خطراتی در تراریوم که خزنده شما را تهدید می‌کنند

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شما هرگز خانه خود را با مواد منفجره تزئین نمی‌کنید، بنابراین چطور می‌توانید لانه‌ی حیوان خانگی‌تان را با دکوراسیونی به همان اندازه خطرناک زینت دهید؟! اگر تمایل به تهیه تراریوم برای خزندگان خود دارید از این اشتباهات خطرناک برحذر باشید.

این مقاله نظرات سیمون استارکی (دامپزشک آموزش و پرورش و خدمات فنی) را بازتاب می‌دهد.

1- گرمای بیش از حد

هنگامی که خزندگان خانگی شما نیاز به گرمای بیشتری نسبت به گرمای خانه شما دارند، ممکن است نیاز باشد که از وسایل گرمایشی استفاده کنید، اما همین وسایل ممکن است آنها را در معرض گرمای بیش ازحد قرار دهد. برای پیشگیری از خطرات احتمالی گرمای بیش از حد پیشنهاد می‌شود دو دماسنج در تراریوم قرار دهید؛ یکی در زیر چراغ گرم‌کننده (گرم‌ترین نقطه) و دیگری در انتهای دیگر تراریوم. لامپی را با حرارت مناسب موردنیاز خزنده انتخاب کنید، برای این کار با دامپزشک خود مشورت کرده و از جداول موجود در اینترنت کمک بگیرید تا دامنه‌ی رطوبت و دمای آسایش خزندگان را بیابید.

گرمای بیش از حد تراریوم

2- سنگ‌های داغ

بر اساس موارد قبل، سنگ‌های داغ نیز می‌توانند بدن خزندگان را در معرض خطر جدی قرار دهند. اگرچه این سنگ‌ها خیلی متداول نیستند، اما یکی از راه‌های تامین گرمای داخل تراریوم می‌باشند، که باید با احتیاط از آنها استفاده کرد. سنگ‌های داغ کهنه و قدیمی یا نامرغوب ممکن است به دمایی برسند که خزنده با نشستن طولانی مدت بر روی آنها بسوزد. این اتفاق بیشتر در مارها اتفاق می‌افتد که در اطراف سنگ‌ها چنبر می‌زنند و ممکن است دچار سوختگی‌های جدی شوند.

سنگ‌های داغ در تراریوم

3- نبود لامپ‌های UV

بیشتر خزندگان خانگی به غیر از مار و مارمولک‌های شب‌رو (مانند مارمولک‌های پلنگی leopard geckos) به نور UVB احتیاج دارند که به آنها در تأمین ویتامین D از طریق پوست کمک می‌کند. درست همانند انسان‌ها، ویتامین D به خزندگان کمک می‌کند تا کلسیم را بهتر جذب کرده و استخوان‌های قوی و سالمی داشته باشند. اگر از این لامپ‌ها در تراریوم استفاده نکرده یا آنها را هنگام خرابی عوض نکنید، ممکن است خطرات زیادی را برای حیوان رقم بزنید.

نبود لامپ‌های UV در تراریوم

بیشتر بدانیم:
لوازم زندگی ایگوانا
تغذیه و نگهداری خزندگان
اژدهای ریش‌دار (Bearded Dragon)

4- آب آلوده تراریوم

هرگز نمی‌توانید حیوان خود را از غوطه‎ور شدن در آب منع کنید. خود شما نیز برای استراحت و آرامش همین کار را می‌کنید. با این‌حال فرو رفتن خزنده در آب تراریوم می‌تواند منجر به ایجاد شرایطی غیربهداشتی شود، همچنین باعث می‌شود که حیوان به اندازه‌ای که لازم است آب ننوشد.

بنابراین لازم و ضروری است که همیشه آب سالم و پاکیزه‌ای برای حیوان فراهم کنید، مخصوصاً اگر لاک‌پشت دارید، چراکه لاک‌پشت‌ها بیشتر وقت خود را در حالت غوطه‌ور در آب به‌سر می‌برند. با کمک کارشناسان و کتابچه‌های راهنما، با نحوه کار سیستم‌های تصفیه، تعویض فیلترها و همچنین شیوه تخلیه و تمییز کردن کامل مخزن آشنا شوید.

آب آلوده تراریوم

5- بستر نامناسب خزندگان

خزندگان مختلف به بستر یا جای خواب‌های متفاوتی نیاز دارند، به‌طور مثال بستر ماسه‌ای برای حشره‌خوارهایی چون اژدهای ریش‌کوتاه (juvenile bearded dragons) مناسب نیست چراکه همراه با شکار، ماسه‌ها را نیز به درون دهان خود می‌کشند.

همچنین برای خزندگان صحرایی چون اژدهای ریش‌دار (bearded dragons) از بسترهای مرطوبی چون پوست درخت سرو، خودداری کنید. چنین بستری در مقایسه با بسترهای استاندارد و مناسب، رطوبت غیرعادی را به خود جذب کرده و می‌تواند تنفس حیوان را دچار مشکل کند.

بستر نامناسب خزندگان

6- گیاهان مسموم

اغلب لاک‌پشت‌ها در فضاهای باز نیز گردش می‌کنند بنابراین باید آگاه باشید که وجود گیاهان مسموم (مانند آزالیایی که در تصویر می‌بینید) می‌تواند برای حیوان خطرساز باشد. اما برخی از گیاهان سمی نیز می‌توانند به اشتباه به تراریوم‌های نگهداری خزندگان راه پیدا کرده و توسط خزنده‌ای گیاه‌خوار خورده شوند! باید لیستی از گیاهان سمی برای خزندگان را مطالعه کنید تا مطمئن شوید هیچکدام از گیاهان تراریوم شما جزو آنها نیستند. (این لیست به زودی منتشر می‌شود).

خوشبختانه موارد بسیار کمی از مسمومیت خزندگان توسط گیاهان سمی گزارش شده است. ولی متاسفانه در زمینه شناخت گیاهانی که برای خزندگان سمی هستند مطالعات کمتری نسبت به انسان، سگ، گربه و جوندگان صورت گرفته است، بنابراین هنوز گیاهانی وجود دارند که ناشناخته مانده‌اند. بهتر است از گیاهانی که برای سایر موجودات نیز سمی هستند استفاده نکنید و با دامپزشک خود درمورد انواع گیاهان قابل استفاده در تراریوم مشورت کنید.

گیاهان مسموم

7- انداختن طعمه‌ی زنده در تراریوم

با اینکه هیجان‌انگیز و جالب به‌نظر می‌رسد اما سالانه بسیاری از خزندگان توسط طعمه‌های زنده‌ای که به آنها داده می‌شود، زخمی می‌شوند. این امر معمولاً درمورد مارهایی اتفاق می‌افتد که توسط جوندگان زنده تغذیه می‌شوند، آنها مارها را گاز گرفته و زخم‌های عمیق و جدی به‌وجود می‌آورند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای تغذیه مارها از جوندگان منجمدی استفاده کنید که در دمای طبیعی اتاق ذوب شده‌اند. همچنین مصرف جیرجیرک‌ها برای خزندگان حشره‌خوار مناسب نیست، زیرا می‌توانند زخم‌هایی در بدن و مخصوصاً چشم‌ها ایجاد کنند.

طعمه‌ی زنده در تراریوم

منبع: petmd - By Andrew Daniels

ترجمه: مهسا احمدزاده