چطور از شر جرب‌ها خلاص شوید؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برای خلاصی از شر جرب‌های سارکوپتیک راه‌های دیگری نیز وجود دارد که دراینجا عنوان می‌شود:

• مکمل‌های غذایی را به خوراک سگ اضافه کنید تا به رفع خارش و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنید. آغوز، اسیدهای چرب امگا3، روغن ام‌تی‌سی MCT و پروبیوتیک‌ها مفید هستند. مصرف ویتامین‌های A ،C و D می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

• ماساژ دادن سگ می‌تواند به کاهش اضطراب و خارش او کمک کرده و آرامش و راحتی حیوان را فراهم کند.

• جرب‌های سارکوپتیک می‌توانند چند روز در محیط منزل زنده بمانند. ملافه و وسایل سگ را کاملاً ضدعفونی کرده و بشویید. حتی ممکن است پس از ازبین رفتن انگل محل زندگی سگ را جابجا کنید.

• خانه خود را تمییز کنید: کف، پرده، تختخواب، مبلمان، تمام اثاثیه و لوازم منزل خود را تمییز کنید. بخارشو کردن می‌تواند به ازبین بردن جرب کمک کند. جاروبرقی کشیدن تمام فرش‌ها و کفپوش‌ها، خالی کردن کیسه جارو را خارج از منزل انجام دهید. با پاک کردن خانه از انگل از ابتلای دوباره سگ به آن جلوگیری خواهید کرد.

• از ضدعفونی‌کننده‌های بی‌خطر، غیرشیمیایی و غیرسمی ((food grade و diatomaceous earth (DE) برای جاهایی که نمی‌توانید جاروبرقی بکشید استفاده کنید. DE پودری غیرسمی است که با خشک کردن آب بدن حشرات، آنها را ازبین می‌برد. هنگام مصرف این پودر، قبل از ورود به محل، اجازه دهید تا گردوغبار ناشی از آن فرو بنشیند. از آن می‌توانید برای ماشین و حیاط نیز استفاده کنید.

• همچنین پیشنهاد می‌شود هنگام آلودگی سگ به انگل، از کولار یا یقه الیزابت استفاده کنید و پس از ازبین رفتن جرب از گردنش جدا کنید.

پس از درمان جرب، از دامپزشک خود بخواهید تا برای اطمینان نمونه‌ی دیگری از پوست را آزمایش کند.

قبل ازینکه سگ خود را درمان‌شده قلمداد کنید، باید تمامی علائم را بررسی کرده و از حذف شدن آن مطمئن شوید. پوست باید شفاف بوده و ریزش مو تمام شده باشد.

چند نکته دیگر

مطمئن شوید که تمام خانه را از آلودگی کنه پاک کرده‌اید.

می‌توانید داروهای گیاهی را برای سگ‌های دیگرتان نیز استفاده کنید، حتی اگر خارشی ندارند.

بااینکه گربه‌ها به این گونه انگل آلوده نمی‌شوند اما آنها و حتی دیگر حیوانات خانگی را دور از سگ آلوده به جرب نگهداری کنید.

سگ را در یک مکان قرنطینه کرده و دیگر فضاهای خانه را کاملاً ضدعفونی نمایید. محل قرنطینه نیز از قبل باید کاملاً پاکیزه و ضدعفونی شده باشد.

کنترل و درمان جرب سارکوپتیک می‌تواند کار دشواری باشد اما شما با پشتکار و راه‌کارهای درست می‌توانید موفق شوید.

مقاله‌ی کامل را مطالعه کنید:
جرب سارکوپتیک در سگ