عملیات پس از برداشت میگو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پس از برداشت میگو باید مواردی را رعایت کرده و با استفاده از افزودنی‌ها به بیشتر سالم ماندن محصول کمک نمود.

سردسازی میگو

سردسازی میگوی کامل مهمترین نقطه بحرانی در حفظ کیفیت میگوی تازه است. برای این منظور باید بدون وقفه اقدام‌های زیر را پس از برداشت میگو انجام داد:

- یخ مصرفی برای خنک‌سازی باید از آب آشامیدنی و یا آب تمیز دریا تهیه شده باشد.

- برای سردسازی سریع میگو باید ظرف مناسب و مقاوم به خوردگی را که حاوی آب تمیز و بهداشتی و پودر یخ است آماده کرد.

- سبدهای حاوی میگو را باید بلافاصله در ظرف یاد شده و در محلول آب و یخ با دمای کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد به مدت حداقل ۲ دقیقه غوطه‌ور نمود.

غوطه‌وری در محلول متابی سولفیت سدیم

برای جلوگیری از ایجاد لکه سیاه در میگو باید از محلول متابی سولفیت سدیم مرغوب (با خلوص بیش از ۹۵٪) استفاده شود.

بنا به سفارش و درخواست مشتری مقدار استفاده از متابی سولفیت سدیم تغییر خواهد کرد. برای این کار باید به روش زیر اقدام کرد:

- آماده‌سازی محلول متابی سولفیت سدیم با غلظت ۱٫۲۵ درصد.

- برای تسریع در کار توصیه می‌شود که پودر متابی سولفیت سدیم را قبلا در سطل ۲۰ لیتری آب خالی کرده با وسیله‌ای مناسب و بهداشتی مخلوط گردد.

- با استفاده از یخ بهداشتی دمای محلول تا پایین‌تر از چهار درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. میزان یخ مورد استفاده باید با توجه به حجم نهایی محلول تنظیم شود.

- میزان نهایی محلول باید به حدی باشد که سطح فوقانی میگوهای غوطه‌ور در مخزن را کاملا بپوشاند.

- میزان استفاده از محلول متابی سولفیت سدیم و روش غوطه‌وری به نسبت یک به یک باید باشد، به‌عنوان مثال ۱۰۰ لیتر محلول اشاره شده برای غوطه‌ور ساختن ۱۰۰ کیلوگرم میگو می‌باشد.

پس از آن باید محلول را تخلیه و محلول تازه‌ای فراهم نمود.

- زمان غوطه‌وری باید حدود ۳ دقیقه باشد.

نکته مهم:

مقدار مجاز باقی‌مانده متابی سولفیت سدیم در گوشت خام میگو باید کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم باشد.

جعبه‌گذاری 

پس از استفاده از متابی سولفیت سدیم برای انتقال میگو به واحدهای فروری از دو روش زیر می‌توان استفاده کرد

 

مخازن عایق

مخازن عایق برای جابه‌جایی میگو مناسب بوده و محصول در این مخزن همراه مخلوطی از پودر یخ و آب تمیز و بهداشتی نگهداری و حمل می‌شود.

برای حمل این مخازن از استخر به شرکت‌های فرآوری نیاز به خودرو با اتاق عایق نیست.

جعبه پلاستیکی

در صورتی‌که برای جابه‌جایی میگو از جعبه استفاده شود باید دقت کرد که به اندازه کافی از پودر یخ استفاده گردد. برای این‌کار میگو در بین دو لایه یخ نگهداری شود. اولین لایه و آخرين لایه باید پودر یخ باشد.

پس از اینکار، جعبه‌ها را باید در خودروهای دارای اتاق عایق قرار داده و به شرکت‌های فرآوری حمل کرد. نسبت یخ به میگو یک به یک درنظر گرفته شود.

نکته مهم:

١- عملیات توزین محصول نباید روی خاکریز استخر انجام شود زیرا این عمل باعث تاخیر در برداشت میگو شده و دمای محصول افزایش می‌یابد که درنهایت موجب افت کیفیت میگو می‌شود.

درصورت نیاز نماینده پرورش‌دهنده می‌تواند در کارخانه فرآوری موردنظر حضور یافته تا وزن محصول برداشت شده را کنترل نماید.

۲- باتوجه به دمای بالای هوا در طول روز توصیه می‌شود که عملیات برداشت در طول شب انجام گیرد. استفاده از یک چادر برای خنک نگهداشتن میگو در طول روز کافی نیست، زیرا درصد قرمز شدن سرمیگو (Red head) در طول روز افزایش می‌یابد به‌عبارت دیگر سرعت تجزیه هپاتوپانکراس بالا می‌رود.

چنانچه برداشت شبانه میگو امکان‌پذیر نباشد خودروی حمل میگو باید در حداقل زمان و با مقدار کافی پودر یخ، میگوها را به شرکت فرآوری برساند.

کار با متابی سولفیت سدیم

در هنگام کار با متابی سولفیت سدیم باید موارد زیر را رعایت کرد:

الف: متابی سولفیت سدیم باید در انباری جداگانه و در محیطی خشک با تهویه مناسب نگهداری شود.

ب: هیچ‌گاه نباید متابی سولفیت سدیم را در تماس مستقیم با هوا یا رطوبت قرار داد زیرا این کار باعث کاهش خلوص (Purity) و نقصان عملکرد متابی سولفیت سدیم می‌شود.

پ: میزان موردنیاز متابی سولفیت سدیم را باید پس از توزین در انبار به‌وسیله کیسه‌های پلاستیکی ضخیم و به‌صورت سربسته به محل مورد نیاز حمل شود.

ت: در هنگام وزن‌کشی و کار با متابی سولفیت سدیم باید حتما از دستکش و ماسک مناسب استفاده گردد زیرا این ماده شیمیایی در غلظت‌های بالا باعث ایجاد حساسیت شدید در پوست و مخاط دستگاه تنفس می‌گردد.

ث: از تماس مستقیم این ماده با بافت ملتحمه چشم باید جلوگیری نمود و درصورت تماس این ماده با چشم باید سریعا با میزان زیادی آب شستشو گردد.

ج: افرادی که به‌طور مستمر در تماس با این ماده می‌باشند به علت اثرات شدید آن برروی دستگاه تنفس و حنجره باید حتما به‌طور روزانه شیر و آب میوه تازه استفاده نمایند تا اثرات این ماده را که باعث خشکی و التهاب حنجره می‌گردد، کاهش دهند.

ح: واحدهای فرآوری باید دارای تهویه مناسب و قوی باشند تا از تجمع گاز حاصل از متابی سولفیت سدیم در محیط سالن جلوگیری شود.