حذف آنتی‌بیوتیک‌ها در مرغداری‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در روش پیشین، که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، یونوفرها، و کوکسیدیواستات‌ها رایج بود، کارشناسان تغذیه بیشترین کوشش خود را برای بهبود کیفیت خوراک، مشخصات مواد مغذی، و ارزان تمام کردن هزینه خوراک بکار می‌بردند.

اما اکنون با توجه به کوشش برای پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد ضدمیکروبی، کارشناسان تغذیه مرغداری‌ها می‌باید با همکاری دامپزشک گله و تیم‌های مدیریتی مرغداری گام‌های کلیدی تازه‌ای برای تأمین سلامتی گله‌ها بردارند که تنها به خوراک طیور و تهیه فرمول جیره منحصر نمی‌شود.

این کارها را، که هم در گله‌های مرغ تخمگذار، و هم گله‌های مرغ گوشتی می‌باید انجام داد آقای Shivaram چنین گزارش کرده است:

- انجام کارهایی که سلامتی گله‌های مرغ مادر را تأمین می‌کنند تا تخم‌مرغ‌های پاکیزه برای هچری‌ها تولید کنند.

- حفظ پاکیزگی و سلامت تخم‌مرغ‌ها تا رسیدن به هچری.

- همکاری هچری‌ها برای حفظ سلامت جنین و پیشگیری از آلودگی به بیماری‌زاها.

- اطمینان از مدت فاصله زمانی مناسب میان دو دوره پیاپی جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها، برای کاهش آلودگی واسترس.

- آمادگی کامل سالن‌های مرغداری گوشتی برای جوجه‌ریزی.

- رعایت اوج پاکیزگی و برنامه درست پرورشی، تا سیستم ایمنی مرغ‌ها پیشرفت کند و قوی باشد.

- کنترل کارآمدانه کوکسیدیوز.

- استراتژی کارآمد تغذیه‌ای برای مرغ‌های تخمگذار و گوشتی.

 در پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، سطح بالای یک مدیریت جامع، برای حفظ میکروبایوم دستگاه گوارش (جمعیت میکروبی مستقر در دستگاه گوارش مرغ‌ها) کلید دستیابی به سلامت دستگاه گوارش گله است.

بیشتر بدانیم:
اسرار تندرستی گله طیوری
جایگاه پروبایوتیک‌ها در تولید بدون آنتی‌بیوتیک
بیماری نکروز روده در مرغ‌ها

چالش‌های تغذیه‌ای پیش‌روی

آقای Shivaram چالش‌های تغذیه‌ای را که در نبودن مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با آنها روبرو خواهیم بود چنین توضیح داده و پیشنهاداتی کرده است که در صورت امکان به اجرا گذاشته شوند:

• استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای: ویتامین E، سلنیوم، روی، و اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6، و آنتی‌اکسیدانت‌ها، در مرغداری‌های مادر.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف آنتی‌اکسیدانت‌ها، مقدار ویتامین E و سلنیوم را در تخم‌مرغ افزایش می‌دهد. گذشته از این، افزودن مقدار بیشتری ویتامین E و اسیدهای چرب امگا3، امگا6 ، روی و سلنیوم، تراکم این مواد مغذی را در تخم‌مرغ افزایش می‌دهد و احتمال سلامتی جنین و جوجه‌ها را بالا می‌برد.

• رویکرد استفاده از فرآورده‌های نوین و مواد گیاهی خوراکی برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش یک موضوع ارزشمند برای مرغداری‌های مادر، تخمگذار و گوشتی است.

• بخشی از این رویکرد تازه، تاثیر پروبایوتیک‌ها، و پری‌بایوتیک‌ها در بهبود سلامتی دستگاه گوارش، و کاستن از شمار باکتری‌های بیماری‌زا در مرغداری‌های مرغ مادر است که دستاورد آن، تولید تخم‌مرغهای سالم و پاکیزه‌تر است.

• از سنگ آهک دانه درشت برای مرغ‌های مادر استفاده کنید که سبب استحکام پوسته تخم‌مرغ و کاهش ترک‌های ریز پوسته می‌شود واز احتمال آلودگی تخم‌مرغ‌ها در هچری می‌کاهد.

• برای بهبود هضم خوراک از آنزیم‌هایی که مواد خوراکی را به خوبی می‌شکنند استفاده کنید. استفاده از فسفات می‌تواند از مصرف نمک به جیره کم کند که نتیجه آن خشک‌تر بودن فضله و پاکیزگی تخم‌مرغ‌ها خواهد بود.

• کنترل آلودگی تخم‌مرغ‌ها، جنین، و جوجه‌های هچ شده به میکروب‌های بیماری‌زا، بخش مهمی از برنامه موفقیت‌آمیز، در نبودن آنتی‌بیوتیک‌ها را تشکیل می‌دهد. این، شامل کنترل آلودگی در همه مراحل هچ، از لانه‌های تخمگذاری تا نگهداری تخم‌مرغ‌ها پیش از قرار دادن در هچری می‌شود.

• مایکوتوکسین‌ها به سیستم ایمنی آسیب می‌زنند و با شدت بخشیدن به زخم‌های ایجاد شده در روده توسط کوکسیدیوز و تضعیف فعالیت دستگاه گوارش، سبب تضعیف یکپارچگی دیواره روده و تلف شدن بیشتر مواد مغذی می‌شوند. مبارزه با آلودگی مایکوتوکسین‌ها باید بخشی از برنامه حذف آنتی‌بیوتیک‌ها از جیره مرغداری‌ها باشد.

• رساندن مواد مغذی در حال رشد، سبب بهبود کار سیستم ایمنی، و عملکرد مرغ‌های گوشی می‌شود. چندین فرآورده مشخص شده‌اند که سلامتی دستگاه گوارش را در مرحله آغازین رشد بهبود می‌بخشند.

• کنترل کوکسیدیا و جلوگیری از نکروز روده

تغذیه جوجه‌ها در 7 تا 10 روز نخست

خوراک باید بسیار قابل هضم و به صورت پلت یا کرامبل باشد.

افزایش هضم از همان بخش‌های نخستین دستگاه گوارش یکی از کلیدهای موفقیت در تولید است. با افزودن آنزیم‌ها می‌توان به این هدف‌ها رسید. آزمایش سوپر فسفات‌ها (phosphating super) نیز ارزشمند است تا اسید فایتیک (acid phytic) ضد تغذیه‌ای تا حد امکان زدوده شود.

در خودداری از مصرف آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد، ترکیبی از پروبایوتیک‌ها و پری‌بایوتیک‌ها، و مواد گیاهی ضدمیکروبی برای کاستن از بیماری‌زاها و بهبود کیفیت خوراک از راه کنترل سالمونلا و کمپیلو باکترها مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع: نیکوتک

Shivaram Rao کارشناس تغذیه Cobb-Vantress، برگرفته از مجله International Poultry Production – سال 2018