبدگشائی طحال بزرگ و نرم شده است. عامل بیماری ریکتزیائی است بنام اپریتروزئون اوویس.

درمان تزریق داخل وریدی ۵CC  داروی اختصاصی argeno - stibio Std 386 B  می‌باشد.

٩- اگر به اغما هم فرو برود و ادرار تیره رنگی باشد مسمومیت با مس است. همین خبر، بند 1

۱۰- اگر درد متناوب ناحیه بطنی را هم بروز دهد مسمومیت با سرب است. تریاق عادی سرب اسید سولفوریک رقیق است. سولفات دو سود به‌مقدار ۳۰ گرم و نیز مقداری روغن معدنی برای جلوگیری از فرسایش جدار معده تجویز می‌شود.

ج:

11- لرزش و ریزش بزاق هم داشته و پاها در موقع ایستادن و راه رفتن خشک باشد و تنگی نفس دیده شود که مسمومیت با سموم فسفره است. برای درمان بایستی از ۲ میلی‌گرم به ازاء هر کیلو وزن دام سولفات آتروپین استفاده شود که یک‌سوم آن در ۱۰ cc آب مقطر وریدی و ۲۰ cc بقیه زیرجلدی بکار می‌رود.

۱۲- دام ناتوان باشد و خشک راه برود که احتمالا نکرو باسیلوز است. عامل بیماری نکروفروس است. مهمترین راه ورود میکروب ناف است و گاهی نیز بطور ثانویه و در تعاقب عفونت اولیه شکمبه اتفاق می‌افتد.

پیشگیری برمبنای نظافت آغل‌ها و ضدعفونی بند ناف با تنطورید است. درمان بی‌ارزش است.

۱۳ - تب داشته و نشانی‌ها خفیف باشد. احتمالا آناپلاسموز است.

عامل بیماری تک‌یاخته آناپلاسما مارژیناله است. توسط کنه و پشه‌های تابانیده منتقل می‌شود.

۱۴- مسمومیت با نیتریت‌ها باشد.

۱۵- در اثر زالوهای کبدی - التهاب نزله‌ای دوازدهه – سنگل‌های صفراوی در مجاری اصلی و یا کرم‌های نواری باشد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
تشخیص عملی بیماری های گوسفند و بز و درمان و پیشگیری آنها