محل نگهداری لاک‌پشت، تراریوم

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مهمترین نکته قبل از خریداری لاک‌پشت‌، فراهم کردن مکانی برای نگهداری اوست. قبل از هرچیز لانه‌ای اصولی برای آن فراهم کنید، پیشنهاد ما اینست که از دو آکواریوم استفاده کنید و دو محل خشکی و آب برای او بسازید بطوری‌که لاک‌پشت آزادانه  بتواند هم به قسمت آب و هم به ناحیه خشکی دسترسی داشته باشد و یا از تراریوم های آماده در بازار استفاده کنید.

اگر می‌خواهید به‌طور اصولی و برای مدت طولانی از لاک‌پشت خود مراقبت کنید، یک آکواریوم کوچک را به پهلو روی آکواریوم اصلی خود قرار داده و با استفاده از یک قطعه پلاستیک، مانند یک فیلتر زیر شنی، یک پل برای عبور لاک‌پشت‌ها از آب آکواریوم اصلی به خشکی آکواریوم کوچک‌تر بسازید. در انتخاب قطعه پلاستیکی توجه کنید که به حالتی باشد تا در درازمدت بر اثر تماس با سطح پایینی لاک باعث خراشیدن و از بین رفتن آن نشود. وقتی که لاک‌پشت از قسمت آب به ناحیه خشکی می‌آید، معمولاً خیس است و اگر سطحی که استفاده می‌کنید مانند فیلتر زیرشنی داری حفره باشد و شیب کمی به سمت قسمت آب داشته باشد، هم آب‌ها از بدن لاک‌پشت زودتر و بهتر خشک می‌شود و هم به سمت ناحیه آب برمی‌گردد و مانع از زود خالی شدن آب تراریوم می‌شود.

فیلتر زیر شنی از وسایل آکواریوم و از جنس پلاستیک است و به هیچ‌وجه مواد سمی یا مضر برای آب ندارد. به این علت که فیلتر زیرشنی از جنس پلاستیک است، بنابراین چگالی آن از آب کمتر است و معمولاً روی سطح آب می‌ایستد که این برای شناور ماندن قسمت پل مهم است. البته انواعی از فیلتر زیر شنی وجود دارد که در صورت رها شدن در آب به کف آب می‌روند. درصورت بزرگ بودن لاک‌پشت‌ها یا در صورتی که قسمتی به عنوان پل برای رفتن لاک‌پشت از آب به خشکی در نظر گرفته‌اید، به حالت شناور باقی نمی‌ماند یا تحمل وزن لاک‌پشت‌های بزرگ را ندارد. می‌توانید از تکه‌ای فوم که در زیر آن می‌بندید استفاده کنید و توسط فوم انتهای پل را به سمت بالا برانید زیرا فوم چگالی کمتری نسبت به آب دارد وقتی در آب قرار می‌گیرد به سمت بالا می‌رود در نتیجه موجب شناور ماندن صفحه فیلتر زیرشنی می‌شود.

ساخت تراریوم لاک‌پشت

از انواعی از فیلترهای زیر شنی استفاده کنید که با وجود داشتن شیار برای راحت‌تر بالا رفتن لاک‌پشت، برجستگی‌های اضافی و تیز نداشته باشد. این تصور که چون لاک‌پشت‌ها در آب زندگی می‌کنند پس به خشکی نیاز ندارند اشتباه است و در صورتی که تراریوم شما مثل آکواریوم فاقد خشکی باشد، حالات عصبانیت، خستگی و فرار از محل سکونت را در لاک‌پشت‌ها خواهید دید و حتی بعد از مدتی ممکن است به بیماری‌هایی مبتلا شوند.

توجه کنید که می‌توانید کف تراریوم لاک‌پشت‌ها را سنگریزه بریزید ولی این کار فقط تمیز کردن تراریوم را برای شما سخت می‌کند. اگر هیچ سنگریزه‌ای کف تراریوم نباشد، جمع کردن فضولات توسط فیلتر و سیفون کردن آسان‌تر صورت می‌گیرد. همچنین سنگریزه در کف تا حدودی باعث ساییده شده قسمت زیرین لاک در لاک‌پشت‌ها می‌شود. ارتفاع آب در تراریوم لاک‌پشت‌ها به اندازه‌ای باید باشد که اگر بزرگترین لاک‌پشت شما به پشت روی کف تراریوم قرار گیرد، بتواند فقط با شنا کردن خود را برگرداند. در آب کم‌عمق نیز احتمال خفه شدن لاک‌پشت‌ها در اثر افتادن روی پشت خود وجود دارد.

