ادرار سرخ در خرگوش؛ علل، تشخیص و درمان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ رنگ طبیعی ادرار در خرگوش‌ها زرد است. گاهی اوقات ممکن است ادرارشان به رنگ قرمز، صورتی، قهوه‌ای یا نارنجی تغییر کند. این حالت که معمولاً «ادرار قرمز» گفته می‌شود هم می‌تواند در خرگوش‌های سالم رخ دهد، هم ممکن است نشانه بیماری در حیوان باشد.

دلایل ادرار قرمز در خرگوش‌ها

رنگ‌دانه‌های گیاهی: در خرگوش‌های سالم، رنگ قرمز ادرار می‌تواند ناشی از پورفیرین‌ها و سایر رنگ‌دانه‌های گیاهی باشد که همه آنها شناسایی نشده‌اند.

گاهی اوقات تغذیه خرگوش‌ها با گیاهانی سرشار از بتاکاروتن؛ مانند هویج و اسفناج، می‌تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز، شوند. مصرف برگ‌های سوزنی درختانی چون کاج، همچنین کلم، بروکلی و گیاه قاصدک نیز باعث بروز ادرار قرمز است.

این تغییر رنگ‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند، ممکن است دو خرگوش با رژیم غذایی یکسان متفاوت عمل کرده و یکی دچار ادرار قرمز شده و دیگری نشود.

بطورکلی تغییر رنگ ادرار ناشی از خوراک خرگوش موقتی است و فقط 2-3 روز طول می‌کشد.

آنتی‌بیوتیک‌ها: تجویز برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث افزایش سطع رنگ‌دانه‌های ادرار شود.

استرس: گفته شده که در برخی از خرگوش‌ها استرس یا حتی تغییر فصل ممکن است منجر به تغییر رنگ ادرار شود.

کمبود آب بدن: کم‌آبی بدن ادرار را غلیظ کرده و باعث تیره‌تر شدن رنگ آن می‌شود و وجود هرگونه رنگ‌دانه‌ای درون آن، قرمزی را تشدید می‌کند.

ادراری که بر اثر استرس و کمبود آب تغییر رنگ داده، بوی بسیار تند و قوی نیز دارد.

وجود خون در ادرار خرگوش: اگر رنگ قرمز به‌دلیل حضور خون در ادرار باشد، نشانه بیماری‌های مجاری ادرار است، مانند:

- عفونت کلیه و مثانه

- سنگ کلیه و مثانه

- سرطان کلیه یا مثانه

- پولیپ مثانه

- التهاب مثانه

گاهی ممکن است خون موجود در ادرار با چشم غیرمسلح دیده نشود، و متداول‌ترین نشانه بیماری‌های دستگاه ادراری در حیوان، زور و تلاش زیاد برای ادرار کردن است.

خرگوشی که برای ادرار کردن زور می‌زند اغلب حالتی غیرمعمولا به خود می‌گیرد، بطورمثال مدت زمان طولانی بر روی پاهای عقبی نشسته و دم خود را بالا می‌گیرد. اگر متوجه چنین حالتی شدید بدون معطلی به دامپزشک مراجعه کنید.

خون ترشح شده از رحم یا واژن خرگوش‌های ماده معمولاً به‌شکل لکه‌های خون برروی آلت تناسلی یا ریختن چند قطره خون قبل یا بعد از ادرار کردن خرگوش، نمایان می‌شود.

اگر خرگوش را درحین ادرار کردن بررسی نکنید، ممکن است خون بطور یکنواخت در ادرار حل شود. دربرخی موارد خونریزی از دستگاه تولیدمثل خرگوش‌های ماده عقیم نشده می‌تواند رنگ ادرار آنان را قرمز کند، که این خونریزی می‌تواند به دلایل مختلف زیر باشد:

- هایپرپلازی آندومتر (ضخیم شدن پوسته رحم)

- عفونت رحم

- سرطان رحم

- پولیپ رحم

- سقط جنین

وجود خون در ادرار خرگوش‌های نر عقیم نشده نیز می‌تواند نشانه‌ای از سرطان دستگاه تناسلی یا تروما باشد.

بیلی‌روبین و اوروبیلینوژن: درموارد بسیار نادر، تغییر رنگ ادرار ممکن است به‌دلیل وجود مواد شیمیایی چون بیلی‌روبین و اوروبیلینوژن باشد.

اگر خرگوش بیماری کبدی داشته یا سلول‌های خونی ازبین بروند، باعث افزایش سطح بیلی‌روبین و اوروبیلینوژن در خون شده و نمود آنرا در ادرار مشاهده خواهید کرد.

ویروس RHDV: یک ویروس خونریزی‌دهنده است که اغلب در خرگوش‌های وحشی دیده شده و در موارد نادری خرگوش‌های خانگی نیز به آن مبتلا می‌شوند که از علائم بروز آن خونریزی صددرصدی خرگوش از دهان، بینی، گوش و ناحیه تناسلی بوده و بسیار مسری و کشنده است.

تشخیص و درمان ادرار قرمز در خرگوش

منبع: petcoach

ترجمه: مهسا احمدزاده