تحریک قناری نر با گلاب و درمان بیماری تنفسی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آواز خواندن قناری یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد را به نگهداری از قناری‌های نر تشویق می‌کند. اما چطور می‌توان قناری نر را تحریک به خواندن و آماده شدن برای جفت‌گیری ترغیب نمود؟ در این نوشته به آموزش این مسئله خواهیم پرداخت.

همه ما می‌دانیم پرندگان دارای حس‌های گوناگونی می‌باشند و می‌توانند فواصل فصلی و دوران جفت‌گیری خود را به‌طور غریضی احساس کنند. اما این حس چگونه در پرنده نمودار می‌شود  دارای رمز رازهای گوناگونی است. یکی از این رمزها عوامل محیطی و طبیعی مانند سرما و گرما، باران و برف، شبنم صبح گاهی، عطر گل‌ها و درختان است.

حال با این توضیحات و با بررسی و ایجاد محیط طبیعی در مکان‌های تکثیر مصنوعی قناری به این علم دست یافته‌ایم که می‌توان با عصاره‌های طبیعی پرندگان را خارج از فصل جفتگ‌یری ترغیب به جفت‌یابی نمود.

اولین شرط برای ایجاد این حس غریزی دمای مناسب و رطوبت مناسب هوای زندگی پرنده است که میانگین بهترین حالت آن 24 درجه سانتی‌گراد است. اکنون باید شامه پرنده را نیز با این حال و هوا آشنا کرد برای این منظور استفاده از مه‌پاشی گلاب طبیعی توسط بخارساز یا به صوت اسپری در هوا انجام داد.

بوی گل به پرندگان احساس آغاز فصلی تازه را می‌دهد و در شادابی آنها تاثیر دوچندانی خواهد داشت.عطر گل‌ها با ایجاد ترغیب در غریزه قناری و سایر پرندگان، شور و هیجان و اطمینان بسیاری را می‌دهد تا پرنده اقدام به جفت‌یابی و جوجه‌کشی کند.

بیشتر بدانیم:
نوع و کیفیت آواز قناری
جفت زدن، تکثیر و تولیدمثل قناری
بیماری‌های مهم تنفسی طیور

با انجام تست و انجام عملیات رطوبت‌دهی و مه‌پاشی با گلاب می‌توان در روند تولکی پرندگان تغییر بسزایی ایجاد نمود و این مدت را به کوتاه‌ترین زمان ممکن کاهش داد و اوج مستی که برای جفت‌گیری قناری نیاز است، فراهم کرد. همچنین از گلاب می‌توان در درمان بیماری‌های عفونی و گوارشی و تنفسی پرندگان استفاده نمود.

خاصیت گلاب بالاتر از آن چیزیست که فکر می‌کنید. با اینکه گلاب به دست آدمی ساخته می‌شود اما از آن می‌توان در درمان پرندگان نیز استفاده کرد. با ریختن چند قطره گلاب در آبخوری پرندگان بیمار و حتی سالم به درمان اسهال و بیماری‌های عفونی کمک کنید.

دادن گلاب استریل مخلوط شده در آب پرندگان می‌تواند از ورود بیماری‌های ویروسی به بدن آنها جلوگیری کرده و برای رفع استرس بسیار مفید است. (نکته: بارها شنیده‌اید که استرس عامل اصلی بروز بیماری در پرندگان است، حال اگر در درمان استرس ناموفق بوده‌اید زین‌پس کافیست 8 قطره گلاب استریل را با آب پرنده مخلوط کرده و در اختیار او قرار دهید.

نکته بسیار مهم (استفاده از گلاب‌هایی که در منزل چه در یخچال و چه در بیرون یخچال نگهداری شده و درب آن باز و مدت طولانی نگهداری شده است برای پرندگان مضر بوده و کلاً توصیه نمی‌گردد. گلاب باید حتماً استریل بوده و رنگی کاملاً شفاف داشته باشد و هیچ‌گونه ذرات معلقی در آن دیده نشود)

منبع: سایت 6019