پشم‌خوری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پشم‌خوری (Trichophagia) رفتاری است غیرعادی که وقتی تعداد زیادی گوسفند در جایی بسته و محدود قرار گیرند، رخ می‌دهد. این حالت مخصوص گوسفند نمی‌باشد و در انسان و سایر گوشت‌خواران نیز وقتی در محیطی محدود قرار گیرند بصورت رفتاری غیرعادی به‌شکل کشیدن و خوردن مو در آنها تظاهر می‌نماید. این حالت در موجوداتی که در فضای آزاد زندگی می‌کنند معمولاً دیده نمی‌شود.

در انسان کندن مو trichotillomania خوانده می‌شود. در این حالت فرد گاهی روزانه به مدت 8 ساعت موهای مناطق مختلف نظیر سر، ابرو، مژه‌ها و حتی موی منطقه زهار (pubic region) را می‌کند و سپس آنرا می‌خورد (trichophagia) که به تشکیل توپی از مو در معده (trichobezoars) منتهی می‌شود. این مشکل در مبتلایان به افسردگی، ناامیدی، خستگی و تشویش اتفاق می‌افتد.

موخوری در انسان

Trichotillomania, hair pulling

پشم‌خوری در گوسفند

ازدحام و کمبود خشبی در جیره از عمده علل این رفتار در گوسفند می‌باشد. با کاهش تعداد گوسفندان بطور چشمگیری این عادت برطرف می‌شود. اگر 10 راس میش بالغ در آغلی به مساحت 20 مترمربع قرار داده شوند و باز هم پشم‌خوری ادامه داشت تعداد را نصف نمایید.

کمبودهای تغذیه‌ای نظیر کمبود روی با ریزش پشم، کشیدن پشم یکدیگر و ترک پوست همراه است. پاراکراتوز و هیپرکراتوز از علائم کمبود روی می‌باشد.

اگر کمبود روی تشخیص داده شد از اکسید روی 2درصد به میزان 2 میلی‌لیتر پارکیلو هفته‌ای یکبار به مدت 4 هفته داده شود. علاوه بر روی در کمبود مس و کبالت نیز پشم‌خوری رخ می‌دهد. از دیگر دلایل پشم‌خوری را کمبود پروتئین جیره بخصوص اسیدهای آمینه گوگرددار می‌دانند.

پشم‌خوری در گوسفند

Fleece eating/ Shimao zheng


برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید:

نکاتی در پرورش گوسفند