قرقاول نژاد سیلور - نقره ای

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قرقاولهای نژاد نقره‌ای (Silver Pheasant) بومی کشور چین، مناطق مرکزی کشور تایلند، غرب کشور کامبوج، ویتنام و شمال شرق برمه می‌باشد. زیستگاه طبیعی قرقاول سیلور شامل مناطق با ارتفاع ۱۵۲۵ متر الی ۲۷۴۵ متر از سطح دریا و زمین‌های پهناور، علفزارها و بوته‌زارها و مناطق جنگلی و صخره‌ای است.

قرقاول‌های سیلور ماکیانی بسیار مقاوم در برابر بیماری‌ها و انواع شرایط آب و هوایی هستند. این نژاد به راحتی تکثیر شده و بسیار اجتماعی می‌باشند از این‌رو نگهداری از آنها آسان است.

مشخصات ظاهری قرقاول سیلور

رنگ پرهای بدن قرقاول سیلور در جنس نر در نواحی پشت و دم سفید همراه با خطوط سیاه می‌باشد و پرهای نواحی شکم، سینه، گلو و تاج به سیاه رنگ است. پوست صورت و آویزه‌های گوش سرخ رنگ است. جنس ماده نسبت به مذکر از جلای کمتری برخوردار است و پرهای تیره‌تری دارد و قسمت پشت قهوه‌ای رنگ به همراه خطوط راه‌راه موجی سیاه و سفید در زیر شکم است.

مشخصات ظاهری قرقاول سیلور

تاریخچه 

لینه سال ۱۷۵۸ میلادی.

نگهداری از قرقاول‌های نژاد نقره‌ای

جهت نگهداری از یک جفت قرقاول سیلور به فضایی محصور با بستری پوشیده شده از کاه و کلش، خاک دستی و سبوس و… با حداقل ابعادی حدود ۱۰ مترمربع نیاز است.

نکته: بستر مناسب عایق مناسبی در برابر سرما و رطوبت است، همچنین پاهای حساس پرنده را از آسیب دیدن حفظ می‌کند.

نکته: در صورتی که فضای نگهداری از قرقاول سیلور محدود و کوچک است حتماً ارتفاع لانه نگهداری را بیشتر از ۱۵۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید تا هنگام پر زدن و پرواز از برخورد پرنده با دیواره‌های لانه به علت محدودیت فضا، جلوگیری شود.

نگهداری از قرقاول‌های نژاد نقره‌ای

تغذیه

تغذیه این ماکیان در زیستگاه طبیعی خود شامل حشرات، گیاهان و دانه گیاهان و میوه‌های وحشی است، در اسارت نیز می‌توان از خوراک صنعتی ماکیان، پلیت قرقاول، کنسانتره، دانه غلات و انواع سبزیجات در جیره غذایی آنها استفاده نمود.

سن بلوغ

سن بلوغ در قرقاول سیلور در حدود ۲ سالگی است هرچند ممکن است در سن ۱ سالگی نیز به بلوغ و باروری برسند.

قرقاول نژاد نقره‌ای

زاد و ولد قرقاول نقره‌ای

زاد و ولد قرقاول سیلور در محیط‌های طبیعی با شروع بهار و فصول گرم سال می‌باشد اما در محیط‌های بسته و سرپوشیده با شرایط دمایی و زیستی مناسب در کلیه فصول سال امکان زادآوری وجود خواهد داشت.

تعداد تخمگذاری درسال

تعداد تخم‌های گذاشته شده در یک سال ۱۵ الی ۲۰ عدد تخم است.

زمان جوجه د آوری

زمان درآمدن جوجه‌ها از تخم حدود ۲۶ روز بعد از خوابیدن پرنده ماده بر روی تخم‌هاست.

زاد و ولد قرقاول نقره‌ای

گردآوری و تنظیم: پرنده جنگل