سگ‌ها تا چه حد سرما را تحمل می‌کنند؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا می‌دانید سگ‌ها چه میزان سرما را تحمل می‌کنند؟ همه‌ی ما می‌دانیم که تحرک و فعالیت ذهنی در بیرون از خانه، یکی از کلیدی‌ترین مسائلی است که باعث حفظ سلامتی و شادابی سگ‌هایمان می‌شود. زمانی‌که هوا متعادل و مطلوب است به راحتی حیواناتمان را می‌توانیم برای ماجراجویی به بیرون ببریم اما زمانی‌که بیرون سرد است چه کار باید انجام دهیم؟ چه زمانی معایب بیرون بردن سگ در سرما بیشتر از مزایای آن می‌شود؟ در این مطلب می‌خواهیم با هم نگاهی بیندازیم به خطرات فصل زمستان و اینکه ببینیم چگونه می‌توانیم در کنار دوست کوچکمان از این فصل همچنان لذت ببریم.

همه‌ی سگ‌ها مشابه هم خلق نشده‌اند

سگ‌ها منحصربفرد هستند. دمای سرد محیط بیرون ممکن است برای یک سگ مطلوب باشد اما سگ دیگر احساس کند به پناهگاهی برای در امان ماندن نیاز دارد. این تفاوت‌ها که باعث می‌شوند سگ‌ها به سرما واکنش‌های مختلفی داشته باشند، کدام است؟

نوع پوشش سگ

سگ‌هایی که پوشش ضخیم و دو لایه دارند مقاوم‌ترین سگ‌ها در سرما هستند (مانند نژادهای سیبرین‌هاسکی، نیوفاندلندز و یا ساموید) در بیشتر موارد این نژادها در اقلیم شمالی پرورش یافته‌اند. این نژادها ممکن است دارای ویژگی‌ها رفتاری و یا خصوصیات فیزیکی و آناتومیک دیگری نیز باشند که به آن‌ها توانایی زنده ماندن در دماهای بسیار پایین و یخبندان را می‌دهد. از طرف دیگر سگ‌ها با پوشش نازک (مانند گری‌هوند و زولو یا همان سگ بی‌موی مکزیکی) در برابر سرما بسیار آسیب‌پذیرند.

رنگ پوشش بدن سگ

در یک روز سرد و آفتابی سگ‌هایی که دارای پوشش مشکی، قهوه‌ای یا دیگر رنگ‌های تیره هستند مقدار بیشتری گرمای آفتاب را می‌توانند جذب کنند و همین موضوع آن‌ها را نسبت به سگ‌هایی که پوشش با رنگ روشن دارند گرم‌تر نگه می‌دارد.

اندازه‌ی سگ

سگ‌های کوچک سطح بیشتری نسبت به حجمشان دارند. به بیان دیگر، سگ‌های کوچک دارای مساحت پوست بیشتری (در تماس با اعضاء داخلی بدنشان) هستند. بنابراین سگ‌های کوچک میزان گرمای بیشتری ازدست می‌دهند و به نسبت سگ‌های بزرگ زودتر سردشان می‌شود.

بیشتر بدانیم:
چه زمان سگ‌ها سرما می‌خورند؟
چطور بفهمیم سگ احساس سرما می‌کند

وزن سگ

چربی بدن یک عایق خوب گرماست. سگ‌های لاغر زودتر از سگ‌های چاق‌تر سردشان می‌شود. توجه داشته باشید که معایب اضافه وزن بسیار بسیار بیشتر از مزایای آن است. بنابراین سعی نکنید تا ناشیانه در زمستان سگ خود را چاق کنید تا در برابر سرما از او محافظت کرده باشید.

شرایط گذشته

همه ما این مورد را تجربه کرده‌ایم. در اولین روزهای سرد زمستان احساس سرمای زیادی می‌کنیم اما بعد از سپری کردن یک زمستان سرد در روزهای آخر دیگر آنقدر سردمان نیست. حتی اگر دمای روز اول و روز آخر را یکسان فرض کنیم. سگ‌هایی که در گذشته به سرما عادت کرده‌اند نسبت به حیوانات خانگی که تجربه نداشته‌اند، زمستان را آسان‌تر پشت سر می‌گذارند.

سن و سلامت سگ

سگ‌های خیلی جوان و توله، سگ‌های مسن و یا سگ‌های بیمار به نسبت سگ‌های سالم و جوان نمی‌توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند. درنتیجه این گروه از سگ‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

دمای یکسان در شرایط متفاوت

یک دمای یکسان در شرایط متفاوت می‌تواند برای سگ درک متفاوتی از سرما را رقم بزند. دمایی که روی دماسنج ثبت شده و یا از اخبار می‌شنوید تنها فاکتور محیطی که میزان احساس سرمای سگ را مشخص کند نیست. اینکه سگ‌ها چه میزان سرما را تحمل می‌کنند به شرایط محیطی دیگری همچون موارد زیر نیز مرتبط است:

باد خنک: یک باد شدید می‌تواند به راحتی از پوشش سگ عبور کند و به سرعت توانایی سگ برای ایزوله نگهداشتن خودش در برابر سرما را کاهش دهد.

رطوبت: باران، باران برفی، مه سنگین، و حتی شنا کردن و هرگونه رطوبتی که باعث خیس شدن موهای سگ شود می‌تواند به سرعت دمای بدن او را کاهش دهد، حتی اگه دمای هوا خیلی پایین نباشد.

پوشش ابری: سگ‌ها در روزهای ابری بیشتر از روزهای آفتابی احساس سرما می‌کنند چراکه نمی‌توانند به مقدار کافی گرمای خورشید را جذب کنند.

میزان فعالیت: اگر قرار است سگ شما در بیرون از خانه فعالیت زیادی داشته باشد، ممکن است در بدن خود گرمای زیادی تولید کند که حتی دردماهای به نسبت پایین نیز احساس راحتی کنند.

به طور کلی سگ‌ها چه میزان سرما را تحمل می‌کنند؟

به طور کلی، دماهای سرد تا زمانی‌که پایین‌تر از هفت درجه سانتی‌گراد نباشد برای اغلب سگ‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند البته بعضی سگ‌های گرمایی در این دما احساس ناراحتی می‌کنند. زمانی‌که دما به زیر صفر درجه می‌رسد، صاحبان سگ‌های کوچک، سگ‌های دارای پوشش نازک و یا سگ‌های بسیار جوان (توله‌ها)، مسن و بیمار باید به سلامت سگ خود نظارت کامل داشته باشند. درصورتی‌که دما به زیر منفی شش درجه سانتی‌گراد رسد تمام صاحبان سگ باید آگاه باشند که سگ‌هایشان پتانسیل گرفتن بیماری‌های مرتبط با سرما مانند هیپوترمی و یخ‌زدگی را دارد.

بهترین راه برای نظارت بر سگ در مواقع سرما، تحت نظر داشتن رفتار آنهاست. اگر متوجه شدید که سگ شما می‌لرزد، عصبی رفتار می‌کند، ناله می‌کند، یک یا چند پا را بالا گرفته است، کند شده است یا به دنبال مکان گرم می‌گردد زمان آن رسیده است که وارد عمل شوید و برای او شرایط مطلوب را فراهم کنید.

منبع: petmagz

سگ‌ها تا چه حد سرما را تحمل می‌کنند؟