میکسوماتوز در خرگوش‌های خانگی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اخیراً شاهد رشد قابل‌توجه بیماری میکسوماتوز (Myxomatosis) در خرگوش‌های خانگی هستیم، میکسوماتوز ویروس کشنده‌ای است که اغلب توسط پشه‌ها منتقل می‌شود. باران‌های شدید اخیر و هوای گرم شرایط ایده‌آلی برای تکثیر پشه‌ها بوده و با بیشتر شدن آنها شیوع بیماری نیز افزایش می‌یابد.


تاریخچه بیماری

میکسوماتوز در سال 1950 برای ریشه‎کن کردن بیماری طاعون در خرگوش‌ها به استرالیا معرفی شد. این بیماری برای مدتی جمعیت خرگوش‌ها را کنترل کرد اما پس از گدشت زمان، بسیاری از خرگوش‌های زنده‌مانده نسبت به ویروس مقاومت پیدا کرده و جمعیت آنها دوباره رشد کرد. ازین‌رو این بیماری دربین خرگوش‌های وحشی هنوز شایع است. این بیماری توسط تماس مستقیم همه‌ی نژادهای خرگوش‌ها با یکدیگر، پشه‌ها، کک و سایر حشرات خون‌خوار منتقل می‌شود.


نشانه‌های بیماری میکسوماتوز در خرگوش‌ها

علائم اولیه بیماری شبیه به بیماری کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه (conjunctivitis) است. چشم، دهان و بینی خرگوش مرطوب و متورم می‌شود. ناحیه دستگاه تناسلی نیز متورم می‌گردد. نشانه‌ها به‌سرعت آشکار می‌شوند و اغلب ترشحات چشمی روبه غلیظ‌تر شدن می‌رود. خرگوش بی‌میل شده و اشتهای خود را ازدست می‌دهد. ممکن است تب داشته باشد که گاهی به 42 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. یکی از نشانه‌های قابل تشخیص در دوران بیماری گوش‌های افتاده و متورم است. تقریباً دو هفته پس از ظهور علائم بالینی تنفس حیوان سخت شده و خرگوش به کما رفته و می‌میرد. در شکل حاد بیماری ممکن است 48 ساعت پس از نمایان شدن علائم ظاهری حیوان ازبین برود.

بیشتر بدانیم:
بیماری‌های رایج در خرگوش
بیماری های قابل انتقال از خرگوش

درمان میکسوماتوز

اگر احتمال می‌دهید که خرگوش خانگی‌تان به میکسوماتوز دچار شده است حتماً هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید. برخی از خرگوش‌های مبتلا می‌توانند درمان شده و بهبود یابند.


حساسیت

تقریباً 90% از جمعیت خرگوش‌های خانگی مستعد ابتلا به میکسوماتوز هستند. خرگوش‌های وحشی که بسیار درمعرض ویروس قرار گرفته‌اند، مقاومت یافته و تقریباً 40% احتمال ابتلا دارند. اغلب خرگوش‌های بالغی که یک فصل تولیدمثل را با درگیری این بیماری بگذرانند، پس از آن مصون خواهند شد.


پیشگیری از میکسوماتوز

صاحبین خرگوش‌ها باید متوجه باشند که همدم خانگی خود را از هجوم پشه‌ها دور نگه دارند. خرگوش مبتلا به میکسوماتوز شانس کمی برای درمان دارد.

تنها گزینه پیشگیری همین است که خرگوش‌ها از هرگونه تماس با پشه‎ها و خرگوش‌های آلوده منع کنیم. لانه‌ی خرگوش‌ها را با توری‌های پشه‌بند پوشانده و مخصوصاً در هنگام غروب و شب که پشه‌ها بیشترین فعالیت را دارند، مراقب حیوانات باشید.

از دافع حشرات و پشه‌کش‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. قبل از مصرف حتماً با دامپزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از آنها می‌توانند سلامت خرگوش‌ها را نیز به‌خطر اندازند.

اگر به بیماری خرگوش مشکوک شدید بلافاصله آن‌را از دیگر خرگوش‌ها جدا کرده تا احتمال شیوع بیماری کمتر شود. او را سریع نزد دامپزشک برده یا درمان‌های حمایتی را شروع کنید.

وظیفه شمایی که از حیوانات مراقبت می‌کنید فراهم کردن رفاه آنان است.


منبع: agriculturevictoria

ترجمه: مهسا احمدزاده