تغذیه سنجاب‌ها

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تغذیه سنجابها طیف وسیعی از دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات است. دانه‌ها شامل غلات: گندم، ذرت و دانه‌های روغنی مانند تخم آفتابگردان و دانه کاج، و میوه‌ها شامل میوه‌های خشک و خام (گردو، فندق، بلوط) و میوه‌های دیگری چون سیب، انگور و سبزیجاتی نظیر کاهو وکلم همگی می‌توانند برای مصرف سنجاب‌ها استفاده شوند.

نکته بسیار مهم در تغذیه سنجاب تنوع غذایی می‌باشد. دادن تنها یک نوع غذا به سنجاب باعث بروز عوارض گوارشی خواهد بود. بهتر است در ۳-۲ ظرف غذاهای مختلف در اختیار حیوان باشد تا انتخاب کند. تغییر جیره غذایی برای سنجاب‌ها نیز باید به آهستگی صورت گیرد.

بیشتر بدانیم:
نگهداری سنجاب بعنوان حیوان خانگی

تغذیه سنجاب درمنزل

همان‌طور که ذکر شد سنجاب‌ها موجوداتی گیاه‌خوار و دانه‌خوار هستند و از انواع دانه‌ها، سبزیجات، میوه‌ها تغذیه می‌کنند.

غذای سنجاب‌ها باید دارای ترکیبات زیر باشد:

۱- پروتئین خام ۲۵ % ۲- چربی ۵/۷ % ۳- فیبر ۲۵/۲ % ۴- کلسیم ۸/۰ % ۵- فسفر ۷/۰ %

نسبت کلسیم به فسفر در جیره غذایی سنجاب‌ها باید ۵/۱ به ۱ باشد. در غیر این صورت حیوان دچار «عارضه استخوانی» می‌گردد.

برای پیشگیری از کمبود کلسیم و عارضه استخوانی می‌توان (بلوک) یا (آجرهای کلسیم) در قفس قرار داد و یا از شربت کلسیم به‌علاوه ویتامین‌ A، ویتامین D، ویتامین C استفاده کرد، مخصوصاً اگر سن حیوان کم باشد.

تنوع غذایی سنجاب‌ها بسیار زیاد است، که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

انواع تخم آفتابگردان، دانه گندم، ذرت، جو دو سر یا صحرائی غلاف‌دار، گندم سیاه،

دانه‌هایی که به مصرف قناری می‌رسد (مثل ارزن)، غذاهای مخلوط که به صورت پلت ساخته شده و در دسترس هستند

علاوه بر این‌ها مصرف پرتقال، سیب، انواع انگور، آلو، انواع توت، گیلاس، تکه‌های موز، گوجه سبز، انواع کشمش، کاهو، برگ و گل آفتابگردان، چوب و برگ ذرت، گوجه‌فرنگی، میوه بلوط، گردو، فندق، میوه شاه بلوط شیرین و میوه درخت کاج، شبدر، قارچ، کرفس نیز از گیاهان و میوه‌هایی است که برای سنجاب‌ها مفید هستند.

تذکر: هنگام خرید حیوان، توصیه می‌شود تا جزئیات غذایی آن زا از فروشنده گرفته تا هیچ‌گونه تغییر ناگهانی در تغذیه قبلی آن رخ ندهد.

بهتر است به سنجاب‌ها بادام زمینی داده نشود و اجزاء تیز جو دو سر کامل که غلاف آن جدا نشده است ممکن است به محوطه دهان آنها آسیب برساند.

هسته‌های آلو یا گوجه نباید برای تغذیه سنجاب استفاده گردد، چون سمی بوده و مسمومیت غذایی ایجاد می‌کنند.

تغذیه سنجاب‌های طوسی

تغذیه سنجاب‌های طوسی شامل: آجیل، دانه و میوه می‌باشد. آنها همچنین از تخم پرندگان، حشرات، حتی اگر غذای دیگری پیدا نکنند لاشه حیوانات نیز مصرف می‌کنند. سنجاب طوسی مقداری نمک نیز در رژیم غذایش نیاز دارد، و ممکن است بتواند این نمک را از خاک مکان‌هایی که برف و یخ در آنجا بوده تأمین کند. سنجاب‌ها برای تمیز کردن و تیز کردن دندان‌هایشان شاخه‌های درخت را می‌جوند. به همین دلیل شما ممکن است شاخه‌های زیادی بر روی زمین اطراف درخت‌های بزرگ ببینید. آنها همچنین سیم‌های برق را نیز به‌همین منظور می‌جوند و این‌کار موجب قطعی زیاد برق در کشور می‌شود. مغز سنجاب‌ها به انداره گردو است. یک سنجاب بالغ احتیاج دارد برای زنده ماندن و فعالیت کردن در هفته ۴۵۳٫۵۹۲ گرم غذا مصرف کند.