فروش گوشت اسب و الاغ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ «امیر حسین بهداد» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که توزیع گوشت چرخ کرده‌ی فله‌ای در مراکز توزیع گوشت ممنوع است، اظهار کرد: در برخی مراکز فروش هویت گوشت‌های چرخ کرده مجهول بوده و مشخص نیست که گوشت حیوان به‌صورت غیرمجاز یا مجاز ذبح شده است، هم‌چنین در برخی گوشت‌های چرخ کرده‌ی فله‌ای برای قرمز جلوه‌دادن رنگ گوشت، از رنگ قرمز استفاده می‌کنند! 

وی افزود: با اقدامات و نظارت دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان، بیماری تب کریمه کنگو در دام‌های عرضه شده مشاهده نشده است.

بهداد ادامه داد: در برخی گوشت چرخ کرده‌ی فله‌ای گاهاً سنگدان نیز به‌جای گوشت اضافه کرده و با قیمت ارزان ارائه می‌شود. با فروش گوشت چرخ کرده‌ی فله‌ای در قصابی‌ها برخورد جدی می‌شود، مردم در حین مشاهده‌ی فروش گوشت چرخ کرده‌ی فله‌ای در قصابی‌ها از خرید خودداری کرده و موضوع را گزارش کنند. 

وی در خصوص نظارت‌های اداره‌ی کل دامپزشکی استان اظهار کرد: نظارت بر مواد و فرآورده‌های خام دامی در چند راستا قابل پیگیری است، از جمله‌ی این نظارت‌ها، نظارت مسئولان فنی و مأموران بهداشت این اداره‌کل در خود کشتارگاه‌هاست.

وی ادامه داد: نظارت بر مراکز عرضه‌ی فرآورده‌های گوشتی وجود دارد که در مراکز بسته‌بندی نیز مسئولان بهداشتی به طور جدی نظارت کرده و سلامت فرآورده‌های گوشتی را تأمین می‌کنند. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که در مراکز عرضه‌ی فرآورده‌های گوشتی نیز ناظران بهداشتی نظارت دارند، خاطرنشان کرد: گزارش‌های مردمی در صورت مشاهده‌ی تخلف توسط قصابی‌ها به دامپزشکی استان اطلاع‌رسانی می‌شود و نظارت عام توسط مأموران ناظر منطقه به منطقه انجام می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته 388 تن مواد و فرآورده‌های آلوده و خام غیربهداشتی کشف و ضبط شد و پس از طی مراحل قضایی معدوم‌سازی شدند. 

بهداد یادآور شد: باتوجه به نظارت بر مراکز جمع‌آوری شیر، 68 تن شیر که بار میکروبی زیادی داشتند توسط مسئولان و ناظران بهداشتی دامپزشکی استان معدوم‌سازی شد.