سازمان جهانی سلامت حیوانات

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برای حفاظت موثرتر از حیوانات و انسان‌ها در مقابل خطراتی که سلامتی آنها را تهدید می‌کند، همچنین در راستای افزایش تبادل اطلاعات و قوی‌تر کردن خدمات دامپزشکی در هر کشور، سازمان جهانی سلامت حیوانات (OIE) اولویت‌های زیر را تا سال 2020 انتخاب کرده است. OIE اینفوگرافی جدیدی برای دریافت بهتر این موارد منتشر کرده است. این سازمان از سال 1990 اولویت‌های کاری خود را برای یک دوره 5 ساله مشخص می‌کند. این اولویت‌ها توسط کشورهای عضو در هشتادو سومین جلسه عمومی OIE در ماه می 2015 تعیین شده است.

«حمایت از حیوانات، آینده ما را حفظ می‌کند»

فعالیت‌های OIE بر روی سه مورد راهبردی زیر متمرکز می‌شود:

• بهبود سلامت و رفاه حیوانات و بهبود امنیت و سلامت محصولات دامی و غذاهایی با منشا دام و کاهش انتشار بیماری‌های دامی. در این راه اجرای برنامه «One Health» برای غلبه بر خطراتی که درمقابل بین انسان‌ها، حیوانات و محیط زیست وجود دارد، سخت خواهد بود.

• ایجاد اعتماد بین شرکای تجاری در هنگام مبادله حیوانات و محصولات دامی با ایجاد شفافیت در موضوع بیماری‌های مهم اپیدمیولوژی و ازهمه مهمتر با رعایت استانداردهای OIE در رابطه با امنیت سلامت حیوانات در مبادلات تجاری.

• قوی‌تر کردن ظرفیت‌های خدمات دامپزشکی و منعطف بودن این خدمات در هنگام ارائه به کشورهای عضو.

درحال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری، ماموریت‌های OIE با توجه به سهمی که این سازمان در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع خود دارد، تعیین می‌شود و این سازمان سعی دارد در این راه حفاظت از سلامت تمامی موجودات و محیط زیستی که انسان‌ها در آن سهیم هستند، درنظر داشته باشد.

در پایان نظر دکتر Monique Eloit، مدیرکل OIE را در این رابطه می‌خوانیم: در اجرای ششمین نقشه راهبردی OIE، ما به تعهد این سازمان برای بهبود کیفیت خدمات دامپزشکی پایبند هستیم زیرا اگر بخواهیم با چالش‌های آینده کره زمین روبرو شویم، این خدمات اساس و پایه سلامت جهان هستند و برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رو ضروری می‌باشد.

متن کامل نقشه راهبردی OIE و همچنین اینفوگرافی آن در وبسایت oie.int قابل دسترسی است.

منبع: ماهنامه هدهد