بهترین قفس برای پرنده‌های خانگی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پرنده‌های مختلفی بعنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند و هرکدام از آنها قوانین خاص خود برای نگهداری را داشته که نوع و اندازه قفس یکی از مهم‌ترین‌هاست. با اینکه هر پرنده به فاکتورهای خاصی برای شرایط قفسش نیاز دارد، اما فاکتورهای عمومی وجود دارد که موقع انتخاب قفس باید آن‌ها را بدون توجه به نوع پرنده‌ای که دارید، در نظر بگیرید. در این مقاله نگاهی به فاکتورهای مهم و اولویت‌های انتخاب یک قفس خوب برای پرنده خانگی شما می‌اندازیم.

۱- اندازه قفس: تا می‌توانید قفس بزرگتری برای پرنده‌ای که دارید انتخاب کنید. به‌طور معمول، انتخاب بزرگترین قفس بهترین گزینه است، البته تا زمانی که طراحی قفس و فضای میله‌ها طوری باشد که برای پرنده شما مناسب باشد (به عنوان مثال قفسی بزرگ با فضای آزاد بین میله‌ها برای یک قناری مناسب نیست)

۲- شکل قفس: برای اکثر پرنده‌ها، قفس‌های استوانه‌ای شکل را انتخاب نکنید چون ظاهری کوچک به خود می‌گیرند (علاوه بر اینکه بعضی از پرندگان در این نوع قفس‌ها احساس امنیت نمی‌کنند). برای پرنده‌های کوچک طول قفس از ارتفاع قفس مهم‌تر است از آنجایی‌که آنها در قفس همیشه در حال پرواز هستند (و پرواز پرنده بیشتر از یک جناح به جناح دیگر است تا به بالا و پایین). برای طوطی‌های بزرگ قفس‌های با ارتفاع‌تر مناسب است چون ارتفاع زیاد باعث می‌شود که آن‌ها برای بازی کردن نیاز به فضای زیادی دارند و اغلب اوقات از میله‌ها بالا و پایین می‌روند.

۳- جهت و فضای بین میله‌های قفس: برای امنیت پرنده خانگی شما فضای بین میله‌ها یا سیم‌ها بی‌نهایت برای امنیت پرنده شما مهم است. فضای نامناسب بین میله‌ها ممکن است باعث شود که سر، بال‌ها، نوک یا پای پرنده در بین میله‌ها گیر کند که می‌تواند کشنده باشد. جهت میله‌های قفس طوطی‌ها باید افقی باشد تا به پرنده اجازه دهد از طرفین قفس بالا برود. برای پرنده‌هایی که از نوک خود برای بالا رفتن از میله‌های قفس استفاده نمی‌کنند (فنچ‌ها، قناری‌ها) جهت میله‌ها زیاد مهم نیست.

۴- کیفیت قفس: قفسی که بهترین کیفیت را دارد پیدا و خریداری کنید. قفس‌های باکیفیت که از مواد خوب ساخته شده باشند امنیت بیشتری برای حیوان خانگی شما بوجود می‌آورند. قفس‌هایی که از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند معمولاً امن‌تر هستند (مواد آن‌ها غیرسمی است) و به نسبت قفس‌های سیمی و پلاستیکی یا سیمی‌عمر و دوام بیشتری دارند.

بیشتر بدانیم:
راه‌های تشخیص پرنده بیمار
روش‌های کاهش استرس در پرندگان زینتی
سلامت نوک در پرنده‌های خانگی

۵- امنیت قفس پرنده: همانند با فضای بین میله‌های قفس، سر، بال‌ها، پا یا نوک پرنده ممکن است دربین سایر بخش‌های قفس نیز گیر کند. از قفس‌هایی که ظاهر پیچیده و یا به ظاهر فانتزی دارند جلوگیری کنید و حتماً حواستان به در قفس و سایر بخش‌هایی که ممکن است پرنده شما بین آن‌ها گیر کند، باشد. محتوای روی و سرب در قفس‌ها همچنین ممکن است مسمومیت مشکل ایجاد کند بویژه در قفس‌های قدیمی یا رنگ زده شده این مورد حادتر است. از قفس‌های سیمی گالوانیزه باید دوری کرد و حواستان به لبه‌های تیز قفس باشد.

۶- نگهداری آسان: شما خواهان قفسی هستید که نگهداری و تمیز کردن آن آسان باشد. به دنبال قفسی باشید که سینی زیر قفس را راحت بتوانید بیرون آورید و قفس را به راحتی تمیز کنید. در قفس‌ها نباید طوری باشد که پرنده به راحتی با آن‌ها بازی کند و باعث باز شدن آن‌ها شود، ولی باید موقع تمیز کردن به راحتی از درها آنها به داخل قفس دسترسی داشت. در ایده‌آل‌ترین حالت باید به راحتی بدون باز کردن در اصلی قفس ظرف‌های غذا و آب را بتوانید در قفس بگذارید.

۷- وسایل اضافی و چوب زیر پای پرنده: اندازه چوب زیر پا یا نشیمن‌گاه پرنده باید متناسب با نوع پرنده شما باشد و انتخاب آن‌ها باید طوری صورت گیرد که ایستاندن پرنده روی آن مشکل نباشد و برای پاهای آن مشکلی ایجاد نکند. حتماً یک چوب زیرپا برای پرنده کنار ظرف غذاخوری قرار دهید و ارتفاع آن متفاوت با ارتفاع قفس باشد. ظرف‌های غذا و آب فولادی ضدزنگ یا چینی هم بادوام‌تر هستند و هم تمیز کردن آن‌ها به نسبت ظرف‌های پلاستیکی ساده‌تر است.

۸- در قفس: در قفس باید دارای یک ضامن یا چفت در باشد تا جلوی فرار پرنده را بگیرد. هیچوقت باهوشی و قدرت پرنده خود بویژه طوطی‌های بزرگ را دست کم نگیرید!

منبع: پرنده جنگل