هیچ‌گاه با پمپ هوا و با فیلتر، جریان شدید آب در تراریوم ایجاد نکیند. لاک‌پشت‌ها شش دارند و آبشش ندارند، در نتیجه میزان اکسیژن محلول در آب برای آنها مهم نیست ولی به منظور سال ماندن و تعویه آب وجود اکسیژن لازم است. همچنین دمای آب و محیط سرد نباشد زیرا باعث بیماری لاک‌پشت‌ها می‌شود.

بیشتر بدانیم:
لوازم زندگی ایگوانا
لاک‌پشت‌های برکه‌ای

لاک‌پشت هم مانند دیگر آبزیان نیاز به تصفیه آب و نظافت محل نگهداری خود را دارد. برای یک تراریوم کوچک می‌توان از فیلترهای برقی داخلی آکواریوم استفاده کرد. اگر این نوع فیلتر از نوع آبشاری باشد بهتر است زیرا در تراریوم‌های کوچک‌تر که ارتفاع آب کمی دارند و لاک‌پشت‌های کوچک در آنها قرار دارند می‌توان آنها را به صورت افقی قرار داد و ضمن ایجاد جریان مناسب، اکسیژن‌دهی کافی نیز انجام گیرد. همچنین از انواع دیگر فیلترهای داخلی آکواریوم هم می‌توان استفاده کرد.

همین‌طور برای تراریوم‌های متوسط می‌توان از فیلترهای خارج آب برقی که در دهانه آکواریوم یا تراریوم وصل می‌شود و قیمت خیلی بالایی هم ندارند، استفاده کرد. این نوع فیلتر کارآیی بسیار خوبی دارد و تمیز کردن آن بسیار آسان است. در استفاده از این نوع فیلتر باید به این نکته توجه داشت که سطح آب تراریوم شما کجا باشد. برای استفاده از این نوع فیلتر باید سطح آب بالا باشد چرا که امکان پریدن لاک‌پشت‌ها به بیرون تراریوم وجود دارد. بنابراین باید از شیشه‌هایی در لبه بالایی تراریوم به جهت جلوگیری از بیرون پریدن آن‌ها استفاده شود.‏

برای تراریوم‌های بزرگ یا تراریوم‌های با تعداد ساکنان زیاد می‌توان از فیلتر برقی خارج از آب یا فیلتر سطلی استفاده کرد. البته قیمت این نوع فیلتر خیلی گران است ولی کارایی آن از تمامی فیلترهای ذکر شده بهتر است. توجه کنید که این نوع فیلتر مکش قوی در آب ایجاد می‌کند و سر مکنده آن می‌تواند لاک‌پشت‌های کوچک را بمکد و برای مدتی طولانی در زیر آب نگه دارد. در نتیجه از ابزارهای محافظ سر مکنده که در جعبه این فیلترها وجود دارد استفاده کنید.‏ از ایجاد جریان زیاد در تراریوم بپرهیزید، زیرا اغلب لاک‌پشت‌های آب شیرین در مناطقی که آب راکد است یا جریان کندی دارد زندگی می‌کنند، به ویژه این مورد برای لاک‌پشت‌های کوچک بسیار مهم است زیرا جریان آب زیاد می‌تواند آنها را با خود ببرد. همچنین جریان آب زیاد باعث می‌شود که برای ثابت ماندن و حرکت کردن در آب، انرژی زیادی را صرف کنند که در سنین رشد باعث کم شدن سرعت رشد لاک‌پشت‌ها می‌شود.

