تمساح‌ پوزه‌کوتاه

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کم‌آبی بقای تمساح‌ پوزه‌کوتاه ایران را تهدید می‌کند.

مشکل کم‌آبی در سیستان و بلوچستان نه ‌تنها برای انسان‌ها بلکه برای حیوانات نیز دردسرساز شده است. کم‌آبی نسل "گاندو" یا تمساح‌های پوزه‌کوتاه ایرانی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی

کم‌آبی نسل "گاندو" یا تمساح‌های پوزه‌کوتاه ایرانی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

گاندو

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در روستای کساری از توابع شهرستان سرباز، به دلیل نبود آب لوله‌کشی، مردم مجبورند آب مورد نیازشان را از برکه محل زندگی گاندو‌ها تهیه کنند.

این در حالی است که برکه‌های محل زندگی تمساح‌ها در حال خشک شدن است.

تمساح گاندو

کم آبی

به گفته اصغر مبارکی، مدیر دفتر ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، حدود ۵۰۰ گاندو در سال ۹۲ در ایران وجود داشتند که اخیرا از این تعداد کاسته شده و تخمین زده می‌شود که این تعداد به حدود ۳۵۰ گاندو رسیده باشد.

حمله گاندوها

حمله گاندوها به انسان در بلوچستان ایران، به ندرت اتفاق می‌افتد اما چند ماه قبل، پسربچه‌ای ده ساله در روستای "آزاتی" از توابع شهرستان سرباز، با حمله یک گاندو به کام مرگ رفت.

به دلیل کم‌آبی در ماه‌های گذشته، گزارش‌های مختلفی از ورود گاندوها به روستاها منتشر شده است.

کم آبی در سیستان

گاندوها بین ۴۹ تا ۶۰ سال عمر می‌کند. جثه گاندوها به سه و نیم متر هم می‌رسد. در سال‌های اخیر برای نجات دادن نسل گاندوها تعدادی از آن‌ها را در شرایط اسارت نگهداری می‌کنند.

گاندوها در ایران معمولاً در برکه‌های میان راسک و باهوکلات و باتلاق‌های دلگان و کلانی در جنوب استان سیستان و بلوچستان یافت می‌شوند.

گاندو در سیستان

مشخصات گاندو

گاندوها در اسارت