تغذیه کره اسب ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کره اسب ها می توانند از دانه های حبوبات یونجه و چراگاه تغذیه کنند، اما از این منابع، مواد غذایی کمی دریافت می کنند. آنزیم‌های لاکتاز و مالتاز در کره اسب ها تا 3 ماهگی غالب ترند. این آنزیم ها شکر شیر را هضم می کنند. با بالا رفتن سن اسب ها آنزیم های دیگری که برای شکستن کربوهیدرات ها مورد نیازند فعال می شوند. سیکوم قسمتی از روده بزرگ است که کربوهیدرات های حل نشدنی را هضم می کند. در سیکوم بالغ میکروب هایی وجود دارد که به هضم سلولز و فیبر کمک می کنند. به طور عمده سیکوم همانند خمره تخمیر است، اما در ابتدای دوران زندگی به صورت کامل توسعه پیدا نکرده است. بیشترین راه متداول برای کسب آنزیم های مورد نیاز خوردن مدفوع اسب بالغ است که Coprohagia نامیده می‌شود که از لغت یونانی Kopros به معنای مدفوع و Phagia به معنای خوردن گرفته شده است. به خاطر سیستم گوارشی مخصوص اسب دریافت مواد غذایی مناسب اهمیت بسیاری دارد. کلستروم و شیر مادر بهترین منبع این مواد غذایی است.

آغوز اولین شیر تولیدی مادیان است و آنتی بادی بالایی دارد که اسب ها را در برابر بیماری ها محافظت می کنند. کره اسب ها به صورت متوسط باید در 6 ساعت اول زندگی در هر ساعت یک فنجان شیر را دریافت کنند. دریافت کردن آغوز در 12 ساعت اولیه زندگی بسیار مهم است. روده کوچک کره اسب ها باز است و اجازه جذب مولکول های بزرگ آنتی بادی را به آن ها می دهد. پس از 24 ساعت روده کوچک تغییر یافته و آنتی بادی‌ها نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند. برای اطمینان از دریافت سطح مناسب آنتی بادی یک تست خونی سرم آنتی بادی باید در اولین روز تولد انجام گیرد. این آزمایش بسیار مهم است؛ به خصوص زمانی که مادیان قبل از کره زایی ترشح کلستروم داشته باشد. در این حالت کلستروم مفید تا قبل از کره زایی از بین رفته است. برخی از مادیان ها هم ممکن است که کیفیت آغوزشان خوب نباشد. آغوز ظرف 12 تا 24 ساعت پس از تولد به شیر تغییر می یابد.

شیر مادیان از نظر کالری، پروتئین، کلسیم و فسفر و ویتامین ها غنی است، در حالی که منبع خوبی برای دریافت مواد معدنی همانند مس، آهن، منگنز و روی نیست و کره اسب ها باید این موارد را در کبدشان پیش از تولد ذخیره داشته باشند و همین امر علت تاکید بر تغذیه مناسب مادیان در زمان بارداری است.

 مادیان های خود را نادیده نگیرید. کره اسب ها با بالاتر رفتن سن در زمینه تغذیه رفتار مادرانشان را تقلید کرده و به خوردن غذاهای جامد علاقه نشان می دهند که چنین رفتاری در کره اسب ها متفاوت است. برخی از دو هفتگی چنین تمایلی از خود نشان می دهند. در این زمان می توان برای کره اسب Creep Feeder (غذای مخصوص کره اسب ها) به همراه فضای محصور جهت دسترسی آن‌ها تهیه کرد. مواد غذایی Buckeye یکی از بهترین انواع Creep feeder را در بازار تولید می کند که استارتر کره اسب نام دارد و شامل غذای پلت با پایه شیر است که در واقع نوعی مکمل شیر مادیان است. Creep feeder باید برای کره اسب ها نصب گردد. در واقع هدف دسترسی آزاد کره اسب ها به غذا و تغذیه آن ها است. بیشتر انواع Feeder تجاری ستون های قابل تنظیم دارند؛ بنا براین متناسب با پوزه کره اسب ها بوده و مادیان توانایی دستیابی به آن را نخواهد داشت.

 یک نکته:

برای پرورش و نگهداری کره اسب باید یکسری شرایط را مهیا کرد. برای مثال زمانی که یک پرورش دهنده پونی آمریکایی متوجه گردید که کره اسبش نمی تواند به عمق و ته Creep feeder برسد، به این نتیجه رسید که اگر ستون ها را عریض تر کند اسب ها هم می توانند به غذا دسترسی پیدا کنند. کاری که این پرورش دهنده جهت رفع این مشکل انجام داد این بود که یک چوب را در قسمت کف گذاشت و روی آن یک کاسه‌ غذا قرار داد. این کار باعث افزایش ارتفاع غذا شد که دسترسی کامل برای کره اسب را امکان پذیر می کرد.

دکتر مریم معتمد، عضو گروه علمی فارمیران