باید سعی شود که از فیلترهای قوی که حداقل جریان را در آب ایجاد می‌کنند استفاده شود. ‏هر هفته باید به میزان یک سوم تا یک چهارم آب تراریوم را با آب از قبل مانده (کلر پریده) تعویض کرد. بهتر است که آب از کف تراریوم توسط یک شلنگ یا دستگاه سیفون تخلیه شود تا فضولاتی که ممکن است در کف تراریوم جمع شوند و توسط فیلتر جذب نشوند، از تراریوم خارج شوند. با این کار از کدر شدن آب و ایجاد بوی نامطبوع در آن جلوگیری می‌کنید و باعث خارج شدن مواد سمی ایجاد شده در آب تراریوم می‌شوید. بهتر است که آب خارج شده با آب از قبل مانده جایگزین شود تا کلر باعث ناراحتی لاک‌پشت‌ها نشود. سعی کنید هنگام سیفون کردن کمترین استرس را به ساکنان وارد کنید. در ضمن به هیچ‌وجه برای به جریان در آوردن آب درون شلنگ، از عمل مکیدن استفاده نکنید. برای این منظور یا از وسیله مخصوص استفاده کنید.‏

تراریوم، لانه مناسب لاک پشت

محل نگهداری لاک‌پشت‌ها نباید سرد باشد، بنابراین در آب یک بخاری مطمئن قرار دهید. همچنین هوای اطاق هم نباید سرد باشد زیرا لاک‌پشت‌ها برای آفتاب گرفتن و خشک شدن به بیرون از آب می‌آیند. به‌طور کلی درجه حرارت آب باید حدود 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد باشد.لاک‌پشت‌های آب شیرین در دمای زیر 17 درجه سانتی‌گراد یا غذا نمی‌خورند یا خیلی کم غذا می‌خورند. درجه حرارت قسمت خشکی باید حدود 32 تا 35 درجه باشد که می‌توان این حرارت را با لامپ‌های مخصوص تراریوم و چراغ‌های‌هالوژن فراهم کرد. اگر خشکی دمای فوق را داشته باشد، لاک‌پشت‌ها طبق عادت برای آفتاب گرفتن روی خشکی به ویژه صبح‌ها و نیز کمی بعد از خوردن غذا تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند.

آفتاب گرفتن لاک‌پشت‌ها و خشک شدن بدن آن‌ها می‌تواند باعث پیشگیری از ایجاد بیماری قارچی در آنها شود.‏ نور آفتاب برای لاک‌پشت‌ها باید فراهم شود زیرا دارای اشعه‌های ‏UVAو ‏UVB‏ و حرارت است. اشعه ‏UVAبرای فعالیت، تغذیه و تولید مثل مهم است. اشعه ‏UVB‏ برای سلامتی و رشد لاک‌پشت لازم است و نیز ویتامین ‏D3‎‏ مورد نیاز برای متابولیسم کلسیوم غذا را فراهم کند. ‏اغلب منابع نور مثل چراغ‌های معمولی و‌هالوژن، اشعه ‏UVA‏ را فراهم می‌کند ولی فاقد اشعه ‏UVB‏ هستند. لامپ‌های فلورسنت فشرده مخصوص هر دو اشعه را تأمین می‌کند ولی حرارت کافی برای خشکی ایجاد نمی‌کنند.

معروف‌ترین منبع تولید نور، لامپ‌های فلوسانت هستند که در اندازه‌های مختلف و ولتاژهای مختلف موجود هستند ولی از آن جایی که ولتاژ کمی دارند حرارت کمی هم ایجاد می‌کنند. ‏در صورتی که در تراریومی که محل زیست لاک‌پشت‌های آب شیرین است ماهی، قورباغه، سمندر، میگو، حلزون و غیره زندگی کند به طور حتم توسط لاک‌پشت‌ها خورده یا زخمی خواهند شد. در اغلب موارد ماهی‌های کوچک به طور کامل خورده شده و ماهی‌های بزرگتر با علائم گاز گرفتگی، پاره شدن باله‌ها و آثار زخم روی بدن مشاهده می‌شوند. می‌توان انواعی از لاک‌پشت‌ها را با هم در یک تراریوم بدون هیچ مشکلی نگهداری کرد. برای مثال لاک‌پشت گوش قرمز و لاک‌پشت برکه‌ای اروپایی و لاک‌پشت برکه‌ای خزری را می‌توان بدون هیچ مشکلی در یک تراریوم نگهداری کرد.‏

دمای مناسب تراریوم لاک پشت
منبع: وبلاگ دامپزشکی