بیماری‌های شایع لاک‌پشت گوش قرمز

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ لاک‌پشت گوش‌قرمز نوعی لاک‌پشت آب شیرین بومی جنوب ایالات متحده آمریکا است که سبز رنگ بوده و لکه‌های قرمز پررنگ روی گوش‌ها دارد. اگر یکی از این لاک‌پشت‌ها را بعنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنید باید کاملاً از نحوه نگهداری حیوان و بیماری‌های شایع آن آگاه باشید. در این خبر به بررسی اجمالی بیماری‌های لاک‌پشت گوش قرمز می‌پردازیم.

• بیماری کوری در لاک‌پشت گوش قرمز

در این بیمار چشم‌ها متورم و پف کرده بوده و معمولاً بسته‌اند. در این حالت ممکن است ترشحات سفید رنگ نیز دیده شود.

اتیولوژی

عفونت باکتریایی چشم اغلب از فیلتراسیون ناکافی آب منشا می‌گیرد؛ البته نباید از نامتعال بودن درجه حرارت آب نیز چشم پوشید. ورم گوش، کلر و جیره غذایی فقیر همگی می‌تواند باعث این حالت شوند. همچنین وجود این حالت در چشم می‌تواند نشانه کمبود ویتامین A، و عفونت‌های تنفسی باشد.

مهم‌ترین علت بیماری استفاده از آب حاوی کلر است. در برخی گونه‌ها آب غلظت با بالای کلر چنین واکنش‌هایی را به دنبال دارد. گاهی اوقات در این شرایط لاک‌پشت چشم را بسته، گاهی می‌مالد و سرش را تکان ناگهانی می‌دهد. این حالت معمولاً چندین ساعت طول می‌کشد. اگر که این مشکل از کلر باشد، باید از موارد ضدکلر استفاده کنید یا ۲۴ ساعت قبل، آب را در ظرفی نگه دارید تا کلرش بپرد.

درمان

در مورد عفونت‌های باکتریایی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی چشم، همچون پماد تتراسایکلین توصیه می‌گردد. همچنین لازم است تمامی فاکتورهای آب محل زندگی لاک‌پشت تنظیم شود.

اگر مشکل شما کمبود ویتامین A باشد، داروی خانگی برای این حالت استفاده از مقدار کمی قطره ویتامین A یا روغن کبد ماهی بر روی پلک‌ها است. دادن گوشت لخم و یا غذای کامل آماده لاک‌پشت آب شیرین نیز گاهی می‌تواند سبب کمبود ویتامین A شده و آن نیز باعث التهاب چشم‌ها می‌شود.

زخم‌های دهانی در لاک‌پشت گوش قرمز

در این بیماری ضایعات پرز مانند در دهان که موجب افزایش مواد نکروتیک می‌گردد. این امر باعث امتناع از خوردن غذا توسط لاک‌پشت شده و متعاقب آن لاغری و بیرون‌زدگی چشم‌ها را خواهیم دید.

اتیولوژی

عامل این عفونت باکتری‌های گرم‌منفی بوده و بیماری واگیردار است.

درمان

این بیماری بسیار خطرناک بوده و نیاز به درمان فوری دارد. دهان باید بامحلول بتادین (Povidone–iodine) چندین بار در روز شسته و ضدعفونی گردد تا بافت نکروتیک ازبین برود. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر بر روی باکتری‌های گرم‌منفی نیز توصیه شده است. در این بیماری لاک‌پشت مبتلا باید به سرعت از سایرین جدا شود. این‌ بیماری در صورت تشخیص به‌موقع به راحتی قابل درمان است. 

نرم شدن عفونی لاک در لاک‌پشت گوش قرمز

در این بیماری سطح محکم لاک و سطح شکمی نرم شده وگاهی با خون‌ریزی همراه است و به سرعت منتشر می‌شود. ممکن است در محل نرم شدگی بوی نامطبوعی نیز استشمام گردد.

اتیولوژی

عفونت ناشی از اجرام گرم‌منفی.

درمان

منطقه آسیب دیده باید به طور مرتب با محلول بتادین شسته شود، تا بافت نکروزه حذف گردد. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی نیز توصیه شده است. این عفونت عاملی است ثانویه که بعد از بروز سوختگی ناشی از برخورد با بخاری و یا خراش ناشی از سنگ‌های تیز کف آکواریوم ایجاد می‌شود.

بیماری‌های لاک و استخوان در لاک‌پشت گوش قرمز

در بیماری Soft Shell یا Metabolic Bone Disease، لاک نرم شده و ممکن است تغییر شکل یابد. در ادامه پاهای لاک‌پشت ضعیف شده و دچار مشکل تغذیه‌ای می‌شود. در صورت ادامه داشتن، ممکن است نقاط سفید رنگ روی لاک به‌وجود آید.

اتیولوژی

کمبود کلسیم در جیره غذایی علت اصلی این بیماری است. کمبود کلسیم در خون سبب می‌شود که بدن کلسیم مورد نیاز خود را از اسکلت دریافت کند و این سبب سست شدن اسکلت و لاک می‌شود. اگر لاک‌پشت شما خیلی کوچک است، نرم بودن لاک می‌تواند طبیعی باشد، در غیر این صورت نرم بودن لاک یک بیماری تلقی شده و علت آن کمبود کلسیم و ویتامین D3 است. گوش قرمز‌های جوان و گوش قرمزهای ماده در هنگام تخم‌گذاری (چون کلسیم در تشکیل پوسته تخم خیلی مهم است) نیاز زیادی به کلسیم دارند.

درمان

درمان شامل تزریق کلسیم به همراه اصلاح جیره غذایی می‌باشد. بهترین کار این است که کف دریا را به عنوان یک منبع خوب کلسیم از عطاری‌ها تهیه کرده و پس از شستشو، و البته جدا کردن قسمت سخت، آن را در اختیار لاک‌پشت خود قرار دهید تا خودش از آن تغذیه کند و دچار این عارضه نشود. توجه کنید سبزیجاتی که دارای اگزالیک‌اسید هستند، مثل اسفناج، جلوی جذب کلسیم را گرفته و هرگز نباید به لاک‌پشت‌های گوش قرمز داده شوند.

منبع: vetmd