ا
ا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یک نماینده مجلس ایران نسبت به شیوع وسیع یک بیماری خطرناک پوستی در میان گاوهای دامداران این کشور هشدار داده است.

یوسف داودی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ایران می‌گوید تعلل وزارت جهاد کشاورزی در تامین واکسن باعث مرگ شش نفر و تلف شدن هزاران دام در این کشور شده است.

آقای داودی افزوده که بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در چند هفته اخیر "شش نفر تلفات انسانی و تلفات بی‌سابقه دامی در کشور داشته است."

این بیماری یک بیماری ویروسی مشترک میان انسان و دام است که از گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام منتقل می‌شود. این بیماری "قابل پیشگیری" است اما "بیست سال" که در ایران بروز و ظهور دارد.

آقای داودی که نایب رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس هم هست به استان یا استان‌هایی که این بیماری شایع شده اشاره‌ای نکرد اما گفت تعدادی از افراد فعال در دامداری و کشتارگاه‌ها "بستری و قرنطینه" شده‌اند.

او علت شیوع بیماری را "عدم استفاده از حشره‌کش و سهل‌انگاری در تامین سموم دفع آفات حیوانی" دانست و گفت می‌شد "با تزریق یک واکسن کم‌هزینه از این فاجعه جلوگیری کرد."

آقای داودی گفت طبق برنامه ششم توسعه، واکسن دام‌ها باید با یارانه دولتی به دامداران داده شود اما "وزارت جهاد کشاورزی به تازگی واکسن این بیماری را از ترکیه وارد کرده و قرار است برخلاف قانون به دامداران بفروشد."

به گفته دکتر علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی ایران، "بیش از ۹۵درصد واکسن بیماری‌های دامی در داخل کشور تولید می‌شود" و "پیش‌بینی‌های لازم برای ذخایر استراتژیک واکسن دام و طیور انجام شده است."

آقای داودی همچنین گفت "یک بیماری پوستی ویروسی در آذربایجان شرقی بیشتر شایع شده و هزاران دام را مبتلا کرده" و اگر این بیماری به همین منوال شیوع پیدا کند خسارت مالی آن به "چندین میلیارد تومان" خواهد رسید.

این بیماری پوستی لامپی نام دارد. ویروس بیماری که از خانواده آبله است در دام‌ ایجاد بیماری می‌کند که با تب، تورم غدد لنفاوی، توده‌های پوستی و مخاطی و ادم (تورم) دست و پا تظاهر می‌کند.

بیشتر بدانیم:
بیماری لمپی اسکین

به گفته آقای داودی "وزارت جهاد کشاورزی می‌توانست با تزریق یک واکسن کم‌هزینه از این فاجعه جلوگیری کند."

"ادامه تعلل در تهیه واکسن سبب شیوع بیشتر این بیماری خطرناک می‌شود، ضمن آنکه پایین آمدن تولید، زاد و ولد دام و کاهش وزن آن‌ها را به دنبال دارد البته با توجه به گسترش این بیماری در بدن دام درمان آن نیز زمان‌بر خواهد شد."

این بیماری در دهه‌ها گذشته در نقاط مختلف دنیا از جمله خاورمیانه گزارش شده